نسخه چاپی

تعویق برگزاری رفراندوم از سوی كردها

رهبران كرد عراق می گوید اكنون به جای برگزاری رفراندوم برای استقلال به فكر تشكیل دولت فراگیر در عراق و دفع حملات داعش هستند.

به گزارش نما به نقل از کردپرس، رهبران کرد عراق از جمله مسعود بارزانی،رییس اقلیم کردستان عراق با اظهار ناامیدی از حل اختلافات با دولت مرکزی عراق به ریاست نوری مالکی در چند ماه گذشته تهدید به جدا شدن از عراق می کردند. بارزانی در آخرین اقدام خود در این راستا در اوایل ژوئن گذشته پارلمان اقلیم کردستان را مامور کرد مقدمات برگزاری رفراندوم استقلال اقلیم کردستان از عراق را فراهم کند.

اما اقلیم کردستان پس از معرفی نامزد جدیدی از سوی همپیمانی ملی عراق به جای نوری مالکی که کردها همواره از اقدامات وی اظهار نارضایتی می کردند و همچنین درگیر شدن با داعش در محدوده ای به طول 1000 کیلومتر، با بزرگترین ائتلاف برنده انتخابات پارلمانی عراق(20 آوریل 2014) برای تشکیل دولت وارد مذاکره شده اند و مدتی است مسئله استقلال اقلیم کردستان نه از زبان رهبران کرد و نه حتی رسانه ها مطرح نمی شود.

فواد حسین دلایلی را برای به تعویق انداختن مسئله برگزاری رفراندوم برای استقلال کردها بیان می کند. رئیس دفتر مسعود بارزانی در مصاحبه با روزنامه تورنتو ستار کانادا می گوید:« اولویت فعلی ما پاک کردن منطقه از وجود داعش است. نباید اجازه دهیم داعش همسایه ما باشد. وقتی ما این اولویت را داریم، سایر اولویتهای ما به تعویق می افتد.»

به نوشته تورنتو ستار دو مسئله باعث شد کردهای عراق مسئله برگزاری رفراندوم برای استقلال از عراق را به تعویق بیاندازند؛ اول نزدیک شدن داعش به 30 کیلومتری اربیل،پایتخت اقلیم کردستان عراق و دوم تصمیم شیعیان عراق به معرفی حیدر العبادی به جای نوری مالکی جهت تصدی نخست وزیری عراق.

فواد حسین افزود:« ما به آمریکائیان توضیح دادیم که رویکرد ما در عراق مشارکت در تشکیل دولت فرگیر و آماده شدن برای استقلال از عراق در صورت نیافتن یک آلترناتیو دیگر. اما آمریکائیان از ما خواستند تشکیل دولت جدید در عراق را قربانی استقلال خود نکنیم.»

رئیس دفتر بارزانی با اشاره به عدم تجهیز نیروهای کرد در برابر داعش و وجود بحران مالی در اقلیم کردستان می گوید:« ما باید در حال حاضر به دفاع از خود بپردازیم ، بنیه دفاعی خود را تقویت کنیم و به دنبال تامین نیازهای مالی خود باشیم.»

به نوشته تورنتو ستار، حفظ تعامل با آمریکا تنها دلیل انصراف موقت کردها از برگزاری رفراندوم نیست آنها با وارد شدن به پروسه تشکیل دولت فراگیر در عراق می خواهند مانع ادامه کار نوری مالکی شوند چرا که اگر العبادی نتواند دولت تشکیل دهد مالکی می تواند به کار خود ادامه دهد.

فواد حسین در این باره می گوید: در صورت تشکیل نشدن دولت جدید از سوی حیدر العبادی، مالکی در قدرت خواهد ماند و نمی خواهیم وی به عنوان نخست وزیر عراق باقی بماند.

کردها برای شرکت در دولت جدید عراق چهار خواسته مطرح کرده اند؛ تعیین وضعیت کرکوک، اجازه صدور روزانه 140000 هزار بشکه نفت از سوی کردها به مدت سه ماه و بعد از آن آغاز گفتگو برای موافقت دائمی با صدور مستقل نفت از سوی کردها، پرداخت حقوق پرداخت نشده دولت اقلیم کردستان و تجهیز نیروی پیشمرگ و نیز کنترل کامل کردها بر آسمان اقلیم کردستان عراق.

۱۳۹۳/۶/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...