نسخه چاپی

اختصاصی

دیدگاه‌های هنری كیسینجردر مورد ایران و داعش

عکس خبري - ديدگاه‌هاي هنري کيسينجردر مورد ايران و داعش

به باور آقای كیسینجر «مرزهای ایجاد شده در 1919 و 1920 در حال فروپاشی است... این موضوع به ایران از نقطه‌نظر راهبردی جایگاه بسیار قدرتمندی می‌دهد. من ایران را مسئله‌ای جدی‌تر از داعش می‌دانم.

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی هافینگتن‌پست 7 سپتامبر 2014 (16 شهریور) در مقاله‌ای به دیدگاه‌های هنری کیسینجر، وزیر خارجه سابق آمریکا، در مورد ایران و داعش پرداخت و نوشت: هنری کیسینجر، وزیر خارجه سابق آمریکا، می‌گوید: «ایران مسئله‌ای جدی‌تر از داعش است.» آقای کیسینجر در مصاحبه با ان‌بی‌آر که روز شنبه منتشر شد، تشریح کرد که به دلیل اینکه ایران نفوذی شدیدتر در خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا ]دارد، فرصتی بیشتر برای ایجاد امپراتوری دارد. به باور آقای کیسینجر «مرزهای ایجاد شده در 1919 و 1920 در حال فروپاشی است... این موضوع به ایران از نقطه‌نظر راهبردی جایگاه بسیار قدرتمندی می‌دهد. من ایران را مسئله‌ای جدی‌تر از داعش می‌دانم. داعش گروهی از ماجراجویان دارای ایدئولوژی بسیار تهاجمی است؛ اما باید سرزمین‌های بیشتری را پیش از آنکه به واقعیتی راهبردی و دائمی تبدیل شوند، تصرف کنند. تصور می‌کنم قابلیت مدیریت نبرد با داعش (همچنان که مهم است) بیشتر از رویارویی با ایران است.

در ادامه مقاله آمده است: مصاحبه کیسینجر درست یک روز پس از گزارش بی‌بی‌سی منتشر شد که مطابق آن، رهبر ایران دستور داده نیروهای نظامی ایران با آمریکا در نبرد علیه نیروهای داعش همکاری کنند. همچنین اوایل این هفته داعش با سر بریدن یک روزنامه‌نگار آمریکایی خشم بین‌المللی را برانگیخت. کیسینجر به ان‌بی‌آر گفت که «به‌شدت طرفدار حمله سهمگین علیه داعش» است. وی تشریح کرد که «نوعی از کمربند شیعی از تهران تا بغداد و بیروت کشیده شده است. این موضوع به ایران فرصتی برای بازسازی امپراتوری پارس می‌دهد که این بار این اتفاق زیر عنوان شیعه در حال رخ دادن است؛ درست زمانی که بازسازی خاورمیانه به طور غیرقابل اجتنابی با ترسیم مرزهای جدید بین‌المللی صورت خواهد گرفت.»

در پایان مقاله آمده است: آقای کیسینجر معتقد است که نیروهای داعش با سر بریدن یک آمریکایی به آمریکا توهین کرده‌اند و آمریکا باید با حملات مؤثر اثبات کند این اقدام، هزینه سنگینی برای داعش در پی خواهد داشت. وی در ادامه گفت: «تصور می‌کنم هنگامی که با نیرویی مانند داعش مقابله می‌کنیم، نباید در موقعیتی قرار گیریم که بتوانند ما را به اعزام نیروی زمینی مجبور کنند؛ اما باید اهداف راهبردی خود را به‌منظور خنثی‌سازی مقاصد آن‌ها مشخص کنیم و باید بتوانیم چنین اقدامی را با توان هوایی برتر محقق کنیم. هنگامی که می‌توانیم از دیگر کشورها یا گروه‌های محلی برای نبرد زمینی بهره‌ ببریم، احتمالاً در عمل آن‌ها را نابود خواهیم کرد.»

 تحلیل‌: درباره اظهارات کیسینجر، وزیر خارجه اسبق آمریکا، در این پایگاه آمریکایی ذکر چند نکته حائز اهمیت است: اول اینکه در حالی آقای کیسینجر و مقامات آمریکایی این روزها از خطر داعش سخن‌فرسایی می‌کنند که یادشان رفته همین کشور از حامیان مهم این گروه تروریستی در سوریه است. نکته دوم اینکه تأکید او به نفوذ گسترده ایران در منطقه هر چند موضوعی واقعی است؛ اما سخن از ایجاد امپراتوری ایران و شیعه، در راستای ایران‌هراسی غرب است که برای ترساندن کشورهای منطقه از ایران بر آن تأکید می‌کند و نکته سوم اینکه برخلاف این ادعای وی مبنی بر دستور رهبر ایران برای همکاری با آمریکا در جنگ علیه داعش، باید گفت این نکته صرفاً ادعای آنان است که ایران آن را تأیید نکرده و بیشتر به آرزوهای آمریکایی برمی‌گردد.

۱۳۹۳/۶/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...