نسخه چاپی

حمایت ازتولیدملی،ژست مجلسیان وكارشكنی دولتی‌ها

عکس خبري -حمايت ازتوليدملي،ژست مجلسيان وکارشکني دولتي‌ها

با افزایش مشكلات اقتصادی برای تولیدكنندگان و روند نزولی تولید در كشور در سالهای اخیر به نظر می رسد راه برون رفت از تنگناهای فعلی فراروی تولید، اهتمام همه جانبه به تولید و ایجاد اهرم‌هایی برای فشار به دولت برای اجرای تعهدات قانونی خود به صنعت و سرمایه‌گذاری در كشور است.



به گزارش نما به نقل از تابناک، در حالی که سال جدید از سوی مقام معظم رهبری به سال حمایت از کار و سرمایه ایرانی و تولید ملی نام‌گذاری شده است، متاسفانه اقدام خاصی از سوی دولت و مجلس برای کمک به تولید کنندگان صورت نگرفته است و بسیاری از صنایع همچون نساجی، لبنیات و فرش با مشکلات روزافزون از جمله کاهش تصاعدی نقدینگی، عدم پرداخت سهم قانونی آنها از یارانه‌ها، بروکراسی اداری و واردات بی رویه مواجه هستند، که اگر بگوییم کمر صنایع کشور زیر ندانم کاری برنام ریزان اقتصادی کشور شکسته شده است به گزاف سخن نگفته ایم.


جعفری نماینده خلخال در خصوص وظایف مجلس در حمایت از تولید ملی با بیان اینکه امروز مهم‌ترين مشكلات مردم مربوط به مسائل اقتصادي است و مقام معظم رهبري نيز به درستي سال قبل را جهاد اقتصادي و امسال را سال توليد ملي نامگذاري كردند، خاطر نشان می کند: نباید ناگذاری سالها در حد شعار باقی بماند مجلس هم در حوزه قانونگذاري بايد وارد عمل شود. نخستين گام مجلس در اين زمينه مي‌تواند تشكيل كميسيون يا فراكسيون توليد ملي است. اين فراكسيون در قالب كميته‌هاي مختلف مي‌تواند موانع، مشكلات و راهكارها را بررسي كرده و نتيجه را به‌صورت طرح به مجلس ارائه كند.

این سخنان نماینده مجلس نهم در حالی است که سال گذشته مجلس هشتم با تشکیل کمیسیون جهاد اقتصادی قصد داشت به ماموریت تقنینی خود در سال جهاد اقتصادی لباس عمل بپوشاند، اما تشکیل این کمیسیون خود اقدامی در حد همان شعارهای متداولی شد که اهالی پاستور و بهارستان در رسای فرمایشات مقام معظم رهبری اظهار می دارند. البته این موضوع به سال جاری یا سال گذشته برمی گردد بلکه سالهاست که تولیدکننده داخلی و سرمایه‌گذارانی که تمایل دارند در ایران سرمایه‌گذاری کنند با مشکلات عدیده ای از جمله قوانین دست و پاگیر، عدم همکاری بانک‌ها، تفکرات منفی مدیران منطقه‌‍‌ای نسبت سرمایه‌داران و در پی آن کارشکنی‌های روزمره آنها و کارمندان زیردستشان مواجه هستند و در این بین سهم نمایندگان در حل این مشکلات گرفتن ژست‌های دلسوزانه در مصاحبه‌های خبری است. البته دولت نیز با عدم نظارت بر کارکرد ادارات و بازگذاشتن دست برخی مدیران ارشد و اداری کاری جز فراری دادن سرمایه ها انجام نمی دهد.

مصطفي افضلي‌فرد نماينده مردم اردبيل، نير، نمين و سرعين با طرح احتمال تشكيل كميسيوني براي حمایت از توليد ملي، به خبرنگار ما گفت: مجلس پيش از اين كميسيوني به نام جهاد اقتصادي تشكيل داده بود اما در جلسه‌اي كه همين چند روز قبل داشتيم اين مسئله دوباره مطرح شد كه ما مي‌توانيم در راستاي حمايت از توليد و سرمايه ايراني كميسيوني با همين نام را تشكيل دهيم. وي در ادامه افزود: البته موضوع نيز موكول به آينده شده تا بررسي‌هاي بيشتري صورت بگيرد. نظرها نيز بر اين بود كه درصورت تقويت كميسيون جهاد اقتصادي اين مورد هم مي‌تواند با هدف‌گذاري و برنامه‌ريزي منتج به نتيجه شود.

حجت‌الاسلام حبيب برومند، نماينده مردم پارس‌آباد و بيله‌سوار نیز خاطر نشان کرد: مي‌دانيم كه صنعت و توليد در كشور از وضعيت مناسبي برخوردار نيست. البته قانون هدفمند كردن يارانه‌ها در برخي موارد خوب و مفيد فايده بود اما در توليدات كشاورزي، دامي و صنعتي تاثير چنداني نداشت. در وهله اول مجلس بايد با همفكري با ورود كالاهاي خارجي به‌صورت جدي برخورد كرد. دومين مسئله هم اين است كه با سوق دادن بودجه كشور به سمت صنعت و توليدات كشاورزي اين امر را مهم در نظر بگيريم. اگر بتوانيم با فرهنگ‌سازي مردم را به سمت استفاده از كالاهاي داخلي هدايت كنيم مي‌توانيم اين فرهنگ را در جامعه جا بياندازيم. مقام معظم رهبري هم به اين مسئله توجه ويژه‌اي دارند. همچنين در بودجه ريزي هم بايد به اين مسئله توجه كرد.

اما اکنون مجس نهم در ابتدای راه چهارساله خود است و همین طور که از سخنان نمایندگان پیداست، همه آنها از وضعیت اسف‌بار تولید و تولیدکننده آگاهند. از سوی دیگر بر اثر ندانم کاری‌های مدیران اقتصادی داخلی و مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و کارشکنی دشمنان خارجی، روز به روز توان تولیدی کشور تحلیل می رود و اگر هر چه زودتر راه حلی برای از بین بردن موانع و کارشکنی داخلی و کاستن فشارهای خارجی، اندیشیده نشود تولید و اشتغال نیروی کار ایرانی به سراشیبی سقوطی خواهد افتاد که برگشت از آن عملا غیر مکن خواهد بود.

۱۳۹۱/۳/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...