نسخه چاپی

سپاه در حوزه كاهش مصرف انرژی باید پیشرو و پیشقدم باشد

معاون مهندسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: سپاه در حوزه كاهش مصرف انرژی باید پیشرو و پیشقدم باشد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، همایش مشترک سپاه پاسداران و وزارت نیرو با موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌های اداری سپاه، صبح امروز در پژوهشگاه نیرو برگزار شد.

در افتتاحیه این مراسم سردار سیدحسین هوش‌سادات معاون مهندسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به برنامه ۵ ساله پنجم توسعه اظهار داشت: طبق برنامه پنجم که به تصویب مجلس و سپس به تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام و در ادامه رهبر معظم انقلاب رسیده، در پایان برنامه باید مصارف خود را ۳۰ درصد کاهش داده باشیم اما نه تنها کاهش ندادیم، بلکه در تمام سال‌ها افزایش داشتیم و تابستان‌ها در مصرف برق و در هر تعطیلاتی در مصرف بنزین رکورد زده‌ایم.

وی افزود: اقتصاد بدون نفت معنایش این نیست که نتوانیم نفت و گاز بفروشیم بلکه باید اینگونه فرض کنیم که مانند دیگر کشورها مجبور به خرید نفت و گاز بودیم و اقتصاد خود را بدون در نظر گرفتن نفت و گاز بنا کنیم.

معاون مهندسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به مصرف بالای انرژی در کشور تصریح کرد: این میزان انرژی که در کشور مصرف می‌کنیم، بنده در یک حساب سرانگشتی محاسبه کردم که اگر نفت و گاز نداشتیم، باید سالی حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیارد دلار برای انرژی منابع مالی اختصاص می‌دادیم در حالی که کل بودجه کشور به ۱۰۰ میلیارد دلار نمی‌رسد.

سردار هوش‌سادات خاطرنشان کرد: در برنامه پنجم توسعه تصریح شده بود که توسعه‌های زیادی داشته باشیم، اما به دلیل تحریم‌ها و دیگر مسائل نتوانستیم این توسعه‌ها را شاهد باشیم. از طرف دیگر با وجود اینکه توسعه پروژه‌ها را نداشتیم، اما مصرف انرژی ما بالا رفت و رکورد زدیم.

وی اثرات مخرب زیست‌محیطی، آلودگی هوا،‌گرم شدن کره زمین و خشکسالی‌ها را از اثرات سوء بالا بودن مصرف انرژی در کشور برشمرد و گفت: ما در حال حاضر به کشاورزان خود پول می‌دهیم تا کشت نکنند و چاه‌های آب آنها را ببندیم که این چاه‌ها برای کشاورزی مصرف نشود و برای مصرف کشور استفاده کنیم، لذا با این میزان مصرف انرژی، کمبود منابع انرژی یقه خود ما را می‌گیرد و این مشکل دیگر به آیندگان مربوط نیست، بلکه خودمان نیز درگیر می‌شویم.

معاون مهندسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص اصلاح الگوی مصرف و ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اصلاح الگوی مصرف، به ماموریت‌ها و فلسفه وجودی سپاه اشاره کرد و گفت: همانطور که سپاه در بیشتر حوزه‌ها در کشور پیشرو است، در زمینه نهادینه سازی اصلاح الگوی مصرف نیز باید پیش‌قدم و پیش رو باشیم.

سردار هوش سادات اضافه کرد: دوستان در سپاه چندین سال است که بر روی اصلاح مصرف کار کردند و بر همین اساس طرح مجاب را تهیه کردند که در حال حاضر آماده ابلاغ از سوی فرماندهی کل سپاه پاسداران به تمامی رده‌هاست.

وی تهیه طرح مجاب را گام نخست ایجاد یک حرکت فراگیر، علمی و منطقی در اصلاح الگوی مصرف دانست و گفت: ادامه مسیر در این راستا مستلزم حفظ و گسترش اراده جمعی و پیگیری مجدانه مسئولین امر و نمایندگان انرژی در سپاه است.

معاون مهندسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: در طرح مجاب ۲ دسته از اقدامات را تعیین کردیم که دسته اول نیازی به هزینه ندارد و به طور مثال ما با بررسی ساختمان‌های سپاه، توانستیم مصرف را کاهش دهیم. به طور مثال از یک ساختمان ۴۰۰ لامپ مهتابی اضافه را جمع‌آوری کردیم و برخی از اقدامات از این دست باعث شد تا حدود ۲۰ درصد در ساختمان‌های اداری سپاه کاهش مصرف داشته باشیم که هیچ هزینه‌ای هم در بر نداشت.

سردار هوش سادات بخش دوم اقدامات دیده شده را مستلزم صرف هزینه عنوان کرد و گفت: برخی اقدامات همچون دوجداره سازی پنجره‌ها و عایق سازی دیوارها نیاز به هزینه دارد، اما در طول سالیان نه‌تنها مصرف را کاهش می‌دهد بلکه باعث جبران هزینه‌ها نیز می‌شود.

وی مصرف بالای انرژی در کشور را یکی از منکرات دانست و با اشاره به اهمیت نهی از منکر خواستار رسیدگی به این موضوع شد.

۱۳۹۳/۶/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...