نسخه چاپی

كشف ۲۵ تن مواد مخدر در كشور

قائم‌مقام دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در دو هفته گذشته ۲۵ تن مواد مخدر كشف شده است.

به گزارش نما، علیرضا جزینی، قائم مقام دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر، در حاشیه سومین جشنواره نوجوان سالم و در پاسخ به فارس، مبنی بر اینکه «آمار دانش‌آموزان معتاد چطور استخراج شده است؟»، اظهار داشت: برابر شیوع‌شناسی که در سال 1392 صورت گرفته است، یک درصد دانش‌آموزان مواد مخدر استفاده می‌کنند.

وی افزود: در این شیوع‌شناسی 4 دهم درصد دانش‌آموزان شیشه مصرف می‌کنند اما یک درصد آنها مواد مخدر مصرف می‌کنند که البته به این معنا نیست که معتاد هستند.

جزینی ادامه داد:‌ در حوزه دانش‌آموزی باید توجه زیادی کنیم و برابر شیوع‌شناسی که در حوزه دانشجویی به عمل آمد، بیش از 60 درصد دانشجویان شروع مصرف مواد را در دوره دانش‌آموزی بیان کردند و در این ارتباط با آموزش و پرورش یک توافقنامه امضا کردیم تا بتوانیم مدارس را تحت پوشش قرار دهیم.

قائم مقام دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در سال گذشته 8 درصد مدارس تحت پوشش قرار داشته‌اند، خاطرنشان کرد: امسال مقرر شد با حمایت آموزش و پرورش در این مدارس تا 20 درصد افزایش داشته باشیم و کافی نیست؛ معتقدیم که تمام مدیران، مربیان و دبیران هرکدام سهمی را در این باره باید ایفا کنند.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون 67 درصد دانشجویان و دانش‌آموزان اظهار کردند که با مواد مخدر آشنایی ندارند، تصریح کرد: نزدیک به 60 درصد دانش‌آموزان بیان کردند که با دوستان و همسالان خود بودند و توصیه به مصرف مواد مخدر شده است.

جزینی گفت:‌ الان آسیبی که بیشتر متوجه قشر جوان است موضوع روانگردان‌هاست و می‌باید در جهت آگاه‌سازی و پیشگیری اولیه تلاش بیشتری کنیم.

وی ادامه داد: هم‌اکنون در رابطه با مواد مخدر تهدیدات و آسیب‌های بسیار زیادی داریم که از حوزه همسایگان و تولیدکنندگان مواد روانگردان در داخل کشور است؛ مواد روانگردان در داخل تولید می‌شود ولی صنعتی است و از کشور افغانستان وارد می‌شود.

قائم مقام دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون 124 تن مواد مخدر کشف شده است، گفت: کشفیات مواد مخدر در دو هفته اخیر حدود 25 تن بوده است.

وی افزود: مواد مخدری که کشف می‌شود تحت عنوان مواد مخدر سنتی از آن یاد می‌شود اما خطرات مواد صنعتی بیشتر است، زیرا ایحاد توهم می‌کند و خطراتی که در حوزه جوانان ایجاد می‌کند رو به افزایش است.

جزینی در پاسخ به اینکه میزان مرگ و میر در معتادان چقدر است، اظهار کرد: در سال گذشته 2957 نفر مرگ و میر داشتیم که 3 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

وی افزود: هم‌اکنون هر 3 ساعت یک نفر فوتی در حوزه مواد مخدر و اعتیاد داریم.

قائم مقام دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر به مدارس پرخطر اشاره و گفت: یک درصد دانش‌آموزان مواد مصرف می‌کنند و این عام است؛ من نمی‌توانم تعداد مدرسه را عنوان کنم.

وی در پاسخ به این پرسش که جمعیت معتادان چگونه است، خاطرنشان کرد: از مجموع یک میلیون و 325 هزار نفر نزدیک به 10 درصد زنان معتاد داریم که نسبت به دوره قبل که حدودا 5 درصد بوده، رشد داشته است.

وی افزود: نزدیک به 15 درصد مرگ و میر زنان معتاد افزایش داشته است که پیشگیری از این موضوع، مسئله مهمی است و با ایجاد مراکز DIC که 200 مرکز است و ایجاد و تقویت تیم‌های سیار در نقاط آلوده سعی می‌کنیم از این موضوع جلوگیری کنیم؛ توزیع سرنگ و لوازم بهداشتی نیز در دستور کار قرار دارد.

جزینی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا دانش‌آموزان معتاد باید اخراج شوند، تصریح کرد: قرار و همکاری که با آموزش و پرورش داریم، این است که دانش‌آموز معتاد به هیچ‌وجه نباید اخراج شود و باید درمان شود.

وی افزود: این افراد به مراکز درمان و کاهش آسیب ارجاع می‌شوند که لیست آن در سایت ستاد مبارزه با مواد مخدر پیش‌بینی شده است؛ از طرفی با تلفن 09628 می‌توانند تماس بگیرند و آدرس مراکز درمانی را دریافت کنند و یا به دانشگاه علوم پزشکی یا بهزیستی مراجعه کنند.

قائم مقام دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به بیمه درمان اعتیاد، گفت: بیمه درمان معتادان در شورای عالی بیمه به تصویب رسید و در آخرین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام هم که وزارت تعاون استفساری در رابطه با بیمه‌های دفتری داشته است، تصویب شد و برای اجرای بیمه معتادان مشکلی نداریم و امیدواریم در مهرماه اجرایی شود.

۱۳۹۳/۶/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...