نسخه چاپی

ماجرای بحرین در بوموسی تكرار نمی‌شود

عکس خبري -ماجراي بحرين در بوموسي تكرار نمي‌شود

كشورهای عربی می‌خواهند بوموسی را با نظرسنجی از ایران جدا كنند! از هنگامی كه انگلیس توانست در زمان محمدرضا پهلوی، با نظرسنجی از هفت صنف بحرینی یا هفت شیخ عربی، بحرین را از وطن ما جدا كند، كشورهای عربی حوزه خلیج فارس گستاخ شده‌اند. آنان می‌خواهند همین حقه را درباره بوموسی هم تكرار كنند!

از زمان سفر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری کشورمان به جزایر سه‌گانه ایرانی خلیج‌فارس، موج تلاش‌ها و ادعاهای ضدایرانی مقامات اماراتی همواره ادامه داشته، ولی جدیدترین دور این تلاش‌ها، در ادعای توسل به آرای برخی مردم کشورهای عرب نمود پیدا کرده است!

به گزارش «تابناک»، شبکه اماراتی «الآن» به تازگی نظرسنجی در میان کشورهای عرب منطقه برگزار کرده و مدعی شده است که بیشتر ساکنین این کشور‌ها، در موضوع جزایر ایرانی از امارات حمایت می‌کنند.

روزنامه «نیشن» امارات با انتشار نتایج این نظرسنجی، مدعی شده است که از میان ۲۰۶۶ نفر در هجده کشور عرب ـ که در این نظرسنجی مورد پرسش قرار گرفته‌اند‌ ـ نزدیک ۸۷ درصد حمایت خود را از امارات اعلام کرده‌اند.

این روزنامه همچنین می‌نویسد: در میان پرسش شوندگان، ۶۳ درصد بر این باور بوده‌اند، سفر رئیس جمهور ایران به ابوموسی، کاری تحریک آمیز و نقض حاکمیت امارات بر جزایر بوده و تنها ۹ درصد با این نظر مخالف بوده‌اند. این نظر در میان ۱۶۷ اماراتی قوی‌تر بوده و ۸۰ درصد از آن حمایت کرده‌اند.

به نوشته این روزنامه، در این میان، به اصطلاح کار‌شناسان علوم سیاسی امارات با استناد به نتایج این نظرسنجی مدعی شده‌اند، این امر نشانگر حس قوی وحدت در میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس است! البته این افراد اشاره‌ای نکرده‌اند که چرا این حس قوی وحدت، موجب نشد طرح اتحادیه مورد نظر عربستان سعودی از شکست نجات یابد.

افزون بر این، از حجم اندک نمونه آماری (۲۰۶۶ نفر در هجده کشور!) به نسبت اهمیت موضوع که بگذریم، نکته جالبتر بررسی این مسأله است که آیا اصولاً پاسخ دهندگان می‌دانسته‌اند ماجرا از چه قرار است؟!

به دلیل جالب بودن این بخش، عین جملات روزنامه «نیشن» را نقل می‌کنیم:

«بیشتر ساکنان امارات گمان می‌کنند، کمترین چیزی در مورد موضوع می‌دانند و ساکنان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز تنها در همین اندازه آگاهند؛ به این ترتیب که ۵۹ درصد آنان می‌گویند، درکی از این موضوعات دارند. این میزان در کشورهای دورافتاده‌تر عربی مانند مراکش ۴۴ درصد و الجزایر ۳۳ درصد کمتر است».

به این ترتیب، نزدیک نیمی از پاسخ دهندگان اصولاً نمی‌دانسته‌اند درباره چه چیزی نظر می‌دهند! چه برسد به اینکه دیدگاه‌های آنان، مبنای موضوعی به حساسیت مسأله جزایر ایرانی نیز قرار گیرد.

اما جدای از این مسائل، برگزاری چنین نظرسنجی، نشان دهنده دو امر مهم است: نخست اینکه امارات تلاش دارد با چنین کارهایی و تکرار آنها، افکار عمومی جهان عرب را با خواسته‌های نامشروع خود همراه کند و دوم آنکه گویا، مقامات این کشور می‌کوشند با مطرح کردن موضوع نظرسنجی، بابی برای پایان این مسأله همانند موضوع بحرین در زمان محمدرضا پهلوی باز کنند.

گفتنی است، هنگامی که در دوره حکومت پهلوی دوم، موضوع جدا شدن بحرین از ایران مطرح شد، بنا شد این موضوع به رأی ساکنان بحرین گذاشته شود. این رأی‌گیری توسط حکام عرب بحرین انجام شد؛ اما تنها از چند صنف خاص ـ نه همه مردم ـ نظرخواهی و در پایان اعلام شد که بحرین از ایران جدا شده است؛ دولت وقت ایران نیز در کمال شگفتی این مسأله را پذیرفت.

اما آنچه اماراتی‌ها باید بدانند، این است که نظام کنونی ایران، نظام پهلوی نیست و دولت و افکار عمومی، همراه با هم اجازه تکرار این ماجرا را نخواهند داد. حتی اگر هزاران نظرسنجی غیرمشروع اینچنینی در میان کشورهای عربی صورت پذیرد، باز هم جزایر سه‌گانه بخش‌های جدایی‌ناپذیر از سرزمین ایران بزرگ هستند.

۱۳۹۱/۳/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...