نسخه چاپی

علت سقوط هواپیمای مالزی مشخص شد

این هواپیمای مسافربری از نوع بوئینگ ٧٧٧ متعلق به شركت هواپیمایی مالزی در مسیر پرواز شماره MH17 از آمستردام، هلند، به مقصد كوالالامپور در مالزی در منطقه‌ای در شرق اوكراین سقوط كرده بود.

به گزارش نما، نخستین گزارش رسمی بررسی علت سقوط هواپیمای پرواز MH17 مالزی بر فراز اوکراین منتشر شد.


بر اساس این گزارش، هواپیمای خطوط هوایی مالزی که در تاریخ ۱۷ ژوئیه از آمستردام به مقصد کوالالامپور در پرواز بود، با برخورد چندین شیئی خارجی که با سرعت درپرواز بوده‌اند به بدنه آن ابتدا سوراخ و سپس تکه‌تکه شده است.



به نوشته سایت دویچه وله (Deutsche Welle) اداره امنیت پرواز هلند که مسئول بررسی علت سقوط این هواپیما بود، در گزارش خود اعلام کرده که این جسم خارجی، حتما موشک نیست اما در عین حال گزارش بر اساس این گمان تنظیم شده که به هواپیمای مذکور بر فراز منطقه جنگی شرق اوکراین شلیک شده است.



هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ خطوط هوایی مالزی روز ۱۷ ژوئیه با ۲۹۸ مسافر در حالی که از آمستردام به سمت کوالالامپور در پرواز بود، بر فراز آسمان اوکراین سقوط کرد و تمامی سرنشینان آن کشته شدند.



در گزارش اولیه‌ای که از علت سقوط این هواپیما منتشر شد، مشخص شده بود که هواپیمای مذکور در آسمان دو تکه شده و این بدان معناست که علت سقوط، نقص فنی نبوده بلکه در سرعت بالا مورد اصابت جسمی خارجی قرار گرفته است.





دولت اوکراین و نیز دول غربی بر این باور هستند که هواپیمای مذکور از سوی نیروهای جدایی‌طلب طرفدار روسیه مورد اصابت موشک قرار گرفته است. اکثر سرنشینان این هواپیما اتباع هلند بودند و به همین دلیل دولت هلند مسئولیت بررسی علت سقوط را بر عهده گرفت.





متخصصان بررسی علل سقوط، دخالت عوامل انسانی و یا نقص فنی را رد کرده‌اند. همچنین اطلاعات جعبه سیاه و نیز داده‌های برج مراقبت و صدای ضبط‌شده خلبان و کمک خلبان حاکی از یک پرواز عادی و بدون خطر دارند و هیچ گزارشی از نقص فنی و یا تقاضای کمک و اعلام وضعیت اضطراری ضبط نشده است.





گزارش اداره امنیت پرواز هلند تصریح کرده که هواپیمای مذکور از نقاط مختلف در روی زمین مورد اصابت اجسام پرنده قرار گرفته اما مشخصا اعلام نکرده که این اجسام موشک‌های زمین به هوا بوده‌اند.





دولت اوکراین و جدایی‌طلبان طرفدار روسیه هردو طرف مقابل را مسئول سقوط این هواپیما می‌دانند.




سایت بی بی سی فارسی (BBCPERSIAN) نوشت:





در این گزارش آمده است که بررسی‌ها نشان می دهد که آثار باقی مانده بر قطعات به دست آمده از لاشه هواپیما در محل سقوط آن در خاک اوکراین "با آسیب‌های ناشی از اصابت تعداد زیادی اشیاء با شتاب زیاد از خارج به بدنه هواپیما انطباق دارد."





براساس گزارش مقدماتی اداره ایمنی پرواز هلند، پراکنده شدن قطعات هواپیما در منطقه‌ای وسیع نشان می‌دهد که هواپیما قبل از برخورد با زمین، در هوا متلاشی شده بود.





روز ١٧ ژوئیه، هواپیمای مسافربری از نوع بوئینگ ٧٧٧ متعلق به شرکت هواپیمایی مالزی در مسیر پرواز شماره MH17 از آمستردام، هلند، به مقصد کوالالامپور در مالزی در منطقه‌ای در شرق اوکراین سقوط کرد.





در این سانحه، تمامی دویست و نود و هشت سرنشین هواپیما جان خود را از دست دادند.





هواپیما در استان دونتسک در شرق اوکراین سقوط کرد که در آن زمان شاهد درگیری سنگین بین شورشیان طرفدار روسیه و دولت مرکزی اوکراین بود و هواپیماهای نیروی هوایی اوکراین پیشتر در آن فعالیت داشتند.





در زمان سقوط هواپیما، دولت اوکراین با استناد به استراق سمع مکالماتی که گفته می‌شد بین فرماندهان شورشی صورت گرفته، اعلام کرد که هواپیما هدف اصابت موشک زمین به هوای پیشرفته‌ای قرار گرفته که روسیه در اختیار شورشیان قرار داده بود. منابع غربی نیز سرنگونی هواپیما در نتیجه اصابت موشک زمین به هوا را محتمل دانسته‌اند.





شورشیان اوکراینی و دولت روسیه این نظر را رد کردند و در هر حال، دولت اوکراین را به دلیل تلاش برای مقابله نظامی با جدایی‌طلبان، مسئول نهایی هر گونه عملیات نظامی در منطقه دانستند.




به دلیل تسلط شبه‌نظامیان جدایی‌طلب بر منطقه سقوط هواپیما، ورود کارشناسان بین‌المللی به محل حادثه با تاخیر و همراه با برخی محدودیت‌ها صورت گرفت و گفته شد که احتمال دارد برخی از شواهد مربوط به عوامل ایجاد این سانحه توسط جدایی‌طلبان یا ماموران روسی جابجا یا محو شده باشد.




در ماه مارس سال جاری هم یک فروند هواپیمای مسافربری مالزیایی با حدود دویست و سی و نه مسافر و خدمه در مسیر پرواز از کوالالامپور به مقصد چین ناپدید شد و جستجو برای یافتن نشانه‌هایی از آن هنوز هم ادامه دارد.

۱۳۹۳/۶/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...