نسخه چاپی

پیوند اعضا از مردگان!

یك جراح پیشكسوت ایرانی كه سابقه طولانی در پیوند اعضاء دارد، از آغاز پیوند اعضاء از جسد در دنیا خبر داد و گفت: هم اكنون ۲ تا ۳ پیوند دست و صورت از جسد در آلمان و چین انجام شده است.

به گزارش نما به نقل از مهر، دکتر پرويز ورهرام با بیان اینکه در ایران نیز در بیمارستان مسیح دانشوری یک مورد پیوند از جسد گزارش شد، اظهارداشت: اما نتایج نهایی آن مشخص نشد.

وی با اشاره به اینکه برای پیوند موفق باید عضو قطع شده را در کیسه پلاستیکی و در ظرف یخی قرار داد و ظرف ۶ ساعت به مرکز درمانی مجهز انتقال دهند، افزود: در پیوند دست همه اعضای یک بافت اعم از استخوان، عضله، شریان، ورید و اعصاب پیوند زده می شود و دست کارآیی پیشین خود را دارد.

این جراح قلب و عروق از کانادا با بیان اینکه شماری از این دست ها قطع شده به علت قرار گرفتن دست در بیرون ماشین حین رانندگی بوده است، ادامه داد: برخی دیگر به علت تروماها حین کار در کارخانه و... بوده است.

ورهرام با بیان اینکه برای عضو له شده نمی توان کاری کرد، گفت: در پیوند از جسد نیز پذیرش پیوند توسط فرد مهم است که به فاکتورهای مختلف بستگی دارد.

وی با بیان اینکه برای برگشت کارآیی عضو قطع شده فرد حداقل به ۷ ماه فیزیوتراپی نیاز است، خاطرنشان کرد: بدین ترتیب دست پیوندی کارآیی و توانایی یک عضو سالم را دارد و به لحاظ انجام کار سنگین محدودیتی نخواهد داشت.

به گفته این جراح پیشکسوت، در مواردی از پیوند دست به علت رشد نکردن شاخه های عصبی ناگزیر از پیوند عضله از ناحیه دیگری از بدن به دست بودیم.

نهمین کنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی با عنوان نگرشی بر جراحی های کاربردی (سرطان پستان، دستگاه گوارش و...) دوم تا چهارم مهرماه ۹۳ در سالن همایشهای رازی برگزار می شود.

۱۳۹۳/۶/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...