نسخه چاپی

نگرانی شدید صهیونیست ها از نزدیك شدن آمریكا به ایران

معاون وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با لحنی طعنه‌آمیز گفت: «ائتلاف بین المللی به خصوص برای اروپاییان مفید خوهد بود، آن هم وقتی كه شهروندان اروپایی ‌اجیرشده توسط دولت اسلامی به كشورهای خود برگردند".»

به گزارش نما، مقامات رژیم صهیونیستی از احتمال مذاکره پنهانی ایران و آمریکا ابراز نگرانی کرده اند. در حالی که هم آمریکا و هم ایران هرگونه همکاری در عراق را رد کرده اند اما برخی منابع غربی علاقه دارند اینگونه تبلیغ کنند که ایران و آمریکا همکاری دارند.





سایت رادیو فرانسه (Radio France Internationale) نوشته است: مقامات نزدیک به بنیامین نتانیاهو، صریحاً ابراز نگرانی کردند که در ازای شرکت ایران در مبارزه با دولت اسلامی [تروریست های داعش]، آمریکا در مقابل ایران انعطاف نشان دهد و در مذاکرات اتمی کوتاه بیاید. در حال حاضر آمریکا سخت در تلاش است تا برای رویارویی با دولت اسلامی، همکاری کشورهای عرب منطقه را جلب کند.





به پیروی از وزیر خارجۀ اسرائیل، معاون وی، "تساهی هانگبی" نیز طرح تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی علیه دولت اسلامی را بسیار مثبت توصیف کرد و سپس با لحنی طعنه‌آمیز افزود که این همکاری "بخصوص برای اروپاییان مفید خوهد بود، آن هم وقتی که شهروندان اروپایی ‌اجیرشده توسط دولت اسلامی به کشورهای خود برگردند".





امروز چهارشنبه، "آویگدور لیبرمن" وزیر خارجۀ اسرائیل در رادیو اسرائیل گفت: «من از این که آمریکا برای مبارزه با دولت اسلامی ابتکار عمل را به دست گرفته و برای تشکیل ائتلاف در این جهت تلاش می‌کند خوشحالم و امیدوارم که این تلاش‌ها به ثمر برسند.»





اما آقای تساهی هانگبی که از نزدیکان نخست‌وزیر، بنیامین نتانیاهو به شمار می‌آید، در عین حال از نگرانی‌هایش از روابط آمریکا با ایران سخن گفت و توضیح داد: «نزدیکی ایران و آمریکا غیرممکن نیست. دولت اسلامی، خطرناک‌ترین دشمن ایران و متحدش سوریه است. همچنین دشمن کشورهایی است که منطقۀ نفوذ ایران به شمار می‌آیند، مثل لبنان یا عراق... و می‌دانیم که بعضی اوقات، دشمن دشمن ما، دوست ما می‌شود...»





به عقیدۀ معاون لیبرمن، در صورت شرکت ایران در مبارزه با دولت اسلامی[تروریست های داعش]، آمریکایی‌ها نوعی انعطاف در قبال ایران نشان خواهند داد.





هانگبی اضافه کرد: "البته آمریکایی‌ها احتمال چنین نزدیکی را انکار کرد‌‌ه‌اند اما باید منتظر روز ٢۴ نوامبر شد، یعنی روزی که مذاکرات اتمی باید به پایان برسد".





تاکنون واشنگتن رسماً و علناً هر نوع همکاری با ایران را در مبارزه با دولت اسلامی رد کرده است. اما منابع متعدد غربی و منطقه‌ای گزارش می‌دهند که همکاری نظامی میان نیروهای آمریکایی و ایرانی عملاً در خاک عراق جریان دارد.





هم زمان با ابراز نگرانی‌های اسرائیل، جان کری، وزیر خارجۀ آمریکا سفرهای خاورمیانه‌ای خود را از بغداد آغاز کرد. هدف اصلی وی، جلب حمایت کشورهای منطقه در نبرد علیه دولت اسلامی است. قرار است که فردا، پنجشنبه، جان کری به عربستان برود و در شهر جده با نمایندگان کشورهای عرب منطقۀ خلیج فارس به گفتگو بنشیند. اما قبل از آن –چهارشنبه شب- در واشنگتن، باراک اوباما استراتژی آمریکا را در جنگ علیه دولت اسلامی تشریح خواهد کرد.



۱۳۹۳/۶/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...