نسخه چاپی

چرا اوباما جنگ علیه داعش را 11 سپتامبر اعلام كرد؟

به نظر می رسد اعلام جنگ باراك اوباما رئیس جمهوری آمریكا علیه داعش در سالروز حادثه یازده سپتامبر تصادفی نباشد ؛ زیرا امریكایی ها عادت دارند كه سالگرد اتفاقات مختلف را برای اقدامات پرسرو صدا انتخاب كنند.

به گزارش نما به نقل از العالم ، پایگاه اینترنتی روسیا الیوم روز پنجشنبه با انتشار مقاله ای نوشت: اعلام جنگ آمریکا علیه داعش با سیزدهمین سالگرد حادثه یازده سپتامبرمی تواند برای افزایش روحیه و سطح مقبولیت دموکرات ها در آمریکا باشد زیرا جمهوری خواهان پیش از این اوباما را به نداشتن استراتژی مشخص در مقابله با گروههای تروریستی در خاورمیانه محکوم کرده بودند.

اما پیامدهای این اعلام جنگ برای کشورهای منطقه رنگی دیگر دارد که ممکن است با استراتژی اوباما همخوانی نداشته باشد و چه بسا با مواضع دیگرانی هم که مانند اوباما معتقدند داعش "سرطان" است همسو نباشد.

اوباما در سخنرانی خود تاکید کرد که سیاستش در جنگ این بار با استراتژی جورج بوش متفاوت است و سربازانش را در خاک عراق پیاده نخواهد کرد تا خسارات های جانی که مردم آمریکا در جنگ با عراق و افغانستان متحمل شدند تکرار نشود!

اما نکته جالب توجه در این سخنرانی اشاره کری به امکان دخالت در سوریه از طریق حملات هوایی بود که احتمالا مشابه حمله به اهداف معینی است که جنگنده های آمریکایی هراز گاهی در یمن و سومالی و پاکستان انجام می دهند و نکته دیگر حمایت و آموزش به معارضان سوری است.

داعش با ادامه جنایات خود صدای مجامع عربی و بین المللی را در آورده و به نوعی به رئیس جمهور امریکا چراغ سبز نشان داده که در هرجای دنیا به دنبال آنان باشد، مخصوصا که بان کی مون دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که مبارزه با داعش نیازی به اجازه شورای امنیت ندارد.

اوباما می داند که عملیات نظامی ممکن است طولانی شود از این رو گفت که واشنگتن در جنگ علیه سرطان داعش تنها نیست بلکه 40 کشور غربی و عربی در یک ائتلاف واحد وارد این جنگ خواهند شد و این به آن معناست که این جنگ جزو قاموس جنگ های کشورهای غربی علیه کشورهای منطقه نیست.

البته نشانه های این ائتلاف هنوز واضح نیست زیرا کشورهای منطقه شاخص های مختلفی برای مبارزه با تروریست ها دارند که دلیل این امر تناقض های داخل عراق بر سر این موضوع است و احتمالا دیدار جان کری از بغداد در چارچوب آمادگی برای جنگ علیه داعش در سایه دولت متحد و منسجم صورت گرفته است.

امریکایی ها می دانند که موفقیت جنگ علیه داعش مرهون کشورهایی است که اکثریت جمعیت آنها سنی مذهب هستند تا به صورت علنی یا مخفیانه به ائتلاف بپیوندند زیرا خیلی ها در این کشورها معتقدند که جنگ علیه داعش به آنها مربوط نیست و بعضی دیگر مشارکت در ائتلاف را موجب به خطر افتادن کشورشان می دانند.

بدون شک آمریکا در جنگ اخیر خود بر چند کشوری که از نظر استراتژیک و جغرافیایی مهم به شمار می آیند تکیه خواهد کرد که از جمله آنها عربستان و اردن هستند اما از سوی دیگر همدلی شهروندان این کشورها با داعشی ها رو به افزایش است که این موضوع ممکن است مشکل بزرگی برای این کشورها بعد از مشارکت در ائتلاف به وجود بیاورد.

گذشته از پیش بینی ها جنگ آمریکا با گروههای تروریستی همیشه نتایج دلخواه آنها را در پی نداشته و چه بسا جنگ در افغانستان مثال روشنی برای این مدعا باشد زیرا مدتهاست که آمریکا تلاش می کند با ایجاد آتش بس میان طالبان و دولت افغانستان که مورد حمایت آمریکاست آتش بس برقرار کرده و نیروهای خود را خارج کند.

۱۳۹۳/۶/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...