نسخه چاپی

كاهش قیمت طلا همچنان ادامه دارد

اكثر شركت كنندگان در نظرسنجی طلای هفتگی كیتكونیوز پیش بینی كردند كه قیمت طلا در هفته جاری به دلیل قوی‌تر شدن ارزش دلار و دورنمای افزایش نرخ‌های بهره كاهش پیدا كند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، از میان 37 شرکت کننده در نظرسنجی کیتکو هفته جاری 24 نفر پاسخ دادند که از این عده پنج نفر افزایش، 18 نفر کاهش و یک نفر ثابت ماندن قیمت طلا را پیش بینی کردند. حاضران بازار شامل معامله‌گران طلا، بانک‌های سرمایه گذاری، معامله‌گران معاملات آتی و تحلیلگران نمودار فنی هستند.

شرکت کنندگان در نظرسنجی قبلی اندکی به صعود طلا بدبین بودند. طلا در یک هفته گذشته حدود 37 دلار کاهش یافت.

کسانی که افزایش قیمت طلا را پیش بینی کردند، معتقدند: صعود اخیر ارزش دلار بیش از حد بوده و طلا موضوعات جهانی دیگر مانند تنش‌ها میان روسیه و اوکراین و جنگ داعش در سوریه و عراق را نادیده می‌گیرد.

با این همه دورنمای مثبت از رشد اقتصادی سریع‌تر آمریکا، احتمال افزایش زودتر از موعد نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی این کشور را تقویت کرده و تقاضا برای طلا به عنوان پناهگاه مطمئن در برابر تورم را محدود کرده است.

نرخ‌های بهره بالاتر طلا را سرمایه گذاری با جذابیت کمتر می‌سازد زیرا نگهداری این فلز که بازدهی ندارد در برابر دارایی‌های دارای بازده در زمان تحکیم سیاست پولی پرهزینه است.

در این بین نشست دو روزه کمیته بازار آزاد فدرال بانک مرکزی آمریکا در هفته جاری که انتظار می‌رود سیاست پولی آتی این کشور را مشخص کند، طلا و بازار مالی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

بهای معاملات طلا برای تحویل در دسامبر در بازار کامکس نیویورک روز جمعه به 1231 دلار رسید و مجموع کاهش این فلز در یک هفته گذشته را به 2.8 درصد رساند. این فلز گرانبها 6.8 درصد از ژوئن کاهش بها داشته و به سوی نخستین کاهش سه ماهه در سال جاری میلادی پیش می‌رود.

قیمت طلا در 17 مارس به رکورد 1392 دلار رسیده بود اما از آن زمان با تحکیم روند احیای اقتصاد آمریکا و صعود دلار که تقاضا برای این فلز گرانبها را محدود کرده، 11 درصد کاهش یافته است.

طلا هفته گذشته با وجود اینکه اوباما، رییس جمهور آمریکا خواستار حملات هوایی علیه گروه داعش شد چندان واکنشی به رویدادهای ژئوپلیتیکی نشان نداد و عمدتا روند نزولی داشت. تحلیلگران این امر را به دلیل جو کنونی بازار و افزایش انتظارات برای افزایش زودتر از موعد نرخ‌های بهره در آمریکا نسبت می‌دهند.

طلا پس از اینکه ماه‌ها بازه 1240 تا 1330 دلار را حفظ کرد سرانجام وارد کانال 1230 دلار شد با اینهمه برخی از تحلیلگران پیش بینی می‌کنند این فلز گرانبها در بازه 1220 دلار مقاومت کند.

از سوی دیگر خرید فیزیکی طلا نیز ضعیف مانده است زیرا بزرگ‌ترین مصرف کنندگان طلا شامل چین و هند پس از خریدهای چشمگیری که در سال گذشته داشتند شاهد کندی رشد تقاضا بوده اند.

همچنین رونق فصلی خرید طلا که همه ساله در فاصله سپتامبر تا دسامبر مشاهده می‌شود و طی آن تقاضا برای جواهرات طلا افزایش پیدا می‌کند هنوز محقق نشده است.

بیش از 5.1 میلیارد دلار از ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلای قابل معامله در بورس از 30 ژوئن به این طرف کاهش یافته و موجودی طلای این صندوق‌ها در چهار ماه از پنج ماه گذشته کاهش داشته است.

تحلیلگران بانک گولدمن ساکس پیش بینی کرده‌اند که با بهبود اقتصاد آمریکا، قیمت هر اونس طلا به 1050 دلار تا پایان امسال خواهد رسید.

۱۳۹۳/۶/۲۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...