نسخه چاپی

كمبود پرستار دانشجویان را به بالین بیماران می برد

معاون پرستاری وزارت بهداشت، با اشاره به اقداماتی كه برای رفع كمبود پرستار انجام شده است، اظهارداشت: دانشجویان پرستاری ترم ۶ به بالا می‌توانند برای كار در بالین بیماران ثبت نام كنند.

به گزارش نما، محمد ميرزابيگي با اشاره به جايگزين كردن نيروهاي موقت در مورد پرستاراني كه به مرخصي زايمان رفته‌اند، گفت: با توجه به اينكه در حال حاضر ۱۵۰ پرستار در مرخصي زايمان به سر مي‌برند، مقرر شده به جاي پرستاراني كه از مرخصي زايمان استفاده مي‌كنند از نيروهاي پرستاری به صورت موقت و جایگزین استفاده شود.

وی از ديگر اقدامات وزارت بهداشت براي رفع كمبود پرستار، بكارگيري دانشجويان پرستاري با شرايط خاص را مورد اشاره قرار داد و افزود: با توجه به آيين‌نامه ابلاغي به دانشگاههاي علوم پزشكي كشور، دانشجويان پرستاري ترم های ۶ به بالا مي‌توانند با مراجعه به سايت‌هاي معاونت پرستاري وزارت بهداشت و دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور ثبت نام نمايند و از اين دانشجويان براي كار در بالين بیماران استفاده مي‌شود.

ميرزابيگي مزاياي اين كار را رفع كمبود نيروي پرستار و در عین حال لحاظ شدن سابقه کاری برای دانشجویان پرستاری عنوان کرد.

وي از ديگر اقدامات انجام شده در دولت يازدهم براي رفع كمبود پرستار به جذب نيروي پرستاري به صورت شركتي اشاره كرد و گفت: براساس بخش‌نامه جديد وزارت بهداشت، پرستاراني كه به صورت شركتي جذب كادر درماني می شوند مي‌توانند از مزاياي اين بخش‌نامه استفاده كنند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، مواردی چون استفاده از حقوق پايه مشخص، استفاده از قانون بهره‌وري، دارا بودن بيمه، دريافت نسخه سوم قرارداد به نيروي شركتي و داشتن حكم كارگزيني مشخص و فيش حقوقي با كليه جزئيات كسورات بيمه و كارانه را از مزایای جذب نیروی پرستار به صورت شرکتی عنوان کرد.

ميرزابيگي با بیان اینکه حقوق اين پرستاران كه به صورت شركتي جذب مي‌شوند حدود ۱۰ درصد از حالت مشابه خود بالاتر است،گفت: اين تصمیم در راستای محور بودن بیمار در بالین اتخاذ شده است.

معاون پرستاري وزارت بهداشت بازنگري قانون طرح نيروي انساني را از ديگر اقدامات وزارت بهداشت در دولت يازدهم عنوان كرد و افزود: نظارت بر نيروهای طرحي مخصوصا توزيع اين نيروها از دیگر اقدامات وزارت بهداشت در خصوص رفع کمبود پرستار است.

میرزابیگی افزود: نيروهاي طرحي كه طرح خود را نگذرانده باشند به هيچ عنوان اجازه كار در مراكز بهداشتي درماني و حتي بخش خصوصي را ندارند و اين مراكز نيز به تبع، اجازه استخدام به كار اين نيروها را ندارند.

وي در ادامه گفت: در صورتي كه اين بيمارستانها از نيروهايي كه طرح خود را نگذرانده باشند، استفاده كنند، در بحث اعتباربخشي بیمارستانها با آنان برخورد می شود.

ميرزابيگي در ادامه گفت: با توجه به دستورالعمل مصوب، وزارت بهداشت در صورت صلاحديد می تواند نيروهای طرحي مازاد در يك منطقه را براي گذراندن طرح نيروي انساني خود به مناطقي كه نياز به اين افراد دارند، اعزام نماید.

معاون پرستاري وزارت بهداشت گفت: سياست جذب و نگهداشت نيروهاي پرستاري در تعامل بين معاونت‌هاي وزارت بهداشت به صورت تيمي مد نظر قرار گرفته است و لازم است اين سیاست در سراسر كشور به طور كامل و جامع اجرا شده تا از كمبود پرستار در مناطق مختلف جلوگيري به عمل آيد.

وي در پايان گفت: با مجموع اقدامات انجام شده برای رفع کمبود نیروی پرستاری در کشور، پرستاران خواهند توانست نسبت به آموزش بيماران در راستاي خودمراقبتي نيز اقدام نمايند.

۱۳۹۳/۶/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...