نسخه چاپی

رئیس كل دادگستری استان یزد:

كاهش جمعیت كیفری زندانها مدنظر قرار گیرد

نماینده عالی قوه قضاییه در استان یزد گفت: باید با بهره گیری از مجازات های جایگزین حبس در جهت كاهش جمعیت كیفری زندانها گام برداشت.

به گزارش نما، محمدرضا حبیبی در جلسه شورای معاونین و رؤسای حوزه های قضایی و دادستانهای سراسر استان افزود: مسئولین قضایی باید با برخورد قاطع با مخلین نظم و امنیت جامعه، مرتکبین جرائم سازمان یافته و باندی، سارقان مسلح، قاچاقچیان عمده موادمخدر و سارقان و متجاوزان به عنف، امنیت و آرامش را برای جامعه فراهم آورند.

وی ابراز داشت: البته به طور معمول تنها 20 درصد پرونده ها مرتبط با جرائم خشن می باشد و 80 درصد مابقی پرونده ها مربوط به جرائم سطحی و کم اهمیت است که انتظار می رود در این گونه پرونده ها تا آنجا که قانون اجازه داده است از مجازات های جایگزین حبس استفاده شود.

رئیس کل دادگستری استان تهدید به مجازات را اثر بخش تر از اِعمال و اِجرای مجازات دانست و بیان کرد: هدف قانونگذار و دستگاه قضایی بازدارندگی از وقوع جرم در جامعه است و اگر فردی را به واسطه یک جرم کوچک به زندان افکنده شود ولو مدت این زندان کم باشد بدون شک با این کار قبح زندان برای مجرم شکسته و او نسبت به انجام جرمهای بعدی گستاخ تر خواهد شد.

وی کاهش زمان رسیدگی به پرونده ها و جلوگیری از اطاله دادرسی را خواستار شد و بیان داشت: باید مسئولین حوزه های قضایی و دادستانها بصورت هفتگی با مجموعه تحت امر خود تشکیل جلسه داده و مسائل و آفاتی را که باعث اطاله دادرسی می شود را بصورت جزء به جزء بررسی و رفع نمایند.

حبیبی بر نظم و انضباط کاری تاکید کرد و گفت: رهاورد نظم، بهبود و افزایش راندمان کاری است و چنانچه بخواهیم به این موضوع عمل شود خودمان باید الگوی مناسبی در این زمینه باشیم.

وی با اشاره به آیات 2 و 3 سوره صف در قرآن کریم تصریح کرد: در این آیه نیز تاکید شده است که اگر موضوعی را مطرح نموده و خود به آن عمل ننمایید نتیجه معکوس خواهید دید.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان مسئولیت را امانت هایی خطیر ذکر کرد و اظهار داشت: نباید هدف حفظ مسئولیت و میز ریاست باشد بلکه باید با خدمت به مردم و ادای تکلیف در وظایف محوله دین خود را ادا نماییم.

حبیبی خاطرنشان کرد: در خطبه 33 نهج البلاغه مولای متقیان و امیر مؤمنان ریاست بر امارت را فی نفسه از کفش کهنه وصله داری بی ارزش تر دانسته و تأکید کرده اند حکومتی ارزشمند است که درجهت احقاق حق، اقامه عدل و دفع ظلم حرکت نماید.

وی گفت: وظیفه ذاتی قوه قضاییه نیز همان احقاق حق مظلوم و ستمدیدگان، اقامه قسط و اجرای عدالت است که هدفی مقدس و والاست و باید برای تحقق آنها تلاش وافر صورت پذیرد.

۱۳۹۳/۶/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...