نسخه چاپی

اختلاف تل آویو و آمریكا بر سر ایران

تازه‌ترین دور از گفت‌وگوهای راهبردی آمریكا و رژیم‌صهیونیستی در حالی هفته گذشته در واشنگتن به پایان رسید كه طرفین بر خلاف رویه سال‌های گذشته بیانیه مشتركی صادر نكردند.

به گزارش نما به نقل از فارس، دور تازه مذاکرات سالیانه تل‌آویو-واشنگتن، موسوم به گفت‌وگوهای راهبردی، هفته گذشته در حالی به پایان رسید که طرفین طی بیانیه‌هایی جداگانه، مواضعی کاملا متفاوت اتخاذ کردند.

«یوال اشتاینیتز» وزیر اطلاعات رژیم‌صهیونیستی و «یوسی کوهن» معاون امنیتی نخست‌وزیر این رژیم با هدف شرکت در همین گفت‌وگوها هفته گذشته را همراه با هیئتی عالی‌رتبه در واشنگتن گذراندند.

در حالی که طرفین هر سال پس از پایان نشست با صدور بیانیه‌ مشترک به شرح نظرات خود در مورد تهدیدات پیش رو می‌پرداختند، دو طرف امسال بیانیه‌هایی جداگانه صادر کردند که تفاوت زیادی با هم داشت.

پایگاه خبری «جوئیش تایمز» گزارش داده است که طرفین در این نشست دو روزه، در مورد موضوعاتی چون مذاکرات هسته‌ای با ایران، تهدیدات گروه تروریستی «داعش» و همچنین جنگ اخیر در نوار غزه، گفت‌وگو کرده‌اند.

با وجود آنکه «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه و «ویلیام برنز» قائم‌ مقام وزیر خارجه آمریکا که اصلی‌ترین مذاکره‌کنندگان این کشور با ایران هستند تیم آمریکا را در گفت‌وگو با اشتاینیتز رهبری می‌کردند، اما در بیانیه روز یازده سپتامبر وزارت خارجه آمریکا هیچ اشاره‌ای به مبحث مذاکرات هسته‌ای نشد.

این در حالی است که اشتاینیتز پس از پایان این نشست‌ها، بار دیگر ایران را اصلی‌ترین تهدید برای تل‌آویو دانست و گفت خطر تهران حتی از داعش نیز بزرگتر است. وی پیش از آغاز گفت‌وگوها نیز از کاسته شدن توجهات به ایران ابراز نگرانی کرده بود.

اشتاینیتز در بیانیه خود پس از مذاکرات با برنز و شرمن، از تصمیم «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا برای تشکیل ائتلافی علیه داعش حمایت کرد، اما «تأکید کرد که مأموریت مهم‌تر، توقف پروژه هسته‌ای ایران است.»

ایران و گروه موسوم به ۱+۵ سوم آذر سال گذشته به توافق موقتی دست یافتند. در حالی که قرار بود طرفین تا پایان تیر ماه بر سر راهکار جامع توافق کنند، اما اختلافات باقی‌مانده منجر به تمدید مهلت ۶ ماهه شد. ایران و ۶ کشور تلاش می‌کنند تا سوم آذر سال جاری به توافق نهایی دست یابند. دور جدید مذاکرات هسته‌ای هفته آینده در نیویورک و پیش از مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود. تل‌آویو از ابتدای مذاکرات خواستار توقف کامل غنی‌سازی در ایران بوده و همچنان بر این خواسته خود، اصرار دارد.

۱۳۹۳/۶/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...