نسخه چاپی

رحیمی چندسال بعد تبرئه می شود!

به گزارش نما - روزنامه شرق مصاحبه زیر را با وکیل محمدرضا رحیمی منتشر کرده است:

آیا بدون اشاره به نوع و میزان محکومیت، می‌توانید اتهامی را که موکل‌تان به موجب آن مجرم شناخته شده بیان کنید؟
خیر. چون وقتی قانون می‌گوید تا قبل از قطعی‌شدن حکم، نمی‌شود چیزی درباره آن اعلام کرد، این شامل همه جزییات می‌شود. بنابراین باید صبر کنید تا انشاءالله چندسال آینده به محتوای حکم پی ببرید.

‌ یعنی فکر می‌کنید از زمانی که شما در مهلت قانونی به این حکم اعتراض کنید تا زمانی که حکم قطعی صادر شود، چندسال طول خواهد کشید؟
نمی‌دانم. البته من که معتقد به برائت موکلم هستم و دیدگاهم این است که چندسال بعد که ایشان تبرئه شد می‌توانید در جریان نهایی آن قرار بگیرید.

‌ بالاخره هر جرمی در قوانین ما یک‌حداقل و یک‌حداکثر مجازات دارد. شما می‌توانید الان بگویید فعلا در این مرحله برای موکلتان، حداقل مجازات در نظر گرفته شده یا حداکثر آن. این مساله بیان جزییات حکم نیست و حالا که بحث حبس و جزای نقدی اعلام شده، شما می‌توانید درباره حداقلی یا حداکثری‌بودن این حکم اولیه توضیح دهید.

خیر. هیچ چیزی نمی‌شود گفت. ببینید این مقرره قانونی است و فلسفه آن حفظ حرمت اشخاص است. چون تا زمانی که حکم رسیدگی به یک اتهام کیفری قطعی شود ممکن است مشمول نوسان در مراحل مختلف رسیدگی شود. اگر فردی الان خبر محکومیت غیرقطعی یک‌فرد را بشنود، تضمینی نیست که در آینده از تبرئه این فرد هم باخبر شود و همان محکومیت در ذهنش می‌ماند و بنابراین قانونگذار به طور کلی تصریح می‌کند که آرا نباید منتشر شود مگر در موارد خاصی که خود قانون پیش‌بینی کرده و در آن صورت خود دادگاه آن آرا را برای انتشار به رسانه‌ها می‌دهد. این انتشار حکم هم بخشی از مجازات است اما اینکه قبل از قطعی‌شدن حکم موکل من، آن را اعلام کنند، یعنی بخشی از مجازات را همین الان دارند اعمال می‌کنند.

‌ همه مواردی که شما می‌گویید، برای این است که حرمت متهم حفظ شود. ولی درباره موکل شما، طی سال‌های اخیر از مراجع رسمی نظیر نمایندگان مجلس در سطح عمومی اتهاماتی مانند جعل مدرک و مسایل خیابان فاطمی و بیمه ایران و توزیع پول در انتخابات مجلس رسانه‌ای شده و حالا توضیح شما درباره اتهامات بررسی‌شده در دادگاه می‌تواند موجب اعاده حیثیت ایشان شود. چون ممکن است برخی از این اتهامات در دادگاه رد شده باشد و اینکه شما بگویید دادگاه در کدام اتهام موکل شما را مجرم تشخیص نداده، بیشتر به سود موکل شماست تا به زیان ایشان.
این کاری نیست که از طریق مصاحبه و انتشار در نشریات صورت بگیرد. امر قضاوت و دفاع اموری بسیار پیچیده هستند و باید در مسند خودشان مورد بررسی قرار بگیرند. نمی‌شود با کشاندن این مباحث به روزنامه‌ها واقعیت‌های چنین موضوعی را مورد بررسی قرار داد.

‌ موکل شما هفته گذشته در یک‌جلسه اعلام کرده که پشت پرده‌های این دادگاه را افشا می‌کند. قطعا قرار نیست ایشان این کار را در مسند قضاوت و دفاع انجام دهد و می‌خواهد در فضای عمومی مسایلی را مطرح کند. این مطالب هم از طریق رسانه‌ها به اطلاع مردم می‌رسد.
این با حرف من مغایرتی ندارد. این اعتقاد من و حکم قانون است و من نباید وارد مسایل جنبی شوم که دارد اتفاق می‌افتد. من اطمینان دارم که الان بیان مطالب کمکی به موکلم نمی‌کند. البته وقتی من به اصل این کار عقیده دارم و می‌گویم قانونگذار چنین حکمی داده و من هم به آن اعتقاد دارم، حتی اگر به‌نفع موکلم باشد و همان‌طور که شما می‌گویید بیان مطالب به وضعیت موکلم کمک کند هم از این روش استفاده نخواهم کرد. چون منع قانونی دارد.

۱۳۹۳/۶/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...