نسخه چاپی

واكنش بروجردی به بازدید آژانس از پارچین

رئیس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از پارچین بازدید كردند و نیاز به بازدید مجدد نیست.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، علاءالدین بروجردی به گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کرد و گفت: بازرسان آژانس از پارچین بازدید کردند و نیاز به بازدید مجدد نیست.

وی افزود: درخواست‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بهانه‌جویی است که با هدف سنگ‌اندازی در مسیر توافق انجام می‌شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مجری دستورات آمریکا است.

همچنین سردار دهقان وزیر دفاع پیشتر در پاسخ به سوالی درباره خبر برخی رسانه‌های خارجی مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران برای دیدار ماموران آژانس از پارچین موافقت کرده، گفت: آژانس به دفعات از پارچین بازدید داشته و اقدام به نمونه برداری کرده و سندی دال بر اینکه فعالیتی صورت گرفته به دست نیاورده است و اصلا موضوعیت ندارد.

وی افزود: نمونه‌هایی که قبلا وجود داشته متاسفانه براساس اتکای آژانس به اطلاعات دشمنان نظام ما و جریانات بی‌حیثیت مانند منافقین بوده که معمولا هم واقعیت نداشته است.

وزیر دفاع تصریح کرد: با توجه به اینکه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملا شفاف است و مامورین نظارتی آژانس نیز در همه مراکز هسته‌ای حضور دارند، دلیلی ندارد که آژانس به اطلاعات منافقین توجه کنند و این غیر طبیعی است که کسانی بدون سند براساس اظهارات منافقین اقدام کنند.

وی گفت: قبلا آژانس از پارچین بازدید کرده و سوالاتی داشته و نمونه برداری انجام داده، لذا هیچ دلیلی برای اینکه اجازه دسترسی مجدد به آن‌ها داده شود، وجود ندارد و آن‌ها نیز پذیرفته‌اند که در پارچین فعالیتی صورت نپذیرفته است.

کمالوندی معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی نیز پیشتر در پاسخ به این سوال که در گزارش اخیر آژانس آمده است که ایران در پارچین عملیات ساخت و ساز جدیدی آغاز کرده که پیشبرد مذاکرات را دشوارتر می کند، افزود: این مساله فقط متعلق به گزارش اخیر نیست در دوسه گزارش گذشته نیز این مطرح شده متاسفانه اینها مطالبی است که در برخی از سایت های ضد ایرانی مطرح می شود درحالی که پرداختن به موضوعات جزیی اصلا در شان گزارش مدیر کل نیست که در گزارش خود اشاره کند که دیواری در جایی خراب شده یا بخشی از خیابانی آسفالت شده یا ساختمانی در حال ساخت است.

کمالوندی خاطرنشان کرد: طبیعی است در سایت نظامی بزرگ که هر روز فعالیت هایی در جریان است اتفاقاتی این چنینی مطرح شود مفهومی ندارد که این موارد را به عنوان ادله بیان کنند در این خصوص ما معترض هستیم و در توضیح خود به آژانس اشاره خواهیم کرد که پرداختن به مسایل جزیی در شان گزارش مدیر کل نیست.

معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی وی درباره درخواست آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازدید از پارچین، گفت: حتی حقوقدانان متخصص در امور آژانس تأکید دارند که به لحاظ تخصصی، مسائل نظامی در حوزه صلاحیت آژانس نیست.

وی افزود: موضوع پارچین مساله جدیدی نیست در گذشته هم مطرح شده است سالهای ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ و دوبار هم از این سایت بازدید شده است و هر نقطه ای که مایل بودند رفتند دیدند و حتی نمونه گیری هم کردند.

کمالوندی اظهار داشت: ما اعتقاد داریم طرفی که قصد دارد سیاهنمایی و بزرگنمایی کند.

این در حالی است در بخشی از گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است: آژانس بین‌المللی اتمی بعد از گزارش پیشتر این نهاد از طریق تصاویر ماهواره‌ای در تاسیسات پارچین فعالیت‌های گسترده ای را در زمینه حذف یا جابجایی مصالح ساختمانی، ضایعات، نخاله‌‌ها و فعالیت‌های ساختمانی شاهد بوده است. این فعالیت‌ها به توانایی آژانس در تایید این برنامه‌ها لطمه وارد می‌کند برای ایران نیز مهم است تا پاسخ‌‌های لازم را به پرسش‌های آژانس و امکان دسترسی به مکان‌های ویژه ابهام انگیز فراهم آورد.

۱۳۹۳/۶/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...