نسخه چاپی

رزنامه صهيونيستي هاآرتص:

یك جاسوس قدرتمند در تهران ، چه كمكی به ما می كند؟

عکس خبري -يک جاسوس قدرتمند در تهران ، چه کمکي به ما مي کند؟

این روزنامه می نویسد : به فرض وجود یك جاسوس بلندپایه اسرائیلی در ایران كه اطلاعاتی دقیق و با جزئیات كامل را در مورد برنامه هسته ای این كشور در اختیار دارد به طوری كه این رژیم دیگر مشكل چندانی برای تصمیم گیری در مورد اقدام علیه ایران ندارد ، آیا این تضمینی برای پیروزی بر ایران هست ؟

در پی اظهارات گاه و بیگاه مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر احتمال حمله به ایران، بحث ها پیرامون ابعاد و پیامدهای مختلف این امر در رسانه های گوناگون جهان گسترش می یابد. در این میان، برخی گمانه زنی ها ماهیتی هشدار آمیز نسبت به شیوه رفتار و تصمیم گیری مقامات رژیم صهیونیستی دارد.

به گزارش «تابناک» انتقاد از ساختار سیاستگذاری رژیم صهیونیستی در رابطه با موضوع جمهوری اسلامی ایران، به محافل تحلیلی خود این رژیم نیز گسترش یافته و گهگاه مطالبی از این دست در رسانه های اسرائیلی انتشار می یابد. در آخرین مطلب از این دست که در روزنامه «هاآرتص» انتشار یافته، تحلیلگر این روزنامه مقامات این رژیم را در رابطه با ایران دچار ضعف اطلاعاتی دانسته است.

نویسنده این تحلیل، در ابتدا به بیان «موقعیتی فرضی» می پردازد که بر اساس آن، رژیم صهیونیستی یک جاسوس بلندپایه در ایران دارد که اطلاعاتی دقیق و با جزئیات کامل را در مورد برنامه هسته ای ایران در اختیار مقامات این رژیم قرار می دهد. به این ترتیب، این رژیم دیگر مشکل چندانی برای تصمیم گیری در مورد اقدام علیه ایران ندارد و حتی می تواند غربی ها را نیز با خود همراه کند. با این حال، نویسنده اظهار می داد که حتی اگر چنین جاسوسی وجود داشته باشد – که ندارد – باز هم اطمینانی به آن نیست.

برای اثبات این مدعا، وی به تجربه جنگ «یوم کیپور» در سال 1973 اشاره می کند که طی آن رژیم صهیونیستی با وجود پیروزی در جنگ، متحمل خسارات فراوانی شد. در آن زمان، رژیم صهیونیستی جاسوس بلندپایه ای در میان اعراب داشت که «اشرف مروان» پسرخوانده جمال عبدالناصر بود و اسرار «انور سادات» را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می داد.

نویسنده بیان می کند که با وجود داشتن چنین جاسوس بلندپایه ای، اطلاعاتی که به مقامات ارشد رژیم صهیونیستی می رسید در اغلب اوقات ناصحیح بود، زیرا از سویی برخی از مقامات اطلاعاتی این رژیم بر مروان اعمال نفوذ کرده و عملکرد او را تحت تأثیر قرار می دادند و از سوی دیگر، پیام های او پیش از رسیدن به بالاترین سطوح به انحای مختلف تحریف می شد.

وی مشکل دیگر در این رابطه را این موضوع می داند که مقامات بلندپایه رژیم صهیونیستی که دارای سوابق قابل توجه در امور نظامی و دفاعی هستند، اصولاً به تحلیل ها و گزارش های رسیده از دستگاه های اطلاعاتی توجهی نمی کنند و خود را در این زمینه بیش از هر کس دیگری صاحب نظر می دانند. وی «ایهود باراک»، وزیر دفاع این رژیم را یکی از همین افراد می داند و می گوید زمانی که باراک رئیس اطلاعات ارتش بود، «آویو کوچاوی»، رئیس فعلی این دستگاه، سرجوخه ای 19 ساله بود. در نتیجه اصولاً تحلیل های دستگاه های اطلاعاتی در میان مقامات بلندپایه محلی از اعراب ندارد.

به این ترتیب، مطلب فوق به طور جدی به مقامات رژیم صهیونیستی هشدار می دهند که با عبرت از تجربه گذشته، نگذارند اسرائیل بار دیگر متحمل یک «تحقیر کشنده» شود.


۱۳۹۰/۱۲/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...