نسخه چاپی

تلاش آمریكا در عراق برای وزارت دفاع عنصر نزدیك به داعش

پارلمان عراق با وجود معرفی ۲ نامزد برای پستهای وزارت كشور و دفاع، به هیچ یك از آنها رای اعتماد نداد و تا پنجشنبه به نخست وزیر مهلت داد. اما پشت پرده این رخداد شنیدنی است.

علی ظریفی خامنه* - حیدر العبادی، نخست‌ وزیر عراق وعده داد ظرف یک هفته آینده وزیران دفاع و کشور را برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی کند.

العبادی در جلسه رای اعتماد به کابینه جدید عراق، 23 وزیر را معرفی کرد و سرپرستی اداره وزارتخانه های دفاع، کشور، امور مهاجرین، آب رسانی، امور زنان و بازرگانی را نخست وزیر عهده دار شد.

نخست وزیر به نمایندگان وعده داد با هماهنگی با طرف های سیاسی ظرف یک هفته باقیمانده، وزیران را معرفی کند تا کابینه تکمیل شود.

باوجود این که زمان اندکی به پایان این مدت باقی مانده، اما العبادی هنوز بر سر معرفی وزیران کشور و دفاع با گروه های سیاسی به توافق نرسیده است.

به نظر می رسد اختلاف بر سر وزیران دفاع و کشور فراتر از رای و نظر گروه های عراقی است و برخی کشورها بویژه آمریکا در این موضوع با اعمال فشارخود، در به تاخیر افتادن معرفی این وزرا نقش داشته اند.

براساس توافقات سیاسی، قرار است پست وزارت کشور به اتحاد ملی شیعیان و پست وزارت دفاع به اتحاد قوای اهل سنت واگذار شود.

سازمان بدر از بزرگ ترین جناح های سیاسی اتحاد ملی، پست وزارت کشور را براساس تقسیم های وزارتی خواستار است و هادی عامری، دبیرکل این سازمان را برای وزارت کشور نامزد کرده است.

گروه های اهل سنت نیز احمد الجبوری و جابر الجابری را برای پست وزارت دفاع نامزد کرده اند.

براساس گفته منابع آگاه، آمریکا با واگذاری پست وزارت کشور یا هر پست امنیتی دیگر به هادی العامری مخالف است و در عین حال سعی دارد جابر الجابری، نامزد اهل سنت برای پست وزارت دفاع را بر دیگر گروه ها تحمیل کند.

فهرست دولت قانون، برادر جابر الجابری را متهم به همکاری با داعش می داند و بنابراین با الجابری به عنوان نامزد پست وزارت دفاع موافق نیست؛ هرچند نخست وزیر عراق هنوز برای معرفی این دو وزیر تصمیم نهایی را اتخاذ نکرده، اما گفته ها و شنیده ها حاکی است گروه های شیعه، افزون بر هادی العامری، قاسم الاعرجی و احمد الچلبی را برای پست وزارت کشور نامزد کرده اند و اهل سنت نیز افزون بر جابر الجابری و احمد الجبوری، خالد العبیدی را گزینه دیگری برای پست وزارت دفاع ذکر کرده اند.

در همین حال نوری مالکی، معاون اول رئیس جمهور نیز روز یکشنبه در نخستین اظهارنظر خود بعد از حضور در این پست اعلام کرد: هنوز توافقی بر سر وزیران کشور و دفاع صورت نگرفته است. وی علت اصلی این تاخیر را مخالفت با واگذاری این دو پست به شخصیت های حزبی دانست. مالکی پیش بینی کرد وزیران کشور و دفاع از شخصیت های مستقل معرفی شوند.


*رییس دفتر نمایندگی صدا و سیما در عراق

۱۳۹۳/۶/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...