نسخه چاپی

انتقاد یك اصلاح طلب دیگر از دولت روحانی

صفایی فراهانی گفت: آنچه از دولت روحانی توقع می‌رود این است كه منافع ملی را در نظر بگیرد و بر اساس منافع ملی با مردم صحبت كند؛ نه در جهت مخالفت یا موافقت با كسی؛ فقط برای حفظ منافع ملی.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، محسن صفایی فراهانی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد با بیان ارزیابی خود از سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم، گفته است: دولت روحانی به هیچ‌وجه با مردم صحبت نمی‌کند یا حداقل نمی‌تواند صحبت کند. من چون ارتباطی با دولت ندارم، نمی‌دانم مشکل کجاست؟ اما از نوع حرف­‌هایی که در رسانه‌ها از دولت می‌شنوم، این­‌طور برداشت می‌کنم که وزرای این دولت مطلقا ارتباطی با مردم ندارند.

وی در بیان علت عدم‌ارتباط وزرای دولت با جامعه اظهار داشت: شاید به این دلیل که نگرانند متهم به سیاه‌­نمایی یا فشارهای متعدد دیگری شوند. تصور من این است که میزان تحرک آقای وزیر خارجه در طول سه ماه گذشته کاسته شده است. من این عدم‌تحرک را در ناتوانی ایشان یا پیچیده شدن مذاکرات نمی‌بینم، بلکه در فشارهای درونی ایران می‌بینم که می‌تواند یک انسان را از کارایی بیندازد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به فعال نبودن دولت در برقراری ارتباط با مردم تصریح کرد: الان دولت آقای روحانی در صحبت با مردم فعال نیست و هروقت که حرف زده از طرف گروه‌های فشار متهم به سیاه‌­نمایی شده است. البته این خوب نیست که همیشه در ایران هر کسی می آید قبلی‌ها را متهم می‌کند. اما وقتی بحران ملی و گسترده می‌شود نمی‌توان آن را با مردم در میان نگذاشت. کشور یک سیر بحرانی را طی کرده و رسیدند به درجه بیشتر از حد مجاز. حالا حداقل باید شرایط را به مردم اطلاع داد. چرا فکر می‌کنیم که مردم غریبه‌اند؟

صفایی فراهانی با بیان این‌که روحانی اطلاعات بیشتری درباره شرایط کشور داشته است، خاطرنشان کرد: دولت روحانی یک تفاوت با دولت‌های قبلی دارد و آن این است که آقای روحانی قبل از اینکه رییس‌جمهور شود، بیش از ۱۶ سال در شورای امنیت ملی حضور داشت؛ همین­ طور در مرکز تحقیقات استراتژیک و بیشترین اطلاعات در باب مسائل کشور در مرکز مطالعات استراتژیک و در شورای امنیت ملی مطرح می‌شده و ایشان از آنها قاعدتا مطلع بوده است. طبیعی است که روحانی نسبت به هاشمی و خاتمی اطلاعات بیشتری درباره شرایط کشور داشته است.

وی افزود: این‌که چگونه می‌خواهد این مسائل را حل کند، البته به خود دولت بستگی دارد. برای برخورد با این­ همه مشکلات و این پدیده‌هایی که در جامعه ایران وجود دارد، طبیعی است در بسیاری موارد راهکارهای روزمره و مکانیزم­‌های گذشته جواب نخواهد داد. چگونه می‌شود با یک سیستم قانونمند این الیگارشی­ ها را مهار کرد؟ کل ارکان حاکمیتی باید این باور را داشته باشند و بخواهند که در این کار با یک سیاستگذاری پیوسته و مستمر در امتداد منافع و امنیت ملی قرار گیرد. آن وقت می‌توانید بگویید که کشور ظرف مدت مشخصی می‌تواند از این فضا خارج شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ابراز عقیده کرد: طبیعی است که الان اگر مذاکرات ۱+۵ به نتایج مثبتی برسد، خود به خود عرصه بر الیگارشی­‌ها تنگ خواهد شد. ولی از آن طرف آنها هم ساکت نمی نشینند و تمام تلاش شان را می‌کنند که این مذاکرات به صورت جامع به نتیجه نرسد.

صفایی فراهانی با تاکید بر این‌که نمی‌شود گفت دولت آقای روحانی بی‌اشکال است، گفت: در بستری که مشکلات فراوان است و بدنه کارشناسی از بین رفته و مدیران کارآمد به حداقل می رسند، بدیهی است که سیستم تازه کاملا بی‌اشکال عمل نمی‌کند. اما میزان و نوع اشکالات با هم فرق می‌کند. بعضی از این اشکالات می‌تواند در ابعاد ملی تاثیر وحشتناک بگذارد و بعضی نه. من تصور می‌کنم که با نبود بدنه کارشناسی و از بین رفتن مدیران بدیهی است که دولت آقای روحانی هم نمی‌تواند هر اقدامی که می‌کند درست باشد.

وی با تایید این‌که این اقدام خطا با هدف جذب بدنه اجتماعی انجام شده است، اظهار داشت: ممکن است خیلی­‌ها توصیه کرده باشند که اگر شما این کار را بکنید نتیجه مثبت می‌دهد و آنها هم رفتند دنبالش. البته من اطلاعاتی ندارم. تحلیل می‌کنم، خبر نمی‌دهم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بیان نظر خود پیرامون اطلاع‌رسانی از سوی مطبوعات، به انتقاد از رسانه ملی پرداخت و تصریح کرد: فکر می‌کنم یکی از جاهایی که می‌تواند در این زمینه نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای داشته باشد رسانه ملی است که به هیچ‌وجه در این زمینه همکاری نمی‌کند. این درست است که می‌گویید در روستاها و شهرهای کوچک مطبوعات مخاطب ندارد ولی رسانه ملی خیلی می‌تواند نقش داشته باشد و می‌تواند با زبان عادی‌تر و عامیانه‌تر با مردم صحبت کند. اما رسانه ملی به هیچ‌وجه این کار را نمی‌کند؛ عکسش را البته انجام می‌دهد.

صفایی فراهانی در بخشی دیگر از این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: آنچه از دولت روحانی توقع می‌رود این است که منافع ملی را در نظر بگیرد و بر اساس منافع ملی با مردم صحبت کند؛ نه در جهت مخالفت یا موافقت با کسی؛ فقط برای حفظ منافع ملی. هر تصمیمی که در جهت منافع ملی باشد و صادقانه به مردم گفته شود، مطمئن باشید مورد حمایت مردم است.

۱۳۹۳/۶/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...