نسخه چاپی

سخنان روحانی در دیدار وزیر صنایع جمهوری آذربایجان

رئیس‌جمهور صبح امروز آقای «شاهین مصطفی‌یف» وزیر اقتصاد و صنایع جمهوری آذربایجان و رئیس كمیسیون مشترك همكاری‌های اقتصادی دو كشور را به حضور پذیرفت.

به گزارش نما، حجت‌الاسلام حسن روحانی در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی مردم ایران و جمهوری آذربایجان، اظهارداشت: روابط ما روابطی تاریخی و ریشه‌دار است و دو کشور می‌توانند در تمامی زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، روابط تنگاتنگی با یکدیگر داشته باشند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه نهال روابط دوستانه و صمیمانه ایران و آذربایجان باید تنومندتر شود، گفت: نباید به کشورهای ثالث اجازه دهیم که در روابط صمیمی تهران - باکو اخلال ایجاد کنند.

روحانی، تروریسم را تهدیدی بسیار خطرناک برای همه کشورهای منطقه دانست و گفت: تروریسم همان بیماری خطرناک و مسری است که پشت مرزهای کشورها خیمه زده است و اگر همه در منطقه متحد نباشند و در برابر این خطر ایستادگی نکنند، هر لحظه ممکن است این میکروب وارد کشورها شود.

رئیس‌جمهور، با بیان اینکه «منطقه خاورمیانه با مشکلات فراوان امنیتی مواجه شده است»، گفت: در منطقه قفقاز سال‌ها است که ثبات به معنای واقعی کلمه وجود ندارد؛ در منطقه خاورمیانه نیز شاهد مشکلات بسیاری در عراق، سوریه و لبنان هستیم.

روحانی، ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی نسبت به حقوق مردم فلسطین را بسیار نگران‌کننده توصیف کرد و افزود: شرایطی که طی ماه‌های اخیر در غزه پیش آمد، نشان داد رژیم صهیونیستی به هیچ یک از مقررات بین‌المللی و اصول انسانی پایبند نیست.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما مسلمانان باید نسبت به حقوق برادران مسلمان‌مان در منطقه حساس باشیم و به برادران مسلمان که مظلوم واقع شده‌اند کمک کنیم. البته جمهوری اسلامی ایران بیشترین کمک‌های ممکن را هم در این مقطع و هم در مقاطع قبل به مردم فلسطین و غزه انجام داده است.

روحانی با بیان اینکه کمک‌های نوع‌دوستانه و دارو و امکانات را برای مردم غزه از زمانی که اجازه فرود هواپیمای ایران در قاهره صادر شد، ارسال کرده‌ایم، تأکید کرد: امیدواریم سایر کشورهای مسلمان نیز به این وظیفه اسلامی و انسانی خود برای کمک به مردم غزه عمل کنند.

«شاهین مصطفی‌یف» وزیر اقتصاد و صنایع جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار، با ابلاغ سلام‌های صمیمانه آقای «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان به رئیس‌جمهور کشورمان، به مشترکات تاریخی و فرهنگی بین مردم دو کشور اشاره کرد و گفت: روابط دو کشور بخصوص در ماه‌های اخیر، روز به روز در حال پیشرفت است.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور آذربایجان دیدار خود با رئیس‌جمهور اسلامی ایران در حاشیه اجلاس داووس و همچنین سفر به ایران را بسیار خوب ارزیابی می‌کند، اظهارداشت: دیدارهای روسای جمهوری دو کشور در داووس و تهران، سبب ایجاد اعتماد وسیعی برای توسعه روابط فی‌مابین شده، و اطمینان می‌دهیم که از خاک آذربایجان هیچ تهدیدی متوجه کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران نخواهد شد.

وزیر اقتصاد و صنایع جمهوری آذربایجان با اشاره به دستور رئیس‌جمهور آذربایجان برای بهبود مناسبات با تهران در تمامی حوزه‌ها، به سفر هیات آذربایجانی به ایران و دیدار و مذاکره با وزرای نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نفت، اقتصاد و دارایی، راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی طی این سفر پرداخت و گفت: بر اساس دستور رئیس‌جمهور آذربایجان با پیشنهادات جدی در حوزه‌هایی نظیر انرژی، رودخانه‌های مرزی و نفت و گاز و ... به ایران سفر کرده‌ایم و برای گسترش همکاری با ایران در زمینه‌های آب، برق، حمل‌ و نقل و روابط تجار و بازرگانان بخش خصوصی آمادگی کامل داریم.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری

۱۳۹۳/۶/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...