نسخه چاپی

تولید پسته در ایران باید ۳ برابر شود

معاون باغبانی وزارت جهاد كشاورزی با اشاره به تولید پایین محصول پسته در ایران در هر هكتار باغ پسته گفت: تولید ۱ تن پسته در هر هكتار قابل قبول نیست و باید ۳ برابر شود.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، محمدعلی طهماسبی امروز در نخستین جشنواره و گردهمایی تخصصی ملی پسته ایران در سالن همایش‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دامغان اظهار کرد: تولید پسته در ایران باید حداقل سه برابر میزان فعلی آن شود.

وی با اشاره به اهمیت پسته از نظر تولید و مدیریت و تأثیر افزایش تولید پسته در کاهش قیمت تمام شده تولید این محصول گران قیمت اظهار کرد: هزینه‌های تولید پسته باید از محل افزایش تولید تأمین شده و کاهش یابد.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت توجه به آینده تولید پسته در برنامه ریزی های آتی کشاورزی کشور گفت: برای تأمین آب و نیازهای باغ‌های پسته برای توسعه باید افق 50 سال آینده مدنظر باشد.

طهماسبی تصریح کرد: باید به صورت جدی از احداث باغ هایی که بیش از آب مورد نیاز برای تولید محصولات کشاورزی آب مصرف می کنند جلوگیری شود.

وی با اشاره به اهمیت برنامه ریزی‌های لازم برای افزایش تولید پسته، بر ضرورت مطالعات مراکز تحقیقاتی برای توسعه باغ‌های پسته مبنتی بر پهنه بندی اقلیمی تأکید کرد.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: برای هر منطقه از مناطق مستعد کشت پسته باید اقلیم، رقم و پایه مناسب همان منطقه معرفی و بر اساس آن برای تولید این محصول اقدام شود.

طهماسبی با اشاره به اهمیت ارائه خدمات بهتر و مناسب تر از سوی مراکر تحقیقات کشاورزی به باغداران پسته بیان کرد: مراکز تحقیقاتی باید پایه‌های مقاوم تر و مناسب تر و نیز گرده دهنده بهتری را در اختیار باغداران پسته قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 400 هزار هکتار باغ پسته در سطح کشور وجود دارد اظهار کرد: 300 هزار هکتار از این میزان بارده است.

نخستین جشنواره و گردهمایی تخصصی (سمپوزیوم) ملی پسته ایران با حضور جمعی از متخصصان و صاحب‌نظران پسته ایران و استان سمنان، در دامغان از امروز به مدت دو روز آغاز شده است.

در حاشیه این جشنواره نمایشگاهی از تجهیزات مرتبط با پسته در 37 غرفه دائر شده است.

۱۳۹۳/۶/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...