نسخه چاپی

جلیلی: جمهوریت موتور تحرك حزب‌اللهی‌ها است

عضو جبهه فرهنگی انقلاب با بیان اینكه جمهوریت موتور تحرك حزب‌اللهی‌ها است، گفت: امام(ره) برای اینكه ما دچار تنبلی نشویم نظام جمهوری را انتخاب كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، وحید جلیلی عضو جبهه فرهنگی انقلاب در گردهمایی فرزندان روح‌الله (ره) که در لانه جاسوسی برگزار شد پیرامون جمهوریت و نقش مردم در جمهوری اسلامی گفت: همیشه برخی‌ها تلاش می‌کنند بین ما و جمهوریت فاصله ایجاد کنند اما امام خمینی (ره) قاعده نظام را بر جمهوریت گذاشتند.

جلیلی افزود: برخی‌ها اعتقاد دارند امام (ره) تحت فشار ساختار جمهوریت را انتخاب کرد، اینگونه نیست امام خمینی (ره) نظام جمهوری را برای حفظ اسلامیت بنا کردند.

وی در ادامه با بیان اینکه امام(ره) برای اینکه ما دچار تنبلی نشویم نظام جمهوری را انتخاب کرد، گفت: جمهوریت نشان دهنده مبنای فرهنگی نظام است برای دستیابی به نتیجه مطلوب باید از ساختار جمهوریت وارد شویم.

عضو جبهه فرهنگی انقلاب ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی کوکی نیست که بگوییم تا آخر با کوک ما حرکت می‌کند، اگر اینگونه بود که پیامبر اکرم یک حکومت کوکی درست می‌کرد. ما همیشه در معرض امتحان الهی قرار داریم.

جلیلی تصریح کرد: در این سی و چند سال همیشه به ساز و کار جمهوریت نظام گردن گذاشتیم ولی در عمل هیچ استفاده‌ای از مبانی جمهوریت نکردیم.

وی به کم‌کاری حزب اللهی‌ها به تبیین «جمهوریت» اسلامی اشاره کرد و افزود: به جرات می‌توان گفت که یک صدم کاری که ما برای تبیین اسلامیت نظام انجام داده‌ایم برای تبیین جمهوریت نظام نکرده‌ایم و این باعث سوء استفاده برخی‌ها شده و امروز آنها پرچم جمهوریت را به دست گرفته و از رای مردم سخن می‌گویند.

جلیلی در رابطه با اینکه چرا امام (ره) در مقابل ساختارهای متفاوتی که پیشنهاد شد، الگوی جمهوری اسلامی را در قانون اساسی پذیرفت؟ تصریح کرد: اگر از لحاظ تاریخی بررسی کنیم، می‌بینیم که در تحولات سیاسی اجتماعی کشورهای همسایه، انقلاب‌های دینی زیادی مبتنی بر رهبری دینی به پیروزی رسیده است. در مصر جمال عبدالناصر را داریم. ناصر علمدار مبارزه با اسرائیل می‌شود اما بعد از آن سادات به حکومت می رسد. با اسرائیل صلح می‌کند و برعکس می‌شود. در خود مشروطه ایران هم رهبران دینی به صحنه می‌آیند اما در کمتر از 15 سال دیکتاتوری حاکم می‌شود. امام با نگاه تاریخی که داشت به این نتیجه رسید که لازمه از بین نرفتن انقلاب، لازمه ارتباط مردم و رهبری است.

جلیلی با بیان اینکه برخی از نیروهای حزب اللهی فکر می‌کنند رابطه ولایت فقیه و جمهوریت یک طرفه است، اظهار داشت: این رابطه دوطرفه است و ولایت فقیه تثبیتش را مدیون جمهوریت نظام است. جمهوریت در رویکرد امام به تثبیت ولایت فقیه در جامعه انجامید.

مدیر مسئول نشریه راه ادامه داد: این درست نیست که جمهوریت را تضعیف کنیم و فقط ولایت فقیه را تثبیت کنیم، این دو باید در کنار هم باشند.

جلیلی تاکید کرد: برخی از ما شاید به خاطر ترسی که از مسائل داریم به دنبال خدشه دار کردن جمهوریت می‌رویم. در صورتی که این‌طور نیست که جمهوریت به زیان ما باشد. جمهوری یعنی حق نداریم از کنار مردم به سادگی بگذریم. باید با همه مردم تعامل داشته باشیم.

وی ادامه داد: جمهوریت موتور تحرک حزب‌اللهی‌ها است. امام (ره) بسیار هوشمندانه بحث جمهوریت را مطرح کردند.

جلیلی در ادامه گفت: در انتخابات 88 عده‌ای با هم متحد شدند تا حق مردم را بگیرند ولی رهبری تا آخر به پای حق مردم ایستاد و برای ایشان فرقی نمی‌کرد که مردم به چه کسی رای داده‌اند.

مدیر مسئول نشریه راه خاطرنشان کرد: فتنه 88 به این دلیل رخ داد که خواص سکوت کردند. اگر خواص خیانت نمی‌کردند این اتفاق رخ نمی‌داد.

وی در ادامه اظهار داشت: پشت ما به امام(ره) و رهبری گرم است که اینگونه از جمهوریت سخن می‌گوییم. آنها هستند که می‌گویند جمهوریت و انتخابات باید باشد.

جلیلی اضافه کرد: ما نمی‌توانیم تکالیف خود را به دوش ولایت فقیه یا امام معصوم قرار دهیم. باید خودمان تکالیفمان را انجام دهیم. وقتی تکلیف انجام شد دست ولی فقیه برای سپردن تکالیف جدید به ما باز می‌شود.

مدیر مسئول نشریه راه افزود: جمهوری اسلامی یعنی حکومت بر اساس طاقت مردم و اگر می‌خواهیم آرمان‌های خاصی را دنبال بکنیم، راهش این نیست که ساختار جمهوریتی نظام را زیر سؤال ببریم.بلکه راهش این است که طاقت مردم را بالا ببریم.

وی ادامه داد: چون نظام ما جمهوری است،‌ مبنای آن فرهنگ است. جمهوریت نشانه فرهنگی بودن نظام ماست. یعنی مبتنی بر انتخاب و اراده آدم‌هاست. مبتنی بر انتخاب آگاهانه و داوطلبانه است. اگر می‌خواهیم نتیجه مطلوب خودمان را بگیریم، باید از فرایند درست خودش در ساختار جمهوریتی وارد بشویم. باید با کار فرهنگی درست طاقت مردم را ارتقا بدهیم.

جلیلی در خاتمه با بیان اینکه جمهوریت حزب‌اللهی‌‌ها را وادار به کار، فعالیت می‌کند، گفت: جمهوری صرفا عرصه متغیر‌ها نیست. جمهوری یک ساختار تربیتی برای حزب‌اللهی‌ها است که آنها را وادار می‌کند کار کنند، انرژی بگذارند، متمرکز بشوند و فعالیت بکنند.

۱۳۹۳/۶/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...