چرا امام دهم، به هادی(ع) معروف‌اند؟

امام هادی(ع) با وجود جوی كه بر جامعه حاكم بود با تربیت نیروی انسانی توانست جایگاه شیعه و امامت را با علم و معرفت خود نشر و گسترش دهد.

به گزارش نما ، حجت‌الاسلام عباس نظری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ولادت امام هادی(ع) اظهار کرد: امام هادی(ع) دهمین امام و در حقیقت دوازدهمین معصوم(ع) هستند که در سال 212 هجری قمری در 15 ماه ذی‌الحجه در مدینه به دنیا آمدند و پس از شهادت پدر گرامی‌شان در هشت سالگی به امامت رسیدند و به مدت 33 سال امامت جامعه اسلامی را بر عهده داشتند.

وی افزود: امام هادی(ع) در دوران امامتی که داشتند تفکر مردم را با برنامه‌ریزی برای ظهور امام زمان(ع) فراهم کردند و از سوی دیگر، این امام بزرگوار در آن شرایط سخت و خفقانی که بر فضا حاکم بود مردم را از سرچشمه حیات معنوی، علمی، فکری، اخلاقی و اقتصادی بهره‌مند ‌ساختند.

نظری تصریح کرد: متوکل عباسی همواره به دشمنی با ائمه اطهار (ع) معروف بود و به لحاظ هراسی که از نفوذ و محبوبیت این امام بزرگوار داشت حضرت هادی(ع) را از مدینه به سامرا فراخواند و به بیان ساده‌تر، امام علی النقی(ع) به ظاهر آزاد بودند ولی متوکل عباسی تفتیش منزل امام دهم(ع) را صادر کرد و ایشان را تحت محاصره قرار داد.

متوکل عباسی به شاعران دربار دستور می‌داد تا با اشعار خود به ائمه اطهار(ع) بی‌احترامی و بی‌حرمتی کنند.

وی خاطرنشان کرد: در آن شرایط سخت و هولناک، امام هادی(ع) مطابق با اوضاع زمانه در مناظرات علمی و جلسات پرسش و پاسخ به مردم آگاهی می‌دادند، همچنین این امام بزرگوار توانست ثابت کند که حکومت و خلافت موکل عباسی مشروعیت ندارد.

به گفته‌ی نظری، آماده کردن مردم و شیعیان با نهایت احتیاط برای جلوگیری از حساس شدن حکومت نسبت به غیبت حضرت مهدی(عج) از دیگر فعالیت‌های این امام بزرگوار بود.

نظری گفت: در زمان همه امامان مکتب‌هایی توسط افراد و یا اشخاص خلفای غاصب برای مقابله با ائمه اطهار (ع) به وجود آمد تا اعتقادات و باورهای اسلامی را سست و بی‌پایه نشان دهد.

با اشاره به فضائل امام هادی تصریح کرد: در زیارت جامعه کبیره یک دوره فضائل معارف توحیدی و اعتقادی در خصوص ارتباط امامت و ولایت بیان شده است که آن امام بزرگوار به عنوان گنجینه بزرگ شیعه مطرح شده‌اند، همچنین امام هادی(ع) با وجود جوی که بر جامعه حاکم بود توانست با تربیت نیروی انسانی جایگاه شیعه و امامت را با علم و معرفت خود نشر و گسترش دهند.

وی اضافه کرد: امام علی النقی(ع) خوش قلب‌ترین و راست گفتارترین انسان در دوران خود بودند که در روایات اسلامی آن حضرت کامل‌ترین مردمان شناخته شده بود.

نظری با اشاره به اینکه چرا آن حضرت(ع) به هادی معروف بود، افزود: هر کدام از ائمه اطهار(ع) با وجود صفات عالیه که داشتند به یکی از القاب مثبت شناخته شدند و این امام بزرگوار در آن شرایط سخت توانستند جامعه را مدیریت و به سمت اسلام ناب محمدی(ص) هدایت کنند.

۱۳۹۳/۷/۱۸

اخبار مرتبط