اعتراض به تجاوزهای جنسی در مصر

شواهدی وجود دارد كه اوباش و حتی كسانی كه ضد انقلاب مصر هستند از هیچ تلاشی برای تخریب چهره انقلابیون فروگذار نمی كنند. اما اینكه چنین نوع اخباری درباره انقلاب های منطقه پررنگ می شود نكته ای قابل تأمل است.

به گزارش مهرخانه، یکی از اخبار پربازدید خبرگزاری ها و رسانه های غربی مانند آژانس های خبرگزاری فرانسه بر اعتراض زنان لیبرال مصر به موارد متعدد تجاوز و آزار جنسی در میدان التحریر مصر اختصاص داشته است. در اینگونه اخبار اشاره شده است که حتی زنان معترض به این مسئله هم توسط مردان غول چماق مورد هجوم و ضرب و شتم قرار گرفتند. عموما این خبرگزاری ها به عنوان نمونه هم به ژورنالیست آمریکایی لورا لوگان اشاره می کنند که در 11 فوریه 2011 مورد تجاوز قرار گرفت.

حال مسئله این است که نمی توان امکان بروز تجاوزات و آزارهای جنسی را در میان میلیون ها زن و مرد که به واسطه اعتراض به دولت در جایی برای روزهای متمادی اجتماع کرده اند کاملا مردود دانست. بخصوص آنکه شواهدی وجود دارد که اوباش و حتی کسانی که ضد انقلاب مصر هستند از هیچ تلاشی برای تخریب چهره انقلابیون فروگذار نمی کنند. اما اینکه چنین نوع اخباری درباره انقلاب های منطقه پررنگ می شود نکته ای قابل تأمل است.

خبرگزاری فرانسه به نقل آماری منتشره از سوی مرکز حقوق زنان مصر، در سال 2008 می پردازد و تصریح می کند که فرای انقلاب اساسا دو سوم کل زنان مصر به صورت روزانه مورد آزار و اذیت جنسی قرار می گیرند. که به نوعی اغراق در آمار سازی در این موارد در مصر را نشان می دهد و خود این آمار در متن یک جامعه عربی و ملاحظات خود که خانواده محوری هم از ارزشهای آن است زیر سوال است.

این در حالی جالبتر می شود که مثلا در آمریکا نیز در روزهایی که کمپهای اشغال وال استریت به صورت گسترده ای برپا بود، یعنی کمتر از یک سال پیش، دقیقا همین مورد تجاوزات و آزارهای جنسی سر و صدای برخی زنان مبارز را در آورده بود. اما نوعی نگاه حقوقی و نه تمدنی به آن وجود داشت. یعنی اخبار طوری در رسانه های غربی بخصوص آمریکایی نوشته می شد که وجود چند اوباش در میان مردم را قابل فهم می کرد و بعد این وکلا بودند که حرف می زدند. این تصویری است که البته مخاطب هرگز از مصر دریافت نمی کند. هر چند در مصر هم فمینیست های لیبرال سعی می کنند نقش وکلای آمریکایی را ایفا نمایند.

بازگشت به مفاهیم اوریتالیستی و بازبینی نگاهی که مثلا برنارد لوئیسها از مفهوم انقلاب در شرق می دهند و نوعی توحش و افسارگسیختگی در انقلاب شرقی و مقایسه آن با انقلاب در غرب که تصویرش عموما مدنی و مدرن بازتولید می شود شاید یکی از متن هایی باشد که چنین اخباری از انقلاب های منطقه خاورمیانه را در رسانه غرب می تواند در آن در نظر گرفت.

۱۳۹۱/۳/۲۲

اخبار مرتبط