اعتراض گسترده پاكستانی‌ها به توهین مجله فرانسوی

تظاهرات هزاران شهروند پاكستانی كه بعد از نماز جمعه در اعتراض به انتشار تصاویر موهن در هفته نامه فرانسوی شارلی ابدو مقابل كنسولگری فرانسه تجمع كرده بودند در برخی مناطق با دخالت پلیس به خشونت كشیده شد.

به گزارش نما به نقل از العالم، مردم پاکستان، با برگزاری راهپیمایی گسترده توهین به ساحت مقدس نبی مکرم اسلام (ص) را محکوم کردند.
راهپمایی امروز در شهرهای اسلام آباد، لاهور در شرق و پیشاور در شمال غرب و مولتان در مرکز این کشور برگزار و در آن پرچم فرانسه به آتش کشیده شد.
"سراج الحق" رهبر جماعت اسلامی در پاکستان، در حاشیه راهپیمایی گفت: دولت فرانسه باید از کشورهای اسلامی عذرخواهی کند. همه کشورهای اسلامی باید متحد شوند و تظاهرات بیشتری برگزاری کنند.
وی همچنین از اظهارات پاپ رهبر کاتولیک های جهان استقبال کرد که گفته بود آزادی بیان نباید به معنای جایز بودن اهانت به اعتقادات سایرین باشد.
تظاهرات امروز به دعوت احزاب بزرگ اسلامی در پاکستان از جمله جماعت اسلامی در اعتراض به انتشار تصاویر موهن و هتک حرمت نبی اکرم (ص) در نشریه فرانسوی برگزار شد.
این اعتراض ها در کراچی –پایتخت اقتصادی پاکستان- که 20 میلیون جمعیت دارد، با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد.
معترضان تلاش کردند تا به کنسولگری فرانسه در این شهر نزدیک شوند که پلیس با استفاده از ماشین های آب پاش و شلیک تیر هوایی سعی کرد آنها را ـ که اغلب عضو شاخه دانشجویی جماعت اسلامی بودند ـ متفرق کند.
در این درگیری ها آصف حسن عکاس یک روزنامه پاکستانی که با خبرگزاری فرانسه همکاری می کرد، با ضرب گلوله مجروح و به بیمارستان منتقل شد.
یک نیروی پلیس و یک عکاس دیگر نیز جراحت های جزیی برداشتند.
"نواز شریف" نخست وزیر پاکستان، و نمایندگان پارلمان این کشور دیروز انتشار تصاویر توهین آمیز علیه پیامبر اسلام (ص) در نشریه فرانسوی را محکوم کردند.

۱۳۹۳/۱۰/۲۶

اخبار مرتبط