یك كارشناس امور اقتصادی:

مهم ترین راه برای پشت پا زدن به اقتصادنفتی

كارشناس امور اقتصادی و استاد دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تحولات قیمت نفت در جهان ، پیاده سازی اصل 44 قانون اساسی و میدان داری مردم در عرصه اقتصادی كشور را ضروری دانست.

به گزارش نما دکتر'میرابراهیم صدیق ' روز پنج شنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا اظهار داشت : امروز اقتصاد کشور با چالش ها و مشکلات ساختاری روبرو است که تکیه برتوانمندی ها و ظرفیت های مردمی مهم ترین راهکار برای پشت پا زدن به اقتصاد نفتی است.

وی ادامه داد: بخشی از مشکلات کنونی کشور ناشی از بی توجهی های تاریخی و بخش دیگر متاثر ازساختارهای دیوان سالاری است.

وی گفت: نفت درایران، به جای آنکه از آن به عنوان منبع و ابزار پویایی اقتصاد کشوراستفاده شود به مانع پیشرفت تبدیل شد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: استفاده غیراصولی از درآمدهای نفتی سبب شد تا بخش تولید به ویژه کشاورزی به حاشیه رانده شود بطوریکه ایران که روزگاری به انبارغله خاورمیانه معروف بود به یک کشور واردکننده غلات تبدیل شد.

وی بیان داشت: به علت همین ضعف تاریخی، امروز دشمن به این نتیجه رسیده است که می تواند با ابزار تحریم انقلاب ما را نشانه بگیرد.

این کارشناس امور اقتصادی گفت: امروز مهم ترین راهکار مقابله با این پدیده ،تقویت زیرساختارهای اقتصادی است که مقام معظم رهبری تحت عنوان اقتصاد مقاومتی ار آن تعبیر کردند.

وی بیان داشت: اقتصاد مقاومتی دارای ساختار و ارکانی است که از مهمترین این ارکان از دیدگاه مقام معظم رهبری می توان در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد.

صدیق افزود: مقاوم بودن اقتصاد، یعنی سعی کنیم اقتصاد کشور را مستحکم وغیر قابل نفوذ بسازیم ،همانطورکه رهبری معظم انقلاب می فرمایند، اقتصاد باید مقاوم باشد وباید بتواند در مقابل ضربه های دشمن مقاومت کند.

این استاد دانشگاه گفت: استفاده ازهمه ظرفیتهای دولتی و مردمی، از ابزارهای اقتصاد مقاومتی است ، یعنی در اقتصاد باید تا آن جایی که امکان دارد به مردم میدان داده شود.

وی اظهارداشت: حمایت از تولید ملی از تاکیدهای مقام معظم رهبری است ، بنابراین این مقوله باید در تمام بخش ها به ویژه صنعت و کشاورزی مورد توجه قرار گیرد.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی، مدیریت منابع ارزی را یکی دیگراز مفاد اقتصاد مقاومتی نام برد و گفت: ما باید بتوانیم درآمدهای ارزی کشورمان را درست مدیریت کنیم.

صدیق ، مدیریت مصرف را لازمه اقتصاد مقاومتی دانست وگفت : متاسفانه جامعه ما رویکرد مصرفی بسیاربالایی دارد، براین اساس باید مصرف را مدیریت کرد، اسراف و زیاده روی را می توان با فرهنگسازی بسامان کرد.

این کارشناس ارشد علوم اقتصادی بیان داشت: آنچه درخصوص اقتصاد مقاومتی می توان گفت این است که اقتصاد مقاومتی واقعا شعار نیست، ما باید در کشور به منابع خود تکیه کنیم و از آنها به خوبی بهره ببریم.

وی تاکید کرد: اقتصاد را باید به مردم واگذار کرد، یعنی پیاده سازی اصل 44 قانون اساسی، موضوعی که بایستی کاملا دنبال شود تا شاهد کاهش وابستگی اقتصادی کشوربه نفت باشیم.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی گفت: کاهش درآمدهای نفتی امروز ضرورت پیاده سازی کامل 44 قانون اساسی را دو چندان می کند که امیدوارم دولت بتواند در این زمینه بخوبی عمل کند

۱۳۹۳/۱۱/۲

اخبار مرتبط