كنفرانس خبری مشترك احمدی نژاد و مورالس

عکس خبري -کنفرانس خبري مشترک احمدي نژاد و مورالس

دكتر احمدی‌نژاد با اشاره به اینكه با وجود فاصله جغرافیایی میان ایران و بولیوی قلب‌های دو ملت به یكدیگر بسیار نزدیك است، ‌اظهار داشت: ملت بزرگ و با فرهنگ بولیوی همواره در قلب ملت ایران جای دارد.


دكتر محمود احمدي‌نژاد در جريان سفر به بوليوي و در مراسم امضاي اسناد همكاري ميان مقامات دو كشور در حضور نمايندگان رسانه‌ها با بيان اينكه استقلال، عدالت و آزادي همواره دشمنان زيادي داشته و دارد، گفت: دولت‌ها و گروه‌هايي كه به حق خود قانع نبوده و با زياده‌خواهي دست در جيب ساير ملت‌ها دارند، با پيشرفت، آزادي و استقلال ملت‌ها مخالف هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ، رييس‌جمهور با بيان اينكه دوران طولاني و تلخ استعمار حاصل عملكرد دولت‌هاي زياده‌طلب و مستكبر است، خاطرنشان كرد: امروز كساني كه فرصت استعمار را از دست داده‌اند با پيشرفت ملت‌هاي آزاده‌اي همچون ايران و بوليوي مخالفت مي‌كنند در حالي كه كشورهاي ما سرشار از منابع غني بوده و ما با اتكا به سرمايه‌ها و نيروي انساني خود مي‌توانيم به پيشرفت و آباداني برسيم.

دكتر احمدي‌نژاد با اشاره به اينكه با وجود فاصله جغرافيايي ميان ايران و بوليوي قلب‌هاي دو ملت به يكديگر بسيار نزديك است، ‌اظهار داشت: ملت بزرگ و با فرهنگ بوليوي همواره در قلب ملت ايران جاي دارد.

وي، رييس‌جمهور بوليوي را فردي مردمي، انقلابي و آماده فداكاري براي پيشرفت ملت بوليوي توصيف كرد و با تأكيد بر روابط صميمانه ميان دو كشور گفت: جمهوري اسلامي ايران و بوليوي آگاهانه و با برنامه‌ريزي گام به گام در جهت توسعه روزافزون مناسبات همه جانبه حركت مي‌كنند.

دكتر احمدي‌نژاد افزود: همكاري‌هاي ميان دو كشور مطمئناً به نفع دو ملت و همه ملت‌هاي مستقل جهان خواهد بود.

رييس‌جمهور تصريح كرد: دو ملت ايران و بوليوي در جبهه ملت‌هاي مستقل و در برابر زياده‌خواهان و امپرياليسم هستند و خوشحاليم كه امروز ملت بوليوي با دولت و رييس‌جمهوري انقلابي، بسرعت در مسير پيشرفت حركت مي‌كند و آرزومنديم كه همه اهداف دولت و ملت بوليوي به خوبي و به صورت كامل محقق شود.

دكتر احمدي‌نژاد با اشاره به اينكه امروز جمهوري اسلامي ايران و بوليوي در زمينه‌هاي گوناگون صنعتي، كشاورزي، تجارت و علم و فناوري با يكديگر همكاري‌هاي گسترده‌اي دارند، تصريح كرد: در جريان اين سفر مذاكرات بسيار مفيدي در راستاي توسعه همكاري‌ها ميان دو كشور صورت گرفت و ابعاد گوناگون گسترش روابط و نيز مسايل بين‌المللي و منطقه‌اي در جلسات مشترك مورد بررسي قرار گرفت و تصميمات بسيار سازنده اي اتخاذ شد كه مطمئناً با اجراي آنها سطح روابط دو كشور ارتقاء خواهد يافت.

رييس‌جمهور همچنين ضمن ابراز خرسندي از اينكه سفر وي به بوليوي در آستانه جشن ملي و باستاني اين كشور كه بيش از 5 هزار سال سابقه تاريخي دارد، انجام شد، گفت: جشن‌هاي باستاني در ايران از جمله نوروز سرشار از محبت، دوستي، عشق و در جهت همدلي و همبستگي بوده و به نوعي جشن انسانيت و زيبايي‌ها است.

اوو مورالس رييس‌جمهور بوليوي نيز در اين مراسم ضمن ابراز خرسندي از سفر دكتر احمدي‌نژاد به اين كشور گفت: جمهوري اسلامي ايران كشوري است كه ملت و دولت بوليوي در زمينه‌هاي گوناگون اعتماد بسيار زيادي به آن دارند و در مسير مبارزه با امپرياليسم كارهاي فراواني مي‌توانند با يكديگر انجام دهند.

رييس‌جمهور بوليوي با بيان اينكه ملت‌هايي كه در مسير آزادي گام برمي‌دارند، همواره از سوي زياده‌خواهان و مستكبران مورد هجمه و اتهام قرار مي‌گيرند، تصريح كرد: امروز شاهد هستيم كه هجمه بسيار گسترده‌اي نسبت به رييس‌جمهور ايران در رسانه‌هاي مختلف جهان شكل گرفته است اما دكتر احمدي‌نژاد بايد بداند كه در اين راه تنها نبوده و ملت بوليوي در كنار او و ملت ايران قرار دارد.

وي با اشاره به اينكه نهادهاي اجتماعي و مردمي در اين كشور بيش از 500 سال است كه در مسير آزادي و به دست گيري كنترل منابع طبيعي و ثروتهاي خود فداكاري مي‌كنند، خاطرنشان كرد: مطمئناً نسل جديد بوليوي با درس گرفتن از گذشته، در راه تعالي تلاش مي‌كند و در اين مسير ملت‌هاي مستقل و عدالت طلب چاره‌اي جز وحدت با يكديگر ندارند.

رييس‌جمهور بوليوي همچنين با بيان اينكه در سال‌هاي اخير پيشرفت‌هاي گسترده‌اي در زمينه روابط همه جانبه ميان ايران و بوليوي صورت گرفته، از جمهوري اسلامي ايران بخاطر عزم جدي بر گسترش روابط و انتقال تجربيات و فناوري از اين كشور به بوليوي قدرداني كرد.

مورالس افزود: مطمئناً روابط پاك و سالم ميان دو كشور به نفع دو ملت و كشور خواهد بود.

وي همچنين با بيان اينكه همگرايي و ايجاد روابط سياسي ميان دو كشور باعث آشنايي ملت‌ها با فرهنگ‌هاي يكديگر مي‌شوند، تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران در جهان تنها ابرقدرتي است كه همواره با دستي پر در صحنه‌ها حضور دارد در حالي كه ساير ابرقدرت‌ها تنها ادعا كرده و حرف مي‌زنند.

پيش از برگزاري اين كنفرانس مطبوعاتي مشترك، در حضور روساي جمهور دو كشور، يك يادداشت تفاهم همكاري در زمينه مبارزه با قاچاق مخدر، داروهاي روانگردان و پيش‌سازها با هدف تقويت و توسعه همكاري ميان دو كشور در زمينه مبارزه با توليد، توزيع، قاچاق و سوء مصرف مواد روانگردان و پيش‌سازها به امضاي وزراي خارجه دو طرف رسيد.

۱۳۹۱/۳/۳۱

اخبار مرتبط