ابتكار شهید چمران با قوطی‌های كنسرو

عکس خبري -ابتکار شهيد چمران با قوطي‌هاي کنسرو

یكی از ابتكارات شهید چمران كه باعث رعب و وحشت نیروهای عراقی شده بود، استفاده از قوطی‌های كنسرو و پر كردن آنها با كاه و روغن سوخته بود كه آنها را در داخل رودخانه كارون می‌ریخت و شب‌ها عراقی‌ها احساس می‌كردند چندین هزار قایق ایرانی در كارون در حال حركت هستند.

به گزارش نما به نقل از فارس، مراسم گرامیداشت مقام علمی شهید «مصطفی چمران» با حضور سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمعی از معاونین این وزارتخانه، تمدن استاندار تهران، مهدی چمران رئیس بنیاد شهید چمران و رئیس شورای اسلامی شهر تهران، حجت‌الاسلام ادبی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور، امراللهی مترجم رساله دکترای شهید چمران، جمعی از شخصیت‌های علمی و فرهنگی و خانواده شهید چمران شب گذشته در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور برگزار شد.

*شهید چمران نابغه دانشگاه برکلی آمریکاست

در ابتدای این مراسم، امراللهی مترجم رساله دکترای شهید چمران در سخنانی اظهار داشت: هنوز بعد از 30 سال از شهادت شهید چمران بسیاری از فرزندان و جوانان ما شخصیت بزرگ شهید چمران را درک نکرده‌اند اما دانشجویان رشته‌های فنی دانشگاه‌ها با تمام وجود نسبت به این شخصیت علمی و عرفانی ابراز احساسات می‌کنند که این یک کار خدایی در وجود آنها است.

وی ادامه داد: حضرت امام (ره) درباره شهید چمران فرمودند "او کسی بود که با عقیده پاک، خالص و به دور از وابستگی به جریانات سیاسی جهاد خود را آغاز و به پایان رساند و جان خود را در راه عقیده خویش فدا کرد و با سرافرازی زیست و با آبرو نزد خداوند رفت".

امراللهی تصریح کرد: شهید چمران دوره مهندسی الکترونیک خود را در دانشکده فنی با موفقیت به پایان رساند و در سال 1336 به کشور آمریکا رفت و در آنجا در رشته گداخت هسته‌ای در دانشگاه برکلی و با رساله باریکه الکترونی در مگن‌کرون با کاتد سرد، با بالاترین نمره فارغ‌التحصیل شد.

وی افزود: شهید چمران یکباره با همه دانش فراوانی که داشت از آمریکا به سوی مرزهای صور در نزدیکی مرز اسرائیل و لبنان رفت و به عنوان یک معلم به آموزش جوانان آنجا پرداخت.

* چمران شاگرد اول همه دوران تحصیلی و نظامی است



امراللهی بیان داشت: شهید چمران در دوران جنگ تحمیلی خدمات زیادی کرد که از جمله آن ساخت موشک‌های زیرآبی 6، 9 و 12متری بود. یکی دیگر از ابتکارات او که باعث رعب و وحشت نیروهای عراقی شده بود، استفاده از قوطی‌های کنسرو به جا مانده در منطقه و پر کردن این قوطی‌ها با کاه و روغن سوخته بود که آنها را در داخل رودخانه کارون می‌ریخت و شب‌ها عراقی‌ها احساس می‌کردند چندین هزار قایق ایرانی در کارون در حال حرکت هستند.

شهید چمران وقتی در دانشگاه برکلی آمریکا در حال تحصیل بود، هارتمن استاد دانشگاه و خالق ادب هارتمن از او با این عنوان یاد کرد «مصطفی یک نابغه است».

وی یادآور شد: شهید چمران پایان‌نامه دکترای خود را با عنوان باریکه الکترونی در مگن‌ترون با کاتد سرد، ارائه کرده و در رشته گداخت هسته‌ای از دانشگاه برکلی فارغ‌التحصیل می‌شود اما علاوه بر پیشرفت در مسائل علمی در مبارزات مذهبی و سیاسی با توجه به اینکه از بورس تحصیلی نیز محروم می‌شود اما شاگرد اول همه دوران تحصیلی بوده و در دورانی که به فعالیت‌های نظامی در لبنان و ایران می‌پردازد نیز شاگرد اول این دوران نیز است.

امراللهی تصریح کرد: شهید چمران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پادگان امام علی (ع) را در سعدآباد تاسیس کرد و در آنجا عده زیادی از جوانان را آموزش نظامی داده و به منطقه پاوه برد و به مبارزه با منافقین پرداخت. وی در حقیقت سنگ‌بنای خودکفایی در وزارت دفاع را بنا نهاد و ستاد جنگ‌های نامنظم و واحد مهندسی این ستاد را ایجاد کرد.

*ادبی: شهید چمران حقیقت زندگی را برای همه ما معنا می‌کند

حجت‌الاسلام ادبی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور نیز در سخنانی بیان داشت: شخصیت شهید چمران بیشتر از جهت حماسه و جهادی مورد توجه قرار گرفته است اما شخصیت علمی و عرفانی او نیز هنوز به خوبی و به طورکامل بیان نشده است.

وی تصریح کرد: شهید چمران به ابزار مادی پشت نکرد اما آن را به زمینه‌ای برای رسیدن به تعالی و رشد معنوی خود تبدیل کرد و او کسی است که بر روی قله‌ای از آتش‌نشان نشسته است که حقیقت زندگی را برای همه ما معنا می‌کند.

۱۳۹۱/۳/۳۱

اخبار مرتبط