تمدید مذاكرات به نفع آمریكا است

یك نشریه آمریكایی گزارش داد كه تمدید مجدد مذاكرات هسته‌ای به نفع آمریكا و همپیمانانش است زیرا هرچه مذاكرات طولانی‌تر شود، خسارات مالی بیشتری به ایران وارد می‌آید.

به گزارش نما به نقل از فارس، دو ماهنامه «نشنال اینترست» در گزارشی نوشت که در روزهای اخیر، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا و «جان کری» وزیر خارجه آمریکا، به دموکرات‌های سنا گفته‌اند که برای سومین بار به دنبال تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه‌ آلمان) نیستند.

این نشریه سپس با اشاره به این موارد ادامه داد که این یک اشتباه است زیرا گرچه توافق جامع هسته‌ای با ایران بهینه است اما بن‌بست در مذاکرات به نفع آمریکا و همپیمانانش است و این امر از طریق تمدید زمان به دست می‌آید.

بر اساس این گزارش، توافق موقت ایران و ۱+۵ که در نوامبر ۲۰۱۳ حاصل شد، به شدت به نفع آمریکا و شرکای مذاکره‌کننده این کشور بود زیرا از یک طرف ایران موافقت کرد تا تمامی برنامه هسته‌ای خود را به حالت تعلیق درآورد و عناصر مهم و حساس این برنامه را کاهش دهد. ایران همچنین موافقت کرد که نیمی از ذخایر اورانیوم با درصد غنای ۲۰ درصد خود را به حالت رقیق درآورد و به سطح اورانیوم با درصد غنای ۵ درصد برساند و همچنین موافقت کرد که باقی این ذخایر را به شکل اکسید درآورد و از آن بعنوان سوخت برای رأکتور تحقیقاتی تهران استفاده کند.

این دو ماهنامه آمریکایی سپس از امتیازاتی که ایران در توافق ژنو داده است، نوشت و گفت، گرچه توافق موقت به ایران اجازه غنی‌سازی تا درصد غنای ۵ را می‌دهد اما این توافق، ایران را از افزایش ذخایر اورانیوم با درصد غنای پایین منع می‌کند، به بیان دیگر توافق موقت، عنصر قابلیت‌ گریز ایران را از بین می‌برد. این توافق همچنین هرگونه ساخت و ساز معنی‌دار در رأکتور آب سنگین ایران را متوقف کرده است و مهم‌تر از همه توافق موقت ژنو به بازرسان بین‌المللی دسترسی بی‌سابقه به تأسیسات هسته‌ای ایران را می‌دهد تا مشارکت و همکاری ایران را مورد بررسی و آزمایش قرار دهند.

بر اساس این گزارش، ایران در قبال تمامی این امتیازاتی که ارائه داده است، امتیازات خیلی اندکی دریافت کرده است و برخلاف اعتقاد عموم، هیچ یک از تحریم‌های چشمگیر علیه بخش‌های مالی و نفت ایران به حالت تعلیق درنیامده است و این تحریم‌ها کاملاً برجای خود باقی است و ایران به برخی از سرمایه‌ و دارایی‌های مسدود شده خود در حساب‌های خارج از کشور دسترسی دارد. کاهش تحریم‌ها حدود یک میلیارد دلار در ماه است و این در حالی است که تحریم‌ها موجب شده است که ایران ماهانه ۵ میلیارد دلار از تحریم‌های نفتی خود را در ماه از دست بدهد.

این گزارش سپس با اشاره به تمامی این موارد نوشت که طبق توافق موقت ژنو، ایران حتی اگر از هرگونه پیشرفت هسته‌ای خودداری کند باز هم مجبور به تحمل تحریم‌های چشمگیر است و این یک برد برای آمریکا و همپیمانان این کشور است و این به شکست در مذاکرات ارجح‌تر است.

بر اساس این گزارش، اگر بن‌بست هسته‌ای ایران و ۱+۵ همچنان ادامه داشته باشد و مذاکرات تمدید شود، به نفع واشنگتن و همپیمانان این کشور است زیرا به طور واضح ایران همچنان هر ماه حدود ۴ میلیارد دلار از درآمدهای خود را با ادامه مذاکرات از دست می‌دهد.

نشنال اینترست گزارش کرد که در واقع ایران بارها وادار شده است کنفرانس بین‌المللی سرمایه‌گذاران که بسیار حائز اهمیت است را به تعویق بیاندازد و این از نظر اقتصادی به ضرر ایران است.

این گزارش در پایان نوشت که هرچه بن‌بست هسته‌ای ایران ادامه پیدا کند و مذاکرات تمدید شود، قابلیت هسته‌ای ایران بیشتر دچار فرسایش می‌شود و گرچه توافق جامع هسته‌ای همچنان بهترین برآیند را دارد اما دولت اوباما احمق است اگر تمدید یک دوره دیگر مذاکرات هسته‌ای با ایران را منتفی بداند زیرا در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران، زمان به نفع آمریکا کار می‌کند.

۱۳۹۳/۱۱/۲۸

اخبار مرتبط