زمان توقف مشورت با نتانیاهو است

یك پایگاه آمریكایی در گزارشی تاكید كرد با توجه به توانمندی‌های داخلی ایران در انرژی هسته‌ای، نمی‌توان با حمله نظامی برنامه هسته‌ای این كشور را از بین برد.

به گزارش نما به نقل از فارس، یک پایگاه آمریکایی در گزارشی با رد مواضع نتانیاهو و جمهوریخواهان حامی تشدید فشارها برای برچیدن برنامه غنی سازی ایران،‌این کار را غیرواقع گرایانه خواند.

پایگاه آمریکایی «جوآل کول»، در یادداشتی با عنوان «چرا سخنرانی نتانیاهو در کنگره شکست خواهد خورد: ایران قابل توقف نیست بلکه تنها می‌توان بر آن نظارت کرد»، به موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5+1 پرداخت.

در این یادداشت آمده است: بسیاری از جمهوریخواهان و نتانیاهو می‌گویند به جای مذاکره با ایران و محدودیت ایجاد کردن روی برنامه غنی‌سازی آن، آمریکا باید همه برنامه غنی‌سازی را برچیند. این فرضیه آنها کاملا و مطلقا غیرواقعگرایانه است.

پایگاه آمریکایی نوشت: «جرج بوش کاملا برنامه غنی سازی برای برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران را رد کرد و گفتگو با ایران را نپذیرفت و به جای آن با اعزام ناوهای هواپیمابر به خلیج فارس ایران را تهدید کرد و در سال 2007 هر هفته خبرهایی به نقل از مقامات دولتی که احتمالا وابسته به شبکه چنی(معاون اول بوش) بودند، درباره حمله قریب الوقوع آمریکا به ایران منتشر می‌شد

جوآل کول، نویسنده این یادداشت تاکید کرد: «اما همه جنجالها و هیاهوهای بوش هیچ تاثیری بر ایران نداشت و این کشور به تولید سانتریفیوژ و توسعه دانش چگونگی تکمیل چرخه سوخت ادامه داد».

تحلیلگر مسائل خاورمیانه همچنین تصریح کرد: «نمی‌توان به راحتی برنامه غنی سازی ایران را بمباران کرد. دانشمندان و مهندسان ایرانی به اندازه کافی وجود دارند که می‌دانند چگونه غنی سازی را ازسربگیرند و بمباران تنها یک یا دو سال این موضوع را به عقب می‌اندازد».

وی با بیان مشکلات آمریکا برای تکرار تجاوز نظامی به بغداد این بار در قبال تهران هم نوشت: «عراق یک فاجعه بزرگ برای ارتش آمریکا بود. حال این را درنظر بگیرید که ایران دو یا سه برابر عراق جمعیت دارد و از نظر جغرافیایی بسیار وسیعتر است و با وسعت فرانسه،‌اسپانیا و آلمان برابری می‌کند. آمریکا هم اکنون به شدت مقروض است و جنگ با ایران ضربه‌ای بزرگ به اقتصاد آمریکا خواهد زد».

وی اذعان کرد: «در نتیجه ایران را نمی‌توان با بمباران به تسلیم و اطاعت واداشت و حمله نظامی و اشغال آن کشور عقلانی و منطقی نیست. ایران در همان منطقه باقی خواهد بود و یک برنامه غنی سازی هسته‌ای صلح آمیز خواهد داشت».

کول همچنین نوشت: «اعتقاد نتانیاهو-بینر(رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان) درباره اینکه یک گزینه جایگزین نظامی برای مذاکرات وجود دارد، تفکر و اعتقادی نادرست است. توافقی که اوباما در حال طراحی و ترسیم بوده و به نظر ایران هم متمایل به پذیرش آن باشد،‌بهترین چیزی است که ما می‌توانیم انجام دهیم».

وی در پایان هم افزود: «درباره نتانیاهو، او کمی دچار اغتشاش فکری و سرگردانی درباره مذاکرات ایران است و اکنون موقع توقف مشورت با او است. باید به خاطر داشته باشیم او حامی بزرگ جنگ عراق بود و اطلاعات غلطی به کنگره درباره غنی سازی ایران داده اطلاعاتی که ارزیابیهای موساد آن را نقض و رد کرده است».

۱۳۹۳/۱۲/۷

اخبار مرتبط