سرگیجه‌هایی كه بدون دارو برطرف می‌شود

رئیس كارگروه معتمد جامعه شنوایی‌شناسی ایران با اشاره به اینكه برخی از سردردها بدون تجویز دارو و با اقدامات توانبخشی از جمله شنوایی‌شناسی برطرف می‌شود، گفت: تجویز سمعك غیر از شنوایی‌شناس اصلاً معنا ندارد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، فرزام جنابی در نشست خبری درباره وضعیت شنوایی‌‌شناسی کشور اظهار داشت: بسیاری از همکاران ما در حوزه پزشکی با فعالیت شنوایی‌شناسان آشنا نیستند در حالی که می‌توان برخی عارضه‌ها از جمله سرگیجه‌ها را بدون دارو و با اقدامان توانبخشی از جمله شنوایی‌شناسی برطرف کرد.

وی ادامه داد: هدف از این نشست این است که بیماران از حق و حقوق خود مطلع شوند و در این راستا در بحث شنوایی‌شناسی مباحث غربالگری نوزادان تجویز سمعک، خدمات شنوایی‌سنجی سالمندان و همچنین عوارض زندگی ماشینی در حوزه اختلالات شنوایی مطرح است.

جنابی درباره سمعک عنوان کرد: در گذشته سمعک یک وسیله تقویت‌کننده بود که فرد می‌توانست صدای آن را کم و زیاد کند اما از زمانی که رشته شنوایی‌سنجی در ایران تاسیس شد دانشکده‌ها و پلی‌کلینک‌های متعددی تاسیس شد و فارغ‌التحصیلان این رشته برای تجویز سمعک‌های جدید در خدمت مردم و بیماران هستند.

وی افزود: تنظیم یک سمعک حدود یک ساعت زمان می‌برد زیرا باید اطلاعات فرد در سمعک ذخیره شود و حتما باید سمعک را متخصصان شنوایی‌شناس تجویز کنند.

رئیس کارگروه معتمد جامعه شنوایی‌شناسی ایران عنوان کرد: تجویز سمعک بدون تجویز شنوایی‌شناس اصلا معنا ندارد. البته مردم شاید در برخی موارد این آگاهی را نداشته باشند که به شنوایی‌شناس مراجعه کنند. زیرا آنان باید بدانند که سمعک مانند یک کامپیوتر کوچک در گوش افراد عمل می‌کند و باید پس از تجویز سمعک دوره‌های متوالی پیگیری نیز صورت پذیرد.

* اروپا یک سوم فارغ‌التحصیلان ایران شنوایی‌شناسی دارد

در ادامه این نشست محسن احدی دبیر علمی شنوایی‌شناسی ایران نیز افزود: در ایران ۳ هزار فارغ‌التحصیل شنوایی‌شناسی تربیت شده‌اند در حالی که در ترکیه فقط ۳۰۰ شنوایی‌شناس وجود دارد. و در کشور کانادا با ۳۴ میلیون نفر جمعیت ۳۰۰ شنوایی‌شناس فارغ‌التحصی شده‌اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در مقطع کارشناسی شنوایی‌شناسی فارغ‌التحصیل بسیار زیاد داریم و اولویت‌های پذیرش در مقاطع دکترای حرفه‌ای و تخصصی صورت پذیرد.

دبیر انجمن علمی شنوایی‌شناسی ایران با اشاره به کمبود شنوایی‌شناس در کشورهای آمریکای جنوبی عنوان کرد: یک سوم فارغ‌التحصیلان شنوایی‌شناس در ایران متخصص این رشته وجود دارد. ولی کشوری مانند آمریکا برای جمعیت بیش از ۳۰۰ میلیون نفری خود ۱۵ هزار شنوایی‌شناس تربیت کرده است.

احدی در ادامه با اشاره به عوارض تجویز سمعک توسط غیر متخصص غیرمرتبط که خطرات بیشتر آن نوزادان و سالمندان را دربرمی‌گیرد افزود: بیمه‌ها باید پوشش بیمه‌های مناسب برای هزینه سمعک ارائه دهند زیرا امروزه ۸۰ درصد سالمندان به دلیل همین عدم پوشش نامناسب بیمه‌ها نمی‌توانند از سمعک استفاده کنند.

دبیر انجمن علمی شنوایی‌شناسی ایران خاطرنشان کرد: استفاده از سمعک‌های بی‌کیفیت نیز آسیب‌های بیشتری به افراد وارد می‌کند. یکی از این معضلات در این حوزه قاچاق تجهیزات پزشکی است و این در حالی است که معاون وزیر بهداشت عنوان کرده است که به دلیل کمبود نیرو در نظارت‌ها مشکل دارند. بنابراین ما آمادگی خود را برای نظارت و گزارش تجهیزات پزشکی در حوزه شنوایی‌شناسی را به وزارت بهداشت اعلام می‌کنیم.

۱۳۹۳/۱۲/۹

اخبار مرتبط