تكرار نفت ۱۲۰ دلاری دشوار است

نماینده عربستان در اوپك گفت: رسیدن مجدد قیمت نفت به محدوده ۱۰۰ تا ۱۲۰ دلاری دشوار خواهد بود.

به گزارش نما ، باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری عمان تریبیون نوشت: محمد المادی، نماینده عربستان در اوپک روز یکشنبه گفت، معتقد است رسیدن مجدد قیمت نفت به محدوده 100 تا 120 دلاری دشوار خواهد بود.

مادی در یک کنفرانس انرژی در ریاض گفت: «من فکر می کنم، بار دیگر رسیدن قیمت نفت به 120 دلار دشوار است... ما درک می کنیم که تمامی کشورها به درآمد بیشتر نیاز دارند... ما خواهان درآمد بیشتر هستیم، اما درآمد بیشتر را برای خودمان و نسل های آینده می خواهیم.» قیمت نفت برنت هم اکنون حدود 55 دلار است.
وی همچنین تاکید کرد که عربستان هیچ انگیزه سیاسی ای در پس سیاست نفتی خود ندارد.

«هیچ جنبه سیاسی ای در آنچه ما در وزارت نفت عربستان انجام می دهیم وجود ندارد. نگاه ما تجاری و اقتصادی است... ما قصد نداشتیم به کسی آسیب بزنیم، نگاه ما ساده است: تولید کنندگانی که هزینه های پایینی دارند باید برای تولید اولویت داشته باشند، اما آنهایی که هزینه هایشان بالاست، باید منتظر بمانند تا نوبت تولید آنها برسد.»

وی ادامه داد: «ما علیه هیچ کس یا علیه (تولید نفت شیل در آمریکا) نیستیم... برعکس، ما از آن استقبال می کنیم، زیرا این نوع تولید در دراز مدت موجب ایجاد توان در بازار می شود.»

برخی تولید کنندگان نظیر ایران شدیدا از تصمیم اوپک مبنی بر عدم تلاش برای حمایت از قیمت نفت در بازار جهانی انتقاد کرده اند.

اما مادی گفت، کاهش قیمت نفت به دلیل عوامل پایه ای عرضه و تقاضا رخ داده است، نه سیاست های غیر اقتصادی.

«آیا اوپک قادر به کنترل قیمت ها بود؟ پاسخ این است که اگر اوپک می توانست قیمت ها را کنترل کند، این کار را می کرد، اما کنترل قیمت ها به نفع اوپک نیست.»

نماینده عربستان در اوپک همچنین گفت: «به نفع اوپک است که به توازن در بازار دست یابد. بازار قیمت را تعیین می کند و بازار محل عرضه و تقاضاست.»

وزیر نفت کویت نیز در این کنفرانس گفت، اوپک چاره ای جز حفظ سهم خود از بازار و پرهیز از کاهش تولید ندارد.

۱۳۹۴/۱/۳

اخبار مرتبط