دیابتی های بالای 70 سال زیاد آب بنوشند

پزشكان با بیان اینكه افراد بالای 70 سال بویژه مبتلایان به دیابت معمولا احساس تشنگی نمی كنند، توصیه كردند، مسافران نوروزی دیابتی كه در این گروه سنی قرار دارند به مصرف روزانه آب توجه جدی داشته باشند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، رژیم غذایی و تغذیه افراد در تعطیلات و سفرهای نوروزی دچار تغییر می شود و این مساله می تواند برای بیماران بویژه مبتلایان به دیابت مشکل ساز باشد، از این رو لازم است این افراد نسبت به کنترل قند خون خود توجه لازم داشته باشند.

توجه نکردن به میزان قند خون سبب بروز آسیب به اندام های مختلف بدن از جمله کلیه ها، پاها و چشم ها می شود که در برخی موارد این عوارض غیرقابل جبران و بازگشت است.

پزشکان توصیه می کنند، مبتلایان به بیماری دیابت نوع یک یا دو در هنگام سفر یا دید و بازدیدهای نوروزی همواره به میزان قند خون خود توجه و لوازم مورد نیاز برای اندازه گیری و کنترل قندخون را به همراه داشته باشند.

در صورتیکه قندخون فردی زیر 100 میلی گرم درصد پیش از صرف غذا و زیر 140 میلی گرم درصد دو ساعت پس از صرف غذا باشد، آن فرد دیابت ندارد.

همچنین مبتلایان به دیابت که پس از صرف غذا، قند خونی بین 90 تا 130، دو ساعت پس از صرف صبحانه و ناهار قندخونی زیر 160 و پیش از خواب قندخون 180 میلی گرم درصد داشته باشند، بیماری خود را به خوبی کنترل کرده اند و به اصطلاح به آنها دیابتی های خوب کنترل گفته می شود.

رییس انجمن دیابت ایران در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: با تغییر رژیم غذایی در سفر، نوساناتی در میزان قند خون بیماران دیابتی ایجاد می شود، از این رو لازم است این افراد برنامه منظم غذایی و کنترلی را در سفرهای خود درنظر بگیرند.

دکتر اسدالله رجب افزود: افراد دیابتی باید لوازم کنترل و اندازه گیری قندخون شامل انسولین، داروهای خوراکی پایین آورنده قندخون، سرنگ و قلم انسولین، نوار برای کنترل قندخون، باتری دستگاه اندازه گیری قندخون و الکل یا پد الکی را در سفر به همراه داشته باشند.

وی ادامه داد: کودکان و نوجوانان دیابتی معمولا به دلیل افزایش فعالیت های جسمی در سفر دچار افت ناگهانی قندخون می شوند که آنها را با خطر بروز تشنج روبرو می کند.

رجب توضیح داد: این افراد باید همیشه آمپول 'گلوکاگن' را به همراه داشته باشند تا در صورت بروز افت قند خون بلافاصله آن را تزریق کنند تا دچار تشنج نشوند.

وی ادامه داد: این افراد همچنین می توانند در شرایط سفر حدود 30 میلی گرم درصد انسولین کمتری مصرف کنند.



** موارد قابل توجه رانندگان دیابتی

رییس انجمن دیابت ایران گفت: رانندگان دیابتی باید پیش از سفر قند خون خود را اندازه گیری کنند و در صورتیکه قند خون آنها کمتر از 120 میلی گرم درصد باشد باید مقداری موادغذایی قندی مصرف کنند تا قندخون آنها متعادل شود.

رجب افزود: این افراد باید هر دو تا سه ساعت یک بار قند خون خود را اندازه گیری و در صورت نیاز با توقف در مسیر مقداری مواد غذایی مصرف کنند تا دچار افت قندخون در حین رانندگی و مواجهه با خطرات احتمالی نشوند.

وی گفت: افرادی که با اتوبوس یا قطار سفر می کنند بویژه در مسیرهای طولانی لازم است هر چند وقت یکبار در راهروی قطار یا اتوبوس قدم بزنند تا دچار عوارض ناشی از یکجانشینی طولانی مدت نشوند.

رییس انجمن دیابت ایران افزود: افرادی که با هواپیما نیز سفر می کنند لازم است ساعت رسیدن به مقصد را بدانند و به نسبت فاصله مبدا تا مقصد، مصرف انسولین را زمان بندی کنند.

وی گفت: همچنین افرادی که به کشورهای دیگر سفر می کنند باید متناسب با اقامت خود در آن کشور، انسولین به همراه داشته باشند زیرا ممکن است انسولینی که در آن کشور است با انسولینی که آنها مصرف می کنند، همخوانی نداشته باشد.



** ممنوعیت مصرف تنقلات برای دیابتی های بد کنترل

رجب به افرادی که قندخون آنها بالای 180 است (بدکنترل)، توصیه کرد: این افراد به منظور پیشگیری از ابتلا به عوارض ناشی از قند خون بالا، مواد قندی که سریع جذب می شوند را که در بیشتر تنقلات نوروزی است، مصرف نکنند.

وی گفت: برای دیابتی ها خوب کنترل ممنوعیت غذایی وجود ندارد اما برای دیابتی های بد کنترل ممنوعیت های غذایی زیادی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

رجب ادامه داد: دیابتی هایی که میزان قند خون آنها کمتر از 180 است، می توانند بطور محدود از این تنقلات استفاده کنند اما باید قند خون خود را پیش از مصرف اندازه گیری کنند.



** سالمندانی که بیش از 70 سال سن دارند آب بیشتری مصرف کنند

رییس انجمن دیابت ایران گفت: در مورد میزان مناسب مصرف روزانه آب، پزشکان و متخصصان نظرهای متفاوتی دارند. برخی معتقدند افراد زمانی که احساس تشنگی کردند باید آب بنوشند اما عده ای دیگر معتقدند هر فرد باید برای حفظ سلامت خود روزانه هشت لیوان آب بنوشد.

رجب افزود: با این حال به افراد دارای سن بالای 70 سال بویژه مبتلایان به دیابت توصیه می شود میزان زیادی آب مصرف کنند، این افراد معمولا احساس تشنگی نمی کنند و از همین رو آب کمتری مصرف می کنند اما باید بدانند بدن آنها به آب نیاز دارد و باید به مصرف مناسب روزانه آب توجه داشته باشند.

۱۳۹۴/۱/۴

اخبار مرتبط