اولین سهمیه المپیكی ایران در گفتگوی نوروزی با نما:

دوست دارم مثل محمدعلی كلی باشم

عکس خبري -دوست دارم مثل محمدعلي کلي باشم

محمدعلی كلی همیشه در ورزش بوكس ماندگار خواهد بود چرا كه بوكسوری بهتر از او نخواهد آمد.

علیرضا حاجی میرزابابا - شاید کمتر کسی فکر میکرد که اولین سهمیه ورزش ایران در المپیک 2016 برزیل از ورزش بوکس به دست آورده شود اما احسان روزبهانی توانست این مهم را کسب کند و حالا خود را آماده میکند تا در مدت زمان زیادی که تا شروع این مسابقات معتبر باقی مانده بتواند عملکرد قابل قبولی نیز در ریودوژانیرو داشته باشد.  او با توجه به اطمینان به حضور در المپیک و زمان زیاد باقی مانده می تواند بهتر از هر یک از سهمیه های المپیکی آینده ما خود را آماده کند و از شرایط بسیار مطلوبی دارد، خودش می گوید مدال طلای ریو را می خواهد.

گویا مصدومیتی داشتی که به واسطه آن در بیمارستان بستری بودی در خصوص وضعیت این روزهای خود به هواداران خود توضیح بده؟
بعد از عمل جراحی که روی بینی‌ام صورت گرفت، همچنان آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنم تا زخمم چرک نکند. فعلا روزی یک وعده تمرینات سبک خود را انجام می‌دهم تا پس از آنکه دوره درمانم کامل شد تمرینات سنگینم را برای مسابقه‌ای که 2 ماه دیگر دارم، آغاز ‌کنم. در این مسابقه بایستی از رنکینگ نخست خودم دفاع کنم.

با توجه به فاصله زیادی که تا المپیک مانده،‌از حالا می توانی قول  کسب مدال را به خوانندگان ما بدهی؟
 همه چیز بسته به شرایطی است که فدراسیون و کمیته ملی المپیک برایم فراهم می‌کند. به عنوان قهرمان بوکس حرفه‌ای جهان نیاز دارم تا وضع زندگی‌ام نیز کاملا حرفه‌ای تا المپیک پیش رود. اگر شرایط اردوها مناسب باشد و هدف مسئولان قهرمانی من باشد به طور حتم می‌توانم به مدال المپیک برسم. هیچ برنامه‌ای دست من نیست و طبق برنامه‌ریزی که کادر فنی برایم انجام می‌دهد جلو می‌روم. هرچه بگویند همان را انجام خواهم داد تا وضعیتم آرمانی باشد. همانطور که توانستم در بوکس حرفه‌ای جهان قهرمان شوم و پرچم ایران را برافراشته کنم توانایی آن را دارم که در ریودوژانیرو برزیل نیز بار دیگر برای کشورم افتخار آفرینی کنم.

فکر می کنی سهمیه دیگری از بوکس در المپیک 2016  داشته باشیم؟
امیدوارم  که شرایطی حاصل شود که ایران بتواند با  نفرات زیادی در المپیک 2016 حاضر شود. البته شرایط بسیار سخت شده، چرا که سهمیه کمتر شده و فقط نفرات اول و دوم جواز حضور در المپیک را به دست می‌آورند. بچه‌ها بایستی تلاش کنند تا در مبارزاتی که پیش رو دارند امتیاز لازم برای حضور در المپیک را جمع کنند. اگر به بوکس نگاه مناسبی شود ایران می‌تواند با نفرات بیشتری نسبت به المپیک لندن در ریو حاضر شود.

حمایت‌ها از بوکس بهتر شده؟
بوکس ورزشی است که در اوج سختی برگزار می‌گردد و تمرینات بسیار سنگینی دارد اما بهایی که باید به آن داده نمی‌شود. این امر را برای ورزشکاران این رشته ورزش دشوار و دشوارتر می‌کند. اگر این ورزش پیشرفت کند هر ورزشکار آن می‌تواند در المپیک و بازی‌های آسیایی برای کاروان ورزشی ایران مدال طلا بگیرد و جایگاه کشورمان را در جدول رده‌بندی بالاتر ببرد اما هر وقت از امکانات لازم جهت رشد بیشتر صحبت کردیم مدیران فدراسیون مشکل کمبود بودجه را مطرح کردند. مادامی که این مشکل برطرف نگردد، نمی‌توان انتظار داشت که بوکسورهای ایران بتوانند در میادین مختلفی که به میدان می‌روند موفقیت لازم را کسب کنند.

لیگ برتر بوکس در کشور مجددا راه‌اندازی شد،‌ فکر می کنی تاثیر مثبتی در بهبود شرایط خواهد داشت؟
متاسفانه تنها رشته ورزشی که در ایران مسابقات لیگ ندارد، بوکس است. این موضوع واقعا ناامید‌کننده و باعث توجه کمتر علاقه‌مندان به این ورزش می‌شود. مدیران فدراسیون می‌گویند به خاطر نبود اسپانسر امکان برگزاری رقابت‌های لیگ برتر بوکس وجود ندارد. اگر وضع به همین منوال پیش رود و در سال آینده نیز همچون 3 سال اخیر شاهد تعطیلی رقابت‌های لیگ باشیم آن‌وقت نمی‌توانیم استعدادیابی مورد نظر را در تیم ملی شاهد باشیم. امیدوارم با راه‌اندازی مجدد لیگ به تماشای ورود بوکسورهای جدید به بوکس ایران بنشینیم. وجود لیگ باعث ارزشمند شدن این ورزش در بین دوست‌داران آن خواهد شد.

هنوز محمد‌علی کلی،بوکسور مسلمان افسانه‌ای، را الگوی خود می‌دانی؟
او اسطوره بوکس دنیاست. به نظرم هنوز هیچ بوکسوری نتوانسته جای او را در جهان پر کند. بوکسورهای زیادی بودند که می‌خواستند همانند او باشند اما موفق به این کار نشدند. من هم دوست دارم مثل او باشم ولی می‌دانم که چنین چیزی میسر نیست. کلی همیشه الگوی من خواهد ماند و تلاش می‌کنم تا در مبارزاتم همچون او مبارزه کنم هرچند هرگز نمی‌توانم همچون او برابر حریفانم بایستم. محمدعلی کلی همیشه در ورزش بوکس ماندگار خواهد بود چرا که بوکسوری بهتر از او نخواهد آمد.

کدام مربی بیشترین تاثیر در کسب سهمیه المپیک را برای تو داشتند؟
اول از همه دکتر بهرامی‌نژاد بود که بیش از 5 سال است که مربی بدنسازم بوده و باعث شده جهش آناتومی خوبی در بوکس داشته باشم. او کوچ یک من است و در 4 ماهی که پس از بازی‌های آسیایی اینچئون درگیر مسابقات برای کسب سهمیه بودم برایم سنگ تمام گذاشت. امیدوارم فدراسیون بوکس از این مربی متخصص در کادرفنی تیم ملی استفاده کند. بعد از او اکبر احدی سرمربی تیم ملی هم که از بازی دوم به بعد در کنارم بود نقش اساسی در موفقیت من داشت.

۱۳۹۴/۱/۱۰

اخبار مرتبط