عضو تیم مذاكره كننده هسته ای ایران:

موضوع برداشتن تحریم ها حل شده / در حال بررسی مسایل مرتبط به تحریم ها هستیم

حمید بعیدی نژاد مدیر كل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه و عضو تیم مذاكره كننده هسته ای ایران گفت: موضوع برداشته شدن تحریم ها حل شده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی نما به لوزان سوئیس؛ این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در گفت و گوی ویژه خبری شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی ایران افزود: موضوع برداشته شدن تحریم‌ها حل شده است؛ البته نه امروز یا دیروز بلکه در طی مذاکرات طولانی که تاکنون داشته‌ایم.

بعیدی نژاد در عین حال تصریح کرد: اما مسایلی وجود دارد که به مسأله تحریم‌ها مرتبط هستند که هنوز در حال بررسی آنها هستیم.

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با بیان اینکه "آنچه در مذاکرات لوزان بدست می‌آید، یک توافق سیاسی است که در متن آن هم ذکر می‌شود"، اظهار داشت: البته متن توافق جامع الان نهایی نیست و باید روند خود را طی کند.

مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: اجرای هر یک از تعهدات در چارچوب توافق جامع، متقابل است و اگر یک طرف تعهداتش را اجرا نکند، طرف دیگر هم اجرا نمی‌کند.

وی در عین حال گفت: جنبه‌ای از مسایل محدود، مرتبط به تحریم‌ها و نیز تحقیق و توسعه مورد بحث است که امیدواریم با حل این مسایل به تفاهم برسیم.

این مقام وزارت امور خارجه و رییس هیات کارشناسان مذاکره کننده هسته ای ایران تاکید کرد: مذاکرات وقتی تمام می‌شود که تصمیم نهایی درباره راه‌حل‌ها بدست آید.

بعیدی نژاد درباره ادامه مذاکرات در ساعات بامدادی اول آوریل (12 فروردین ماه) نیز اظهار داشت: در رویه مذاکرات بین‌المللی تمام امشب را می‌توانیم جزو روز فعلی محسوب کنیم و از این جهت مشکلی نیست؛ همان طور که توافق ژنو در ساعت 3 نیمه شب حاصل شد.

بعیدی‌نژاد درباره ترک لوزان توسط وزیر خارجه چین گفت: از قبل کاملاً منتظر بودیم که وزیر خارجه چین به خاطر برنامه‌های از قبل تعیین شده‌اش، لوزان را ترک کند اما اعلام کرد که هیأت چینی با قوت حضور دارد.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه اظهار داشت: این مسأله هیچ خللی در مشارکت هیات چینی در مذاکرات ایجاد نمی‌کند.

۱۳۹۴/۱/۱۲

اخبار مرتبط