ظریف:

زیر بار زیاده‌خواهی نمی‌رویم/ قطعا نتیجه كار بیش از یك بیانیه نخواهد بود

عکس خبري - زير بار زياده‌خواهي نمي‌رويم/ قطعا نتيجه كار بيش از يك بيانيه نخواهد بود

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با بیان اینكه پیشرفت مذاكرات بستگی به اراده سیاسی دارد، گفت: اراده سیاسی طرف مقابل همیشه مشكل داشته است و قطعا نتیجه كار بیش از یك بیانیه نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار اعزامی نما به لوزان ظریف که در ساعات پایانی عصر چهارشنبه و در هشتمین روز مذاکرات لوزان 2 برای پیاده روی با تعدادی از اعضای هیات به حیاط هتل بوغیواژ آمده بود، درجمع خبرنگاران با بیان اینکه قطعا نتیجه کار بیش از یک بیانیه نخواهد بود، افزود: برخی از مسئولان و وزیران غربی نیاز داشتند برای مسائل داخلی خود به کشورشان بازگردند. در صورتی که نیاز باشد بازمی‌گردند؛ البته مدیران و معاونان سیاسی همه کشورها حضور دارند.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به حل دو مورد اختلافی گفت: کارها به این دلیل که به جزئیات راه‌حل‌ها رسیده بسیار دشوار است. امیدواریم پیشرفت حاصل شود.

وی تصریح کرد:‌هنوز گفت‌وگو‌ها ادامه دارد و الان همزمان بین چندین هیات باید گفت‌وگوها انجام شود.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: در حال حاضر مذاکرات بین دو هیات در جریان نیست بلکه چندین هیات با نگرانی‌ها و نگرش‌های مختلف با هم در حال مذاکره هستند؛ از این‌رو کارها مقداری پیچیده‌تر است.

ظریف تاکید کرد: این پیچیدگی هم در بحث توافق بین ایران و ۱+5 و هم در بین خود اعضای 1+5 وجود دارد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که وزیر خارجه آلمان گفته است قصد دارد حداقل تا پنجشنبه در لوزان بماند، درباره احتمال ادامه مذاکرات تا فردا گفت: هر چیزی ممکن است.

وی با بیان اینکه از مردم خوبمان انتظار دارم فرزندان خود را از دعای خیر خود فراموش نکنند، درباره انتشار احتمالی بیانیه اظهار کرد: درباره بیانیه تصمیمی گرفته نشده است و به مرحله‌ای نرسیده‌ایم که قطعی صحبت کنیم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: تلاش‌هایی برای نگارش صورت گرفته اما نمی‌توانیم فعلا به صورت قطعی از نتیجه کار صحبت کنیم. فقط می‌توان گفت که قطعا نتیجه کار بیش از یک بیانیه نخواهد بود.

وی مذاکرات را "سنگین" توصیف کرد و گفت: سه روز است که اعضای هیات ایران به خاطر سنگینی کار نتوانسته‌اند از اتاق‌هایشان بیرون بیایند.

ظریف گفت: ما با 6 کشور که مواضع و منافع متفاوت با خودشان و با ایران دارند، روبه‌رو هستیم. هماهنگی بین این کشورها بسیار دشوار است اما مهم این است که آنها بدانند مردم ما و نمایندگانشان در مذاکرات، زیر بار زیاده‌خواهی نخواهند رفت. الان فرصتی استثنایی است که راه جبران رفتار گذشته با مردم ایران را پیش بگیرند البته اگر قدر این فرصت را بدانند.

ظریف همچنین روز جمهوری اسلامی را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که مردم ایران در سایه جمهوری اسلامی زندگی با عزت داشته باشند.

وی همچنین با تبریک روز طبیعت نزد ایرانیان گفت: امیدوارم فردا همه مردم در کنار خانواده‌هایشان خرسند باشند.

۱۳۹۴/۱/۱۲

اخبار مرتبط