واكنش سیاسیون آمریكا به بیانیه لوزان

توافق لوزان و خوانده شدن بیانیه نهایی آن، واكنشی متفاوت میان سیاسیون آمریكایی داشته و از همه بلندتر صدای سناتورهای مخالفی است كه لزوم بررسی توافق در كنگره و حتی احتمال رد شدن آن را جار می‌زنند.

به گزارش نما، توافق لوزان و خوانده شدن بیانیه نهایی آن، واکنشی متفاوت میان سیاسیون آمریکایی داشته و از همه بلندتر صدای سناتورهای مخالفی است که لزوم بررسی توافق در کنگره و حتی احتمال رد شدن آن را جار می‌زنند.

شاید پرسابقه‌ترین دیپلماتی که در این خصوص صحبت کرده، «زیبیگنیف برژینسکی» مشاور امنیت ملی کارتر در سال های اولیه انقلاب اسلامی ایران باشد که از این توافق حمایت کرده و به مناسبت خوانده شدن بیانیه لوزان تبریک گفته است.

مادلین آلبرایت وزیر خارجه اسبق و پرسابقه آمریکا هم واکنش نشان داده و ضمن پررنگ کردن نقش جان کری گفته: «به توافق نهایی با ایران نزدیک‌تر شدیم، توافقی که برای آمریکا، ایران و بقیه دنیا خوب است، کار البته هنوز کامل نشده ولی جان کری و تیم‌اش باید به کاری که کردند افتخار کنند.»

«ریچارد هس» دیپلمات باسابقه آمریکایی و رئیس فعلی شورای روابط خارجی این کشور هم نوشته: «چارچوب مشخص شده برای توافق ایران، محتوایی‌تر و جامع‌تر از آن چیزی بود که انتظارش را داشتیم، طبیعتاً جزیات توافق باید تا آخر ژوئن مشخص شود و آنگاه، توافق جامع اجرایی شود.»

سناتور بن کادرین که نماینده مردم مریلند در میان سناتورهای آمریکایی است اما به جو غالب این روزهای سنا نیم‌نگاهی کرده و ضمن ارائه موضعی خنثی، گفته: «کنگره در این روند نقش خواهد داشت و من منتظر بررسی جزئیات توافق لوزان در صحن خواهم بود، توافقی که خیلی وقت بود دنبالش بودیم.

«داوگ لامبورن» نماینده مردم کلورادو در مجلس نمایندگان هم موضع گرفته و گفته: «می‌ترسم که جان کری و پرزیدنت اوباما با این توافقی که با ایران بستند، از روی عمد در حال فروش جنس قلابی به مردم کشور بباشند.»

اما چهره جذاب اینگونه موضع‌گیری ها، سناتور جوان یعنی «تام کاتن» است که با اتخاذ مواضع فوق‌تندروانه، در مدتی کوتاه در سنا نام و نشانی کسب کرده و معروفیتی برای خود دست و پا کرده است.

تام که بررسی توافق لوزان در کنگره را یکی از واجبات قلمداد کرده، گفته که در حالی با ایران مذاکره می‌کنیم و با آنها قرارداد امضاء می‌کنیم که ۴ شهروند ما را به گروگان گرفته‌اند.

۱۳۹۴/۱/۱۴

اخبار مرتبط