پرتوهای سرطان‌زا كدامند؟

یك متخصص تغذیه در امور سرطان، پرتوهایی كه باعث ایجاد سرطان می‌شوند را تشریح كرد و گفت: بدن انسان به طور ناخواسته در معرض امواج بسیاری قرار دارد و خطر ایجاد سرطان به مدت زمان دریافت این پرتوها، جنس و سن افراد بستگی دارد.

به گزارش نما، سیدحسین داوودی در گفت‌وگو با فارس گفت: امواج الکترومغناطیسی با طول موج فرکانس و انرژی طبقه‌بندی می‌شوند و تأثیر این امواج بر روی سیستم بدن، به شدت تابش و میزان انرژی جذب‌شده بستگی دارد.

وی افزود: پرتوی یونیزان به عنوان یک عامل سرطان‌زای مهم شناخته شده که می‌تواند در قسمت‌های مختلفی از بدن سرطان ایجاد کند. سرطان‌هایی مثل خون، سینه، تیروئید، ریه، کبد، پوست و استخوان از این نوع سرطان‌هاست.

این متخصص تغذیه در امور سرطان گفت: خطر ایجاد سرطان، به میزان دوز دریافتی، مدت زمان دریافت پرتو، سن فرد و جنسیت آن متفاوت است. مثلاً خطر ایجاد سرطان تیروئید به دنبال تابش پرتو در کودکی بیشتر است.

وی ادامه داد: انواع دیگری که سرطان‌زا بودن آن به اثبات رسیده، پرتوی ماورای بنفش خورشید است که ایجاد سرطان پوست به خصوص در افراد سفیدپوست می‌کند. میزان بروز این سرطان البته در جوامع مختلف براساس میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید و نوع لباس و میزان پوشش، متفاوت است.

وی افزود: در مورد امواج دیگر مانند تلویزیون، تلفن همراه، مایکروویو مطالعاتی انجام شده است و هر چند نتایج روشنی وجود ندارد، اما تعداد مقالات منتشرشده مبنی بر سرطان‌زا بودن پرتوهای الکترومغناطیس در حال افزایش است.

داوودی گفت: تعدادی از مطالعات اپیدمیولوژیک در مورد سرطان خون در کودکان، ارتباط احتمالی با طیفی از امواج با فرکانس بسیار پایین را نشان می‌دهد.

این متخصص تغذیه در امور سرطان ادامه داد: بدن انسان به طور ناخواسته در معرض امواج بسیاری قرار دارد و بیشترین تماس انسان با پرتوهای یونیزان است.

۱۳۹۴/۱/۲۰

اخبار مرتبط