افتتاح اولین مهدكودك در زندان قرچك

رییس موسسه مهر طه درخصوص نحوه پذیرش این دختران اظهار كرد: در گذشته این اختیار را داشتیم كه كودكان را از هرجایی كه ضرورت دارد انتخاب و مورد حمایت قرار دهیم، اما در حال حاضر دختران از طریق سازمان بهزیستی كشور به ما معرفی می‌شوند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، شهیندخت مولاوردی در بازدید از موسسه خیریه "مهر طه" که با هدف نگهداری شبانه روزی از دختران بی‌سرپرست و بد‌سرپرست فعالیت می‌کند، افزود: همواره هرجا خیرین در مسائل آسیب‌های اجتماعی و کاهش آنان ورود پیدا کردند، اتفاقاتی افتاده است و به نظر می‌رسد تنها گزینه برای کاهش آسیب‌ها در کشور، حمایت از خیرین برای گسترش مراکز حمایتی باشد.

"زهره زارع" رییس موسسه مهر طه در این دیدار عنوان کرد: این موسسه، موسسه‌ای غیردولتی، غیرانتفاعی و غیرسیاسی است، در سال 81 با هدف نگهداری شبانه‌روزی از دختران بی‌سرپرست و بدسرپرست و با مجوز رسمی از سازمان بهزیستی و نیروی انتظامی شروع به فعالیت کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر این موسسه مسئولیت نگهداری 75 فرزند را برعهده دارد که دختران 3 تا 6 سال در "خانه اقاقیا" و دختران بزرگسال در "خانه ارغوان" مسقرند و همچنین 97 خانواده نیازمند نیز تحت حمایت این موسسه هستند.

به گفته رییس موسسه مهر طه، در حال حاضر کوچک‌ترین دختر عضو این مرکز 3 ساله بوده و بزرگترین آن 28 سال سن دارد.

وی ادامه داد: هدف اصلی این موسسه حمایت از افراد در حال آسیب و آسیب دیده بوده و تمرکز اصلی آن حمایت از دختران بی‌سرپرست و بدسرپرست است.

زارع در ارتباط با مشکلات این موسسه نیز عنوان کرد: مجوز این موسسه از سازمان بهزیستی کشور و نیروی انتظامی دریافت شده و ما همواره درگیر مسائلی چون دو اساسنامه بودن، تمدید مجوز و... هستیم.

رییس موسسه مهر طه درخصوص نحوه پذیرش این دختران اظهار کرد: در گذشته این اختیار را داشتیم که کودکان را از هرجایی که ضرورت دارد انتخاب و مورد حمایت قرار دهیم، اما در حال حاضر دختران از طریق سازمان بهزیستی کشور به ما معرفی می‌شوند.

زارع با اشاره به محیط بد رشد کودکان در زندان زنان گفت: در حال حاضر در زندان زنان شرایط اسفباری برای کودکان آنان وجود دارد و پس از ورود این کودکان به شیرخواگاه‌ها و مراکز بهزیستی آنها به شکل قرنطینه‌ای نگهداری شده و در نتیجه شاهد آن هستیم که در این پروسه لطمات زیادی به بسیاری از بعدهای شخصیتی و رشدی این کودکان وارد می‌شود.

مولاوردی در ارتباط با شرایط نگهداری کودکان زنان زندانی نیز در ادامه گفت: برای ایجاد مهدکودک در زندان‌ها اقدام کرده‌ایم و در حال حاضر زندان قرچک از جمله زندان‌هایی است که آمادگی افتتاح مهدکودک برای کودکان زندانیان در آن وجود دارد.

در ادامه زارع ضمن ابراز خرسندی از استقبال مردم با تمامی بدبینی‌ها و بی‌اعتمادی‌ها و در پاسخ به سوال مولاوردی درخصوص نحوه حمایت‌های سازمان بهزیستی کشور با این مراکز، افزود: بهزیستی در حال حاضر سرانه‌ای را تحت عنوان حمایت از این کودکان پرداخت می‌کند اما طی سالیان گذشته سعی کردیم این سرانه را دریافت نکنیم اما سال گذشته به علت مسائل مالی شدید، برای سومین بار این سرانه را دریافت کردیم اما باید گفت بیشترین منابع مالی موسسه طی 12 سال گذشته از طریق حمایت‌های مردمی و مشارکت‌های آنان بوده و سعی کرده‌ایم در پاسخ به اعتماد آنان در عملکرد خود شفاف و صادق باشیم و این مرکز تبلیغات خاصی اعم از تابلو و غیره ندارد.

وی در پاسخ به این موضوع که مدیر موسسه مهر طه مطرح کرد و اعتیاد را به عنوان مهم‌ترین علت نابسامانی‌ها و ایجاد آسیب‌های متعدد اجتماعی دانست، ضمن ابراز نگرانی از زنانه شدن اعتیاد گفت: در این راستا طرح‌ها و اقداماتی را در دست داریم و در سال جاری به صورت اولویت‌بندی شده با این مسائل برخورد خواهیم کرد.

همچنین در این مراسم عنوان شد که در گذشته بیشترین تعداد کودکان حاضر در چنین مراکزی، کودکان بی‌سرپرست بودند ولی در حال حاضر شاهد آن هستیم که عکس این موضوع اتفاق افتاده و اکثریت کودکان حاضر در این مراکز، کودکان بدسرپرست هستند و علت این موضوع گسترش روزافزون آسیب‌هایی چون اعتیاد و طلاق است.

تلاش برای حذف و یا اصلاح ازدواج میان سرپرست و فرزندخوانده

همچنین در این مراسم عنوان شد که هیچ دانش بومی علی‌رغم پیشینه زیاد در نگهداری از کودکان در کشور وجود ندارد و آموزش‌هایی که در این خصوص در مراکز آموزشی ارائه می‌شود نیز خیلی مناسب نبوده و باید راه‌حلی برای رسیدگی به این موضوع در کشور ایجاد و پیگیری شود.

همچنین در ادامه این مراسم معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در پاسخ به نگرانی‌هایی که درخصوص تبصره ماده 26 قانون سرپرست خانواده که طی آن ازدواج میان سرپرست و کودک قانونی و مشروع خوانده شده است گفت: این موضوع از نگرانی‌های فعالان حوزه کودک بوده و همواره از اولین اقدامات معاونت زنان ریاست جمهوری در حوزه حقوقی بوده است و در حال حاضر با مشارکت همکاری بهزیستی برای حذف و یا اصلاح این تبصره و همچنین ماده 22 این قانون تلاش می‌کنیم.

۱۳۹۴/۱/۲۵

اخبار مرتبط