3G برای وزیر ارتباطات گران تمام شد

سوال نمایندگان مجلس درباره دلایل توسعه اینترنت توسط وزارت ارتباطات بدون پیوست فرهنگی و تاخیر در راه‌اندازی شبكه ملی اطلاعات سرانجام یازدهمین كارت زرد مجلس به وزرا را به نام وزیر ارتباطات دولت یازدهم زد.

به گزارش نما به نقل از فارس، سؤال ملی نصرالله پژمان‌فر نماینده مشهد و کلات و مرتضی آقاتهرانی نماینده تهران از محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این سوال قبلاً در کمیسیون فرهنگی مجلس مورد بررسی قرار گرفته بود اما به دلیل قانع نشدن نماینده سوال‌کننده از پاسخ‌های وزیر، سوال برای بررسی بیشتر به صحن علنی ارجاع شد.

پژمان‌فر و آقاتهرانی در این سؤال از وزیر ارتباطات پرسیدند: دلایل توسعه شبکه و پهنای باند اینترنت توسط وزارت ارتباطات بدون پیوست فرهنگی و قبل از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و بی‌توجهی به ظرفیت داخلی چیست؟ علت عدم ابلاغ ضوابط بهره‌برداری از اینترنت تلفن همراه چیست؟

پژمان‌فر گفت: به جز چند پاورپوینت و اسلاید پاسخ دیگری به سوالات نمایندگان درباره شبکه ملی اطلاعات داده نشده است.


*پژمانفر: تحمیل اینترنت بی کیفیت با هزینه بالا به مردم در نتیجه فقدان شبکه ملی اطلاعات

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر امروز سه‌شنبه در صحن علنی مجلس در جریان طرح سوال خود از سید محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره دلایل توسعه شبکه و پهنای باند اینترنت توسط وزارت ارتباطات بدون پیوست فرهنگی و پیش از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و بی‌توجهی به ظرفیت داخلی با اشاره به اینکه وزارت ارتباطات پس از وزارت نفت از پر درآمدترین وزارتخانه‌ها است، گفت: این وزارتخانه 5 هزار میلیارد تومان درآمد دارد که 100 درصد آن قابل تحقق است.

وی بحث شبکه ملی اطلاعات را موجب تبدیل تهدیدها به فرصت عنوان کرد و با اشاره به اینکه مجلس عدد و رقم بسیار زیادی بابت این موضوع قرار داده است، افزود: اما آنچه بعنوان عملکرد در این‌باره در شورای عالی فضای مجازی و دیگر محافل ارائه می‌شود جز چند پاورپونت و اسلاید نیست و آنچه ما مشاهده می‌کنیم این است که کار بیش از 5 درصد جلو نرفته است.

پژمان‌فر اینترنت را امری ضروری و جدایی ناپذیر برای زندگی امروز مردم برشمرد و با اشاره به اینکه اینترنت ما امروز همراه با شبکه ملی اطلاعات نشده است، گفت: این موضوع موجب تحمیل هزینه‌ای زیاد برای کاری بی کیفیت به مردم شده است.

وی با اشاره به این موضوع که 10 برابر آنچه ارائه می‌دهیم هزینه به مردم تحمیل می‌شود، خاطرنشان کرد: علت این مسئله فقدان شبکه ملی اطلاعات است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از ارائه اینترنت خارجی بدون هیچگونه مدیریتی به مردم سخن گفت و ادامه داد: عدم شفافیت در زمان‌بندی و مفهوم شبکه ملی اطلاعات، عدم روشن بودن سیاست دولت در قبال آن و دیگر سوالات از جمله سوالات ما در این باب است.

پژمان‌فر با تاکید بر اینکه پاسخ قانع‌کننده‌ای در برابر این سوالات دریافت نکرده‌ایم، گفت: به دلیل این مسائل ما امروز برای ارائه اینترنت به مردم دست در جیب آنها می‌کنیم.

*واعظی: در جلسه نیم ساعته در کمیسیون فقط می توان پاورپوینت ارائه کرد/ چرا از 12 سال پیش درباره شبکه ملی اطلاعات هیچ اقدامی نشده است؟

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ابتدای سخنان خود در پاسخ به سوالات مذکور،‌ گفت:‌ توسعه پهنای باند اینترنت برای آماده‌سازی زیرساخت گسترش اینترنت در کشور، آماده‌سازی زیرساخت گسترش دولت الکترونیک و تجارت الکترونیک و برنامه‌های مختلف است.

وی افزود: در بخشی از سوال درباره تکلیف ماده 2 قانون برنامه پنجم مبنی بر لزوم ارائه پیوست فرهنگی برای طرح‌های مهم و جدید، سوال شده است که باید بگویم این پروژه نه به ما ابلاغ شده و نه مسئولیت آن بر عهده ماست.

وزیر ارتباطات در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: توجه به ظرفیت‌های داخلی بخش دیگری از سوال مربوطه است که باید بگویم این موضوع جزء اولویت‌های کاری برنامه‌های ماست و در پروژه‌های مختلف از ظرفیت‌های داخلی استفاده می‌کنیم، درباره محتوا نیز باید بگویم با راه‌اندازی مراکز داده‌ها به موفقیت‌های جدیدی دست یافته‌‌ایم.

واعظی یادآور شد: زمانی که دولت یازدهم روی کار آمد، 10 درصد محتوای استفاده کنندگان از داخل تهیه می‌شد و 90 درصد از خارج از کشور اما هم‌اکنون 35 درصد استفاده کنندگان از محتوای میزبانان داخلی استفاده می‌کنند و 65 درصد از محتوای میزبانان خارجی.

وی همچنین با اشاره به بخش دیگری از سوال مذکور درباره لزوم ضابطه‌مند شدن اینترنت تلفن همراه، گفت: همه ضوابطی که در اینترنت خانگی وجود دارد،‌این ضوابط برای اینترنت‌های خارجی مانند اینترنت تلفن همراه نیز وجود دارد.

واعظی در پاسخ به سوال نمایندگان اظهار داشت:‌ این موضوع یک مسئله جدید نیست. در واقع بحث شبکه ملی اطلاعات از 11 یا 12 سال پیش مطرح شده است حال سوال من این است که در این 12 سال چرا هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی اضافه کرد: بعد از حضورم در وزارت ارتباطات مشاهده کردم فقط 14 درصد از تکالیفی که طبق برنامه پنجم توسعه بر دوش این وزارتخانه گذاشته شده انجام شده است اما بنده تمام تکالیف این وزارتخانه را بر عهده گرفته و قول دادم تا پایان سال 94 تمام این اقدامات را انجام دهم که یکی از این موارد شبکه ملی اطلاعات است.

وی سوالی را مطرح کرد که چرا در 11 سال پیش که هیچ اقدامی درباره شبکه ملی اطلاعات صورت نگرفت هیچ سوالی پیرامون این موضوع از وزرای وقت نشد و حال که ما امروز در حال انجام اقدامات هستیم سوال مطرح می‌شود؟

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را نیازمند افزایش پهنای باند دانست و خاطرنشان کرد: وزارت ارتباطات این وزارتخانه مصمم است اقدامات لازم در راستای وظایف محوله را هر چه سریعتر و به درستی انجام دهد.

واعظی در ادامه اظهارات خود به بیان گزارشی پیرامون اقدامات انجام شده در این وزارتخانه پرداخت و گفت: در زمان حضور من در وزارت ارتباطات پهنای باند داخل 500 گیگابیت در ثانیه بود که امروز این رقم به 2400 گیگابیت در ثانیه افزایش یافته است؛ در حوزه بین‌الملل نیز در زمان حضور من در وزارت ارتباطات پهنای باند 71 بود که امروز این رقم به 171 افزایش یافته است.

واعظی در همین زمینه تصریح کرد: بنای امروز ما بر این است که پهنای باند داخل را گسترش دهیم و همچنین محتوای فاخر در داخل تولید کنیم که مردم بتوانند ضمن استفاده از امکانات از آن محتوا نیز بهره ببرند.

وی به بیان دیگر اقدامات انجام شده در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت و خاطرنشان کرد که امروز 10 میلیون نفر از شهروندان کشورمان می‌توانند از اینترنت موبایل استفاده کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به جلسات خود با نمایندگان مجلس نیز اشاره کرد و افزود: برای ما جلسات نیم‌ساعته در کمیسیون می‌گذارند که ما فقط در این زمان می‌توانیم پاورپوینت ارائه کنیم، شما (خطاب به نمایندگان مجلس) یک جلسه مناسب بگذارید تا ما به طور کامل مباحث را برایتان بیان کنیم.

واعظی در ارتباط با بحث نمایندگان سوال‌کننده پیرامون گرانی اینترنت در کشور نیز اظهار داشت: من نمی‌دانم این مباحث از کجا مطرح می‌شود، آنچه ما امروز در اختیار مردم قرار می‌دهیم همانند کشورهای منطقه و سایر کشورهای دنیا است.

*مجلس از پاسخ واعظی قانع نشد/ وزیر ارتباطات کارت زرد گرفت

نمایندگان مجلس با 99 رأی مخالف از پاسخ‌های وزیر ارتباطات به سؤالات نمایندگان مشهد و تهران قانع نشدند و بدین ترتیب واعظی اولین اخطار خود را از مجلس نهم دریافت کرد و دولت یازدهم یازده کارته شد.

وکلای ملت پس از استماع پاسخ‌های وزیر ارتباطات و توضیحات نمایندگان سؤال‌کننده، با 70 رأی موافق، 99 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از 195 نماینده حاضر در صحن علنی، یازدهمین کارت زرد مجلس مجلس نهم را به واعظی نشان دادند.

وکلای ملت پیش از این به علی‌‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش (2 کارت زرد)، علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی (یک کارت زرد)، رضا فرجی‌دانا وزیر سابق علوم (یک کارت زرد)، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی (دو کارت زرد )، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (یک کارت زرد)، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور (یک کارت زرد) و محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجات (2 کارت زرد) داده‌ بودند.

۱۳۹۴/۱/۲۵

اخبار مرتبط