سرنوشت تلخ دو هزار زن نیجریه ای در دست بوكوحرام

عکس خبري -سرنوشت تلخ دو هزار زن نيجريه اي در دست بوکوحرام

سازمان عفو بین الملل گزارش داد، گروه تروریستی "بوكو حرام" در سال 2014 میلادی دو هزار دختر و زن را ربود كه یا به آشپز، جنگجو و فاحشه تبدیل شده و یا در صورت عدم اطاعت از دستورات، به قتل رسیدند.

به گزارش نما به نقل از العالم ، وضعیت اسفبار و سرنوشت تلخ صدها تن از این زنان هیچگاه رسانه ای نشده و نه تنها افکار عمومی جهانی بلکه مردم کشورخودشان هم از آن ناآگاه مانده اند.

افکار عمومی جهانی از فعالیت تروریستی و وحشیانه بوکوحرام علیه زنان نیجریه ای تنها زمانی آگاه شدند که اردیبهشت ماه سال 1392 موضوع ربوده شدن 219 دختر دانش آموز از منطقه چیبوک در شمال شرق کشور نیجریه در سطح گسترده ای در جهان منعکس شد.

هنوزاز سرنوشت این دانش آموزان که شورای امنیت هم ربوده شدن آنان را محکوم کرد ، هیچگونه اطلاعی در دست نیست و تاکنون مردم نیجریه راهپیمایی های متعددی برای محکومیت این اقدام و درخواست آزادی آنان برگزار کرده اند.

رهبر بوکو حرام پس از عملیات ربودن این دانش آموزان از « فروش آنها به عنوان برده » و « ازدواج اجباری » خبر داده بود.

"محمد بوهاری " رییس جمهوری منتخب نیجریه که از اردیبهشت ماه رسما قدرت را در دست خواهد گرفت امروز تعهد داد که دولت وی هر آنچه می تواند برای آزادی دویست دانش آموز دختر ربوده شده از منطقه "چیبوک" در شمال شرق کشور نیجریه انجام دهد.

بوهاری، امروز سه‌شنبه ، درهمین حال اعتراف کرد که نمی‌تواند در باره یافتن 219 دختر دانش‌‌آموزی که یک سال پیش به دست شبه نظامیان بوکوحرام ربوده شدند، قولی دهد.

وی در بیانیه‌ای تصریح کرد:« ما نمی‌دانیم می‌توان این دختران را نجات داد یا نه. جای آنها معلوم نیست. خیلی دوست دارم آنها را نجات دهم اما در باره پیدا کردن آنها نمی‌توانم قولی بدهم. با وجود این به والدین و خانواده‌ و دوستان این بچه‌ها می‌گویم دولت تمام تلاش خود را خواهد کرد تا آنها را به خانه‌یشان بازگرداند»

رفتار رئیس جمهور جدید نیجریه که از ماه مه آغاز به کار می‌کند با گودلاک جاناتان، که در انتخابات ریاست جمهوری اوایل فروردین ماه امسال شکست خورد، بسیار متفاوت است. به نظر می‌رسید پیدا کردن دانش آموزان ربوده شده برای گودلاک جاناتان در اولویت نبود تا جایی که وی تحت فشارهای بین المللی مجبور شد واکنشی نشان دهد.

جاناتان بارها بدون ارائه توضیحاتی گفته بود که این دختران آزاد می‌شوند.

ارتش هم سال گذشته اعلام کرده بود می‌داند این دختران دانش‌آموز کجا هستند اما اجرای عملیات نظامی برای آزادکردن این گروگان‌ها جان آنها را به خطر می‌اندازد.

محمد بوهاری با محور قرار دادن مبارزات انتخاباتی خود بر مبارزه با بوکوحرام توانست جاناتان را انتخابات ریاست جمهوری شکست دهد.

این ژنرال 72 ساله سابق قول داد دولتش به محض آغاز به کار دولتش در پایان ماه مه، بر مبارزه با بوکو حرام متمرکز خواهد کرد.

درهمین حال قرار است جنبش "برینگ بک آور گرلز" (دخترانمان را برگردانید) تظاهراتی برای درخواست جهت آزادی گروگان های نیجریایی برگزار کند.

یک زن 19 ساله که از دست بوکوحرام فرار کرده است ، گفت که در مراسم عروسی در سپتامبر 2014 همراه با عروس و خواهر عروس ربوده شد و در پادگانی در "ماداگالی" همراه با صدها جنگجوی دیگر آموزش دید.

وی که خواست نامش فاش نشود و چند بار در معرض تجاوز گروهی قرار گرفت، افزود، از زنانی بودم که تیراندازی، پرتاب نارنجک و حمله به روستا را یاد گرفتیم.

بوکوحرام تعداد زیادی از مردانی را که از پیوستن به این گروه خودداری کردند، اعدام کرد.

دو جوان به این سازمان گفتند، وقتی بوکوحرام ماداگالی را دسامبر 2014 اشغال کرد حداقل صد نفر را در یک روز اعدام نمود.

"دانیل آیر" تهیه کننده گزارش گفت، اعدام، بهره برداری از کودکان و خشونت جنسی جزو جنایات جنگی و ضد بشری است که مقام های نیجریه باید درباره آن تحقیق کنند.

۱۳۹۴/۱/۲۵

اخبار مرتبط