جزییات حذف محدوده «زوج و فرد» در تهران

معاون حمل و نقل ترافیك شهرداری تهران جزئیات حذف فیزیكی محدوده زوج و فرد را تشریح كرد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران جزئیات حذف فیزیکی محدوده زوج و فرد را تشریح کرد.

سید جعفر تشکری هاشمی در تشریح جزئیات حذف محدوده زوج و فرد درتهران با بیان اینکه این طرح، توسط شهرداری تهران به شورای عالی ترافیک پایتخت پیشنهاد شده است، گفت: هیچ منطق قوی و قابل قبولی برای این استدلال که برای کنترل آلودگی هوا خودروها را به دو قسمت تقسیم و آنها را وادار کنیم که یکروز در میان، وارد معابر شوند؛ وجود ندارد.

وی با بیان اینکه چرا باید خودروهایی که چندین برابر آلودگی تولید می‌کند؛ به مانند وسایل نقلیه‌ای که از استانداردهای زیادی برخوردارهستند وارد معابر شوند گفت: برهمین اساس طرحی جایگزین در شهرداری تهران تهیه و در شورای عالی ترافیک پایتخت نیز به تصویب رسید و خوشبختانه وزرات کشور هم نگاه مثبتی به این طرح دارند وسعی می‌کنند، بودجه را نیز پیگیری کنند تا این طرح در کل کشور اجرا شود.

تشکری هاشمی در تشریح جزئیات این طرح با بیان اینکه برای کنترل از مفهوم «مناطق کم آلوده کننده هوا» استفاده می‌شود، گفت: بدین ترتیب خودروها با توجه به اطلاعاتی که در پرونده الکترونیکشان و برمبنای میزان آلایندگی وجود دارد، به چهار دسته خودروهای قرمز(بسیار آلاینده)،زرد ، سبز و آبی تقسیم می‌شوند.

وی همچنین درخصوص جایگزینی محدوده کم آلاینده به جای محدوده زوج و فرد در پایتخت گفت: خودروهای تهران به صورت مجازی به چند رنگ تقسیم می‌شوند که براین اساس خودروهای قرمز شامل خودروهایی می‌شوند که به سن فرسودگی رسیده، کاربراتوری هستند و توان اخذ معاینه فنی را ندارند که این دسته از خودروها امکان فعالیت در تهران را ندارند.

وی همچنین در مورد ویژگی‌ خودروهای زرد تصریح کرد: این خودروها به سن فرسودگی نزدیک هستند و استاندارد آنها پایین‌تر از یورو2 است و قطعا محدودیت‌هایی را در زمان آلودگی هوا برای تردد در هسته مرکزی و محدوده طرح ترافیک برای آنها در نظر خواهیم گرفت.

تشکری در مورد خودروهای سبز نیز گفت: این خودروها استاندارد بیش از یورو 2 دارند و در شرایط اضطرار آلودگی هوا، برای تردد آنها محدودیت‌هایی در نظرگرفته خواهد شد.

معاون حمل و نقل شهرداری تهران در مورد خودروهایی که جزء رنگ آبی قرار می‌گیرند، افزود: این خودروها برقی و دارای استاندارد بیش از یورو5 هستند که محدودیت کمتری برای تردد آنها در مواقع حساس، در نظر گرفته خواهد شد.

وی با انتقاد از افزایش محدوده زوج و فرد ادامه داد: پلاک خودرو منشاء آلودگی نیست که با افزایش آلایندگی هوا تردد خودروها را زوج و فرد می‌کنیم.

معاون حمل و نقل ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه باید به سمتی حرکت کنیم که خودروهای کم آلاینده در سطح شهر تردد کنند، گفت: خودروهای فرسوده که آلایندگی زیادی دارند، جان میلیونها نفر را به خطر می اندازد و باید با اتخاذ تدابیری و متناسب با آلودگی هوا، اجازه تردد به خودورها داده شود.

به گفته وی، در صورت تصویب نهایی این طرح اطلاعات لازم به مردم ارائه می شود.

۱۳۹۴/۱/۲۸

اخبار مرتبط