وزیر دفاع مسكو را به مقصد تهران ترك كرد

سردار حسین دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، امروز در پایان دیدار ۲ روزه از مسكو، پایتخت روسیه را به مقصد تهران ترك كرد.

به گزارش نما به نقل از اداره‌کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، وزیر دفاع کشورمان روز پنجشنبه(دیروز) در چهارمین نشست بین‌المللی مسکو که در آن بیش از 300 نفر از وزیران دفاع و مقام‌های نظامی حدود 40 کشور جهان شرکت داشتند، مواضع کشورمان را در مسائل بین‌المللی، امنیتی و ثبات جهانی تشریح و بازگو کرد.

سردار دهقان در بخشی از سخنان خود در این نشست بین‌المللی، به تشریح توطئه‌های غرب و آمریکا و عوامل و دست‌نشانده آنها در منطقه خاورمیانه اشاره کرد و گفت: راهبرد جدید آمریکا، رژیم‌صهیونیستی و اقدامات ناآگاهانه لکن عامدانه تعدادی از کشورهای مرتجع منطقه بیانگر استفاده از ظرفیت گروه‌های تروریستی تکفیری داعش و طالبان برای ایجاد توازن سیاسی امنیتی و بر هم زدن ژئوپلتیک منطقه است.

وی افزود: این کشورها تلاش دارند تا شکست های سیاسی و نظامی خود را با راه اندازی جنگ های نیابتی و دادن وجهه ایدئولوژیک و قومی به این جنگ ها جبران کنند.

وزیر دفاع کشورمان یادآورشد: هشدار می دهم بی تفاوتی نسبت به این رفتارهای هدفمند که از خطاهای ادراکی راهبردی آنها نشات می گیرد، جریانی فاجعه بار و بدون پایان برای همگان خواهد بود.

وزیر دفاع کشورمان گفت: دولت عربستان که با چراغ سبز آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه اقدام به این تجاوز نظامی کرده، نه تنها موفق به کسب اهداف نامشروع خود در یمن نخواهد شد بلکه زمینه فروپاشی خود و قبول شکست های غیرقابل جبران را فراهم آورده و سرنوشتی مشابه صدام در انتظار آنها خواهد بود.

سردار دهقان افزود: دولت عربستان باید بداند با حمایت های مالی، آموزشی، لجستیکی از جریانات تکفیری و تروریستی در سوریه، عراق، افغانستان، آسیای مرکزی و قفقاز و همچنین تجاوز وحشیانه به یمن و جلوگیری از ارسال کمک های اولیه و انسان دوستانه نمی تواند به کشور مهمی در منطقه تبدیل شود.

وزیر دفاع کشورمان روز پنجشنبه همچنین در چارچوب برنامه سفر خود به مسکو با سرگئی شایگو وزیر دفاع فدراسیون روسیه دیدار و دو طرف پیرامون مسایل مورد علاقه دو کشور و تحولات منطقه ای و جهانی گفت وگو کردند.

سردار دهقان با تاکید بر ضرورت تشکیل جبهه مقاومت در برابر توسعه طلبی های آمریکا و متحدانش گفت: پیگیری و اجرای مصرانه مواضع اصولی و منطقی دو کشور می تواند بسیاری از تهدیدات ضدامنیتی را خنثی کند.

وی مواضع دولت روسیه در قبال مسایل جهانی و منطقه ای را بسیار نزدیک به مواضع جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: احساس می کنیم مجموعه دولت روسیه بر ضرورت ایجاد نظم جدید جهانی رسیده است.

وزیر دفاع ایران امروز (جمعه) همچنین با چانگ وان چیوان همتای چینی خود دیدار کرد و دو طرف بر عزم تهران و پکن برای تقویت و گسترش همه جانبه روابط دفاعی میان دو کشور تاکید کردند.

وزیر دفاع چین در این دیدار با ابراز رضایت از روند بسیار خوب روابط دو کشور تصریح کرد: ما با تشریک مساعی و خنثی سازی فشارهای خارجی ، راه ابریشم را که راه مودت و دوستی ملت های دو کشور است، همچنان هموار نگه داشته ایم.

وزیر دفاع چین افزود: روابط دفاعی ایران و چین از پیشینه خوبی برخوردار است و نیروهای مسلح ایران دوستان بسیار خوب ما هستند.

سردار دهقان و خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان در حاشیه کنفرانس امنیتی بین المللی مسکو با یکدیگر دیدار و پیرامون مسایل مهم منطقه ای و بین المللی و روابط دوجانبه گفت و گو کردند.

وزیر دفاع کشورمان با اعلام اعتراض شدید و ناخرسندی خود از برخورد نکردن جدی دولت پاکستان با اقدامات تروریستی که از ناحیه مرزهای این کشور متوجه شهروندان جمهوری اسلامی ایران است، اقدام عاجل و همه جانبه دولت و نیروهای مسلح پاکستان را برای مهار و مقابله با گروه های تروریستی خواستار شد.

وزیر دفاع پاکستان نیز در این دیدار، حفظ و تقویت امنیت مرزهای دو کشور را بسیار مهم دانست و گفت: ما همه توان خود را برای تامین امنیت پایدار و انهدام گروه های تروریستی بکار خواهیم گرفت.

سردار دهقان در حاشیه نشست بین المللی مسکو با رایا میزارویاکودو وزیر دفاع اندونزی دیدار کرد و دو طرف بر گسترش همکاریهای دوجانبه برای ارتقای توانمندیهای جهان اسلام و گسترش صلح، ثبات و امنیت در منطقه و جهان تاکید کردند.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران بر موضع کشورمان در توسعه همکاری ها با اندونزی و کشورهای اسلامی دیگر به عنوان اولویت سیاست خارجی ایران تاکید کرد.

وزیر دفاع اندونزی نیز از ایران به عنوان کشور قدرتمند جهان اسلام یاد کرد که در عرصه بین المللی و منطقه ای نقش مهم و سازنده ای ایفا می کند.

سخنان وزیر دفاع کشورمان در نشست امنیتی بین المللی مسکو و گفتگوهای ایشان با خبرنگاران و دیدارهای دوجانبه با شماری از وزیران دفاع کشورهای شرکت کننده در این نشست بین المللی به ویژه تاکید سردار دهقان بر تحویل گرفتن سامانه دفاعی اس300 از روسیه تا پایان سال جاری میلادی، در رسانه های خبری روسیه بازتاب گسترده ای داشت.

۱۳۹۴/۱/۲۸

اخبار مرتبط