بند ضدایرانی بیانیه مشترك آمریكا و اعراب

كاخ سفید بیانیه مشترك آمریكا-شورای همكاری خلیج فارس در نشست كمپ دیوید را منتشر كرد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تاکید کردند حل و فصل مناقشات داخلی منطقه، به دور شدن از روش های نظامی و بهره گیری از رویه های سیاسی نیاز دارد.

کاخ سفید بیانیه مشترک آمریکا-شورای همکاری خلیج فارس در نشست کمپ دیوید را به شرح زیر منتشر کرد:

اوباما و روسای هیات های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج(فارس)، دبیرکل شورای همکاری و اعضای کابینه رئیس جمهور، امروز در کمپ دیوید با هم دیدار کردند تا بر همکاری قوی و مشارکت آمریکا و این شوار بار دیگر تاکید و آن را تعمیق کنند. رهبران کشورهای عضو شورای همکاری بر تعهد دوجانبه شان برای همکاری راهبردی آمریکا-شورای همکاری خلیج(فارس)، برای ایجاد روابطی نزدیک تر در همه حوزه ها، از جمله همکاری دفاعی و امنیتی، توسعه نگرش های جمعی به مسائل منطقه ای به منظور پیشبرد منافع مشترک دو طرف در زمینه ثبات و رونق منطقه تاکید کردند.

حمایت از شرکای واشنگتن در شورای همکاری

آمریکا در منافع عمیق طرف های خود در شورای همکاری خلیج(فارس)، درباره منطقه ای که در صلح باشد و رونق داشته باشد، و منافع مهم حمایت از استقلال سیاسی و تمامیت ارضی، در امان بودن طرف های خود در شورای همکاری از تهاجم خارجی، شریک است. سیاست آمریکا در استفاده از همه مولفه های قدرت برای محافظت از منافع اساسی خود در منطقه خلیج(فارس)، و دفع و مقابله با تهاجم خارجی به متحدان و طرف هایش -همانطور که در جنگ خلیج(فارس) عمل کرد- روشن است.

آمریکا آماده است مشترکا با کشورهای شورای همکاری خلیج(فارس) برای دفع و مقابله با تهدید خارجی علیه تمامیت ارضی هر یک از این کشورها که برخلاف منشور سازمان ملل باشد، وارد عمل شود. آمریکا برای مواجهه با چنین تهاجمی یا خطر چنین تهاجمی، آماده است با طرف های خود در شورای همکاری خلیج(فارس) همکاری کند تا سریعا تصمیم گرفته شود چه اقدامی با استفاده از ابزارهای موجود جمعی ما، از جمله استفاده احتمالی از نیروی نظامی برای دفاع از طرف های ما در شورای همکاری خلیج(فارس)، ممکن است مناسب باشد.

همچون عملیات طوفان قاطعیت، کشورهای شورای همکاری خلیج(فارس) زمانی که برای اقدام نظامی فراسوی مرزهای کشورهای شورای همکاری خلیج(فارس) برنامه ریزی می کنند، و مشخصا زمانی که کمک آمریکا برای چنین اقدامی درخواست می شود، با آمریکا مشورت خواهند کرد.

بند ضدایرانی بیانیه مشترک آمریکا و اعراب

با این نگاه و بر مبنای نشست همکاری راهبردی آمریکا-شورای همکاری خلیج(فارس)، رهبران این کشورها درباره یک همکاری راهبردی جدید بین آمریکا و این شوار بحث کردند که هدف از آن تقویت فعالیت آنها در حوزه همکاری امنیتی، به ویژه در خصوص انتقال سریع اسلحه و نیز مقابله با تروریسم، امنیت دریایی، امنیت سایبری و دفاع موشکی بالستیک است. آنها وضعیت مذاکرات بین گروه ۱+۵ و ایران را بررسی و تاکید کردند یک معامله جامع قابل راستی آزمایی که کاملا به نگرانی های منطقه ای و بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران پرداخته باشد، منافع امنیتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج(فارس) و نیز آمریکا و جامعه بین المللی را در بر دارد. آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج(فارس)، با فعالیت های ایران در بر هم زدن ثبات منطقه مخالفند و برای مقابله با آن همکاری خواهند کرد. دو طرف همچنین بر لزوم تعامل ایران در منطقه بر اساس اصول حسن همجواری، دخالت نکردن در امور داخلی دیگر کشورها، و احترام به تمامیت ارضی آنها مطابق با قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل، و اقدام این کشور (ایران) به برداشتن گام های عملی و عینی برای ایجاد اعتماد و حل اختلافات خود با همسایگانش از روش های صلح آمیز، تاکید کردند.

مقابله با تهدیدهای مشترک تروریستی

مقامات تصمیم گرفتند همکاری ضد تروریسم خود را برای مقابله با تهدیدهای مشترک، به ویژه داعش و القاعده تقویت کنند، تا حملات آنها را با محوریت محافظت از زیرساخت های اساسی، تقویت مرزها و امنیت هوانوردی، مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریست ها، بازداشتن جنگجویان خارجی، و مقابله با افراط گرایی خشونت آمیز در همه اشکال آن دفع کنند.

مقامات علاوه بر این، درباره بهترین راه برای پرداختن به مناقشات منطقه ای و خنثی کردن تنش های فزاینده، بحث کردند. بر این اساس، دو طرف درباره مهم ترین مناقشات منطقه، از جمله در سوریه، عراق، ‌یمن و لیبی و اینکه چه اقدامی می توان برای حل و فصل آنها انجام داد، بحث کردند. آنها درباره یکسری اصول از جمله درک مشترک از اینکه هیچ راه حل نظامی برای مناقشات مسلحانه داخلی منطقه وجود ندارد، و اینکه این مناقشات صرفا از طریق راه های سیاسی و مسالمت آمیز حل شدنی هستند، احترام به تمامیت ارضی همه کشورها و نداشتن دخالت در امور داخلی آنها، لزوم اداره شمول گرایانه دولت در جوامع درگیر مناقشه، و نیز محافظت از همه اقلیت ها و حقوق بشر، تصمیم گرفتند.

یمن و عدم اشاره به حملات آل سعود

در خصوص یمن، هم آمریکا، هم کشورهای عضو شورای همکاری خلیج(فارس)، بر لزوم تلاش های جمعی برای مقابله با القاعده در شبه جزیره عربستان تاکید کردند و بر لزوم تغییر سریع از عملیات نظامی به رویه سیاسی بر اساس ابتکار عمل شورای همکاری خلیج(فارس) و دستاوردهای «گفت وگوی جامع ملی» و قطعنامه های مربوط شورای امنیت سازمان ملل تاکید کردند. با توجه به نیازهای انسانی غیرنظامیان، آنها از شروع یک وقفه بشردوستانه برای تسهیل انتقال کمک ها به همه افراد نیازمند استقبال و ابراز امیدواری کردند این وقفه به یک آتش بس طولانی تر و واقعی تر منتهی شود. آنها از کمک سخاوتمندانه ۲۷۴ میلیون دلاری عربستان سعودی به برنامه بشردوستانه سازمان ملل در یمن، قدردانی کردند. آمریکا بر تعهد خود به همکاری با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج(فارس) و دیگر کشورهای جامعه بین المللی برای جلوگیری از تجهیز شدن مجدد نیروهای حوثی و متحدان آنها که مغایر با قطعنامه ۲۲۱۸ شورای امنیت سازمان ملل است، مجددا تاکید کرد.

عراق و آشتی ملی واقعی

آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج(فارس)، علاوه بر این بر تعهد خود برای کمک به دولت عراق و ائتلاف بین المللی در مبارزه با داعش، تاکید کردند. آنها بر اهمیت تقویت روابط اعضای شورای همکاری خلیج(فارس) و دولت عراق بر مبنای اصول حسن همجواری، نداشتن دخالت در امور داخلی دیگر کشورها، و احترام به تمامیت ارضی آنها، تاکید کردند. آنها دولت عراق را برای دستیابی به یک آشتی ملی واقعی با رسیدگی فوری به نارضایتی های موجه همه قشرهای جامعه عراق از طریق اجرای اصلاحاتی که تابستان گذشته با آن موافقت شد و تضمین اینکه همه گروه های مسلح تحت کنترل دقیق دولت عراق عمل می کنند، تشویق کردند.

سوریه و ادعای تکراری عدم مشروعیت اسد

مقامات متعهد شدند به تلاش برای یافتن راه حل سیاسی پایدار برای سوریه که به جنگ در این کشور پایان دهد و یک دولت شمول گرا را دایر کند که از همه اقلیت های قومی و مذهبی حمایت می کند و نهادهای دولتی را حفظ می کند، ادامه دهند. آنها بار دیگر تاکید کردند که اسد همه مشروعیت خود را از دست داده است و هیچ نقشی در آینده سوریه ندارد. آنها قویا از تشدید تلاش ها برای تضعیف و نهایتا نابودی داعش در سوریه حمایت کردند و علیه نفوذ دیگر گروه های افراط گرا نظیر النصره که خطری برای مردم سوریه، منطقه و جامعه بین المللی به شمار می رود، هشدار دادند. آنها از وخامت فزاینده اوضاع انسانی در سوریه عمیقا ابراز نگرانی کردند و اقدام رژیم اسد یا هر طرف دیگری در جلوگیری از ارسال کمک های بشردوستانه برای جمعیت غیرنظامی را محکوم کردند.

لیبی

مقامات تصمیم گرفتند به شکل هماهنگ برای متقاعد کردن همه احزاب لیبی به پذیرش یک توافق تقسیم قدرت شمول گرایانه بر مبنای پیشنهادهایی که سازمان ملل می دهد، و تمرکز بر مقابله با حضور فزاینده تروریست ها در این کشور عمل کنند.

منازعه اسرائیل-فلسطین

آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج(فارس) قویا بر لزوم حل و فصل مناقشه اسرائیل-فلسطینیان بر مبنای یک توافق صلح جامع، پایدار و عادلانه که به تشکیل یک کشور فلسطینی مستقل و همجوار منتهی شود که با اسرائیل در صلح و امنیت به سر می برد، تاکید کردند. آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج(فارس) به این منظور، بر اهمیت حفظ پیشنهاد صلح عربی ۲۰۰۲ و لزوم اینکه طرف ها پیشرفت واقعی در راه حل مبتنی بر دو کشور را -در سیاست ها و اقداماتشان- نشان دهند، تاکید کردند و تصمیم گرفتند مشارکت جدی در پیشبرد این امر داشته باشند. آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج(فارس) همچنین مجددا به ادامه دادن به اجرای جدی تعهداتشان برای بازسازی غزه از جمله تعهداتی که در کنفرانس اکتبر ۲۰۱۴ در قاهره مطرح شد، تاکید کردند.

لبنان بدون رئیس جمهور

مقامات نگرانی خود را از تاخیر در انتخاب رئیس جمهور جدید در لبنان ابراز کردند و از همه احزاب خواستند برای تقویت نهادهای دولتی لبنان گام بردارند، و بر اهمیت جدی حرکت پارلمان لبنان به سمت انتخاب رئیس جمهور برای جمهوری لبنان هماهنگ با قانون اساسی، تاکید کردند. مقامات همچنین بر عزم خود برای حمایت از دولت لبنان در مقاومتش در برابر آی اس آی ال/داعش و النصره که امنیت و ثبات این کشور را تهدید می کنند، تاکید کردند.

مقامات همچنین به تعمیق روابط آمریکا-شورای همکاری خلیج(فارس) در این مسائل و مسائل دیگر به منظور ایجاد یک همکاری راهبردی جامع، پایدار و قوی تر با هدف تقویت ثبات و رونق منطقه ای متعهد شدند. آنها توافق کردند مجددا در نشستی مشابه در سال ۲۰۱۶ به منظور توسعه همکاری راهبردی آمریکا-شورای همکاری خلیج(فارس)، باهم دیدار کنند.

۱۳۹۴/۲/۲۵

اخبار مرتبط