اكثریت جامعه ایرانی اصلاح‌طلب‌اند یا اصولگرا؟!

هادی خانیكی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب ظهار كرد: اكثریت جامعه میل به اصلاحات دارد.

به گزارش نما به نقل از فارس، هادی خانیکی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از استادان دانشگاه در گفت‌وگو با سایت ندای ایرانیان اظهار کرده است: اکثریت جامعه میل به اصلاحات دارد؛ یعنی انتقاد دارد ولی از مبانی و ارزش‏‌های مشترکی تبعیت می‌‏کند، یعنی چگالی اصلاح‏طلبی در جامعه ما بیشتر از افراط‌گری و رادیکالیسم در سویی و محافظه ‏کاری و رضایت از وضع موجود در سویی دیگر است. پس می‌‏شود گفت که ما با یک فضای اجتماعی موافق هستیم، با خواسته‏‌ها و گرایشات اصلاح‌طلبانه. البته اصلاح‏‌طلبی را نباید محدود کرد به گروه‏ های اصلاح‌طلب سیاسی ولی جامعه میل به تغییر دارد ولی در این تغییر از یک ارزش‌‏های همگانی مشترکی هم تبعیت می‌‏کند!

*همزمان با انتشار مصاحبه خانیکی؛ قدرت‌الله علیخانی، از فعالان اصلاح‌طلب و مشاور پارلمانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا تأکید کرده است که «از نظر پایگاه مردمی اصلاح‌طلبان بیشترین شانس را برای حضور در مجلس دارند»!

غیر از این افراد، عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات نیز چهره اصلاح‌طلب دیگری است که علی‌الدوام در صحبت‌های خود بر فراگیر بودن گفتمان اصلاح‌طلبی در جامعه و اکثریت بودن اصلاح‌طلبان تأکید می‌ورزد.

اما نکته آنجاست که این ادعا همواره در هنگام نزدیک شدن فضای کشور به منصه انتخابات؛ بصورت پررنگ‌تری مطرح می‌شود و همواره در موسم اظهار نظرهای انتخاباتی باید منتظر این مُد سیاسی بود که چهره‌هایی از جریان خاص به صحنه بیایند و مدعی اکثریت بودگی اصلاح‌طلبان در جامعه ایران باشند.

از سوی دیگر هیچیک از مدعیان فراگیر بودن گفتمان اصلاح‌طلبی تاکنون آمار، نظرسنجی متقن و یا سندی را منتشر نکرده‌اند که بتوان بر طبق آن احتجاج کرد و در اکثریت بودن اصلاح‌طلبان را اثبات کرد یا پذیرفت.

از طرفی، قابل تأمل است که حقایق صحنه و اسناد موجود، دقیقاً خلاف نظر اصلاح‌طلبانی همچون خانیکی، علیخانی و موسوی لاری را اثبات می‌کند.

حقایقی همچون رأی نیاوردن اکثریتی اصلاح‌طلبان در هیچ انتخاباتی طی ۱۴ سال گذشته، عدم موفقیت پروژه‌هایی که اصلاح‌طلبان مایل به حمایت از آنها بوده‌اند! عدم پیشبرد تئوری‌های اصلاح‌طلبان در سطح جامعه (مثل ضرورت رأی ندادن مردم به جریان‌های اصولگرا در ایام انتخابات و یا میل دادن افکار عمومی به سمت مبارزه با مفاسد ادعا شده از سوی اصلاح‌طلبان)، بی‌مهری و سردی مردم به پروژه‌های اصلاح‌طلبانه‌ای نظیر «قهر از انتخابات مجلس نهم» و ...

این در حالی است که باید دانست فراگیر بودن یا نبودن تفکر یک طیف سیاسی در یک کشور به رأی آوردن در انتخابات وابسته نیست اما فرایندهایی مثل فراخوان از مردم برای انجام یک کار و یا درخواست حمایت از مردم برای پیشبرد امور سیاسی مورد مطالبه یک جریان، یقیناً می‌تواند از مصادیق این فراگیری باشد.

دو مؤلفه‌ای که نه تنها در ۱۴ سال گذشته در جبهه اصلاح‌طلبان هیچ سابقه‌ای ندارد؛ بلکه در نقطه مقابل، این اصولگرایان بوده‌اند که ضمن پاسخگویی مردم به فراخوان‌های آنها برای حضور گسترده در انتخابات‌ها، مقابله با توطئه‌های دشمن، اعتراض به جنایت‌های بین‌المللی و ... موفق‌تر عمل کرده و در مواردی همچون فراخوان به مردم برای مقابله با فتنه و رخدادهایی مثل ۹ دی نیز کارنامه درخشان و غیر قابل انکاری دارند.

گفتنیست،‌ صادق زیباکلام نیز اخیراً در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا، ادعای خانیکی و علیخانی و موسوی لاری را تکرار کرده و گفته است: اصولگرایان پایگاه مردمی زیادی ندارند!

۱۳۹۴/۲/۳۰

اخبار مرتبط