رئیس كمیسیون شوراها و امور داخلی كشور مجلس در گفتگو با نما:

خانه احزاب نباید جناحی شود

عکس خبري -خانه احزاب نبايد جناحي شود

امیر خجسته گفت: احزابی كه در خانه احزاب فعال هستند باید فراتر از جناح خود عمل كنند و همه تفكر و را تحت پوشش داشته باشند. جناحی برخورد كردن باعث تشتت آرا می شود .

امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، در پاسخ به خبرنگار نما در رابطه با برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب اظهار داشت: حضور احزاب در هر کشور حایز اهمیت است و ما باید احزاب را به عنوان ارکان سیاسی نظام در نظر بگیریم، چرا که وجود احزاب نشان از خرد جمعی در مدیریتهای مختلف کشور است که متاسفانه تاکنون این خلا در کشور احساس می شود که به ضرر کشور است. البته با تصویب قانون احزاب در مجلس ما گامی روبه جلو برداشته ایم .
وی افزود: ناگفته نماند که احزاب به دلیل وجود سابقه حزب توده، در بین مردم ذهنیت خوبی ندارند. اما با تبیین این موضوع که احزاب اسلامی با رویکرد دینی با رعایت مصالح جامعه اسلامی فعالیت می کنند، می تواند در ایجاد مقبولیت احزاب در جامعه کمک کند. لذا این نیاز در مردم، دانشگاهیان، حوزوی ها و حتی نمایندگان احساس می شود. بنابراین نیاز است برای ساماندهی وضعیت احزاب در کشوراقداماتی باید صورت می گرفت که با تدوین و تصویب قانون احزاب در مجلس این موضوع در حال بررسی است. قانون خانه احزاب هم از مباحثی است که در این قانون به آن پرداخته شده است.
خجسته در ادامه خاطر نشان کرد: مسلما اگر خانه احزاب قدرتمند وارد عرصه شود، طبیعی است که احزاب و تشکلها حول محور آن نظام خوبی را خواهند داشت و می توانند اثر گذار و نقش آفرین باشد البته در خانه احزاب نباید جناحی برخورد شود و باید وجه احترام داشته باشد.
وی با بیان چالش های خانه احزاب تصریح کرد: معتقدم که در خانه احزاب نباید سیاسی برخورد کنند و باید با یکدیگر صادقانه برخورد کنند و دوم آنکه در صورت تصویب و وضع قوانین ،بر طبق آنها عمل شود زیرا با تصویب این قانون عدم انسجام احزاب و تشت آرا آنها ساماندهی می شود. با وضع قانون احزاب ، احزاب به سمت قدرتمند شدن حرکت می کند و احزاب پیش پا افتاده و ضعیف یا کنار گذاشته می شوند و یا دیگر احزاب همسو ادغام می شوند و نهایتا در کشور سه الی چهار حزب فعال می شوند و در عرصه رقابت وارد می شوند که غالبا رقابتها برنامه ای است نه فردی و مستقل . و نهایتا خانه احزاب با برنامه ریزی و کنترل م یتواند نقش عمده ای را داشته باشد.
وی خاطر نشان کرد: به اعتقاد بنده اگر مجمع عمومی خانه احزاب بعد از نهایی شدن قانون احزاب برگزار می شد، بهتر بود . البته اگر در خانه احزاب قوانین وضع می شد بدون در نظر گرفتن گرایش های سیاسی خاص و صادقانه و با رعایت احترام به گروههای دیگر سیاسی انتخابات خود را انجام دهد، اشکال نخواهد داشت.
خجسته تاکید کرد: احزابی که در خانه احزاب فعال هستند باید فراتر از جناح خود عمل کنند و همه تفکر و را تحت پوشش داشته باشند. جناحی برخورد کردن باعث تشتت آرا می شود . زیرا فرا جناحی برنامه ریزی کردن و تصمیم گیری اصل قانون احزاب است.

۱۳۹۴/۲/۳۱

اخبار مرتبط