تكذیب ادعای دسترسی به دانشمندان و تأسیسات نظامی در دولت گذشته



به گزارش نما، منابع مرتبط با موضوع هسته‌ای، ادعای تیم مذاکره‌کننده درباره دسترسی بازرسان آژانس به دانشمندان یا تاسیسات نظامی ایران در فاصله سال‌های 92-84 را – جز با یک استثنا- به طور کامل خلاف واقع می‌دانند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران دیروز دوشنبه 4 خرداد 1394/25 مه ‌2015، ادعا کرد آژانس در دولت گذشته به دانشمندان و تأسیسات هسته‌ای ایران دسترسی داشته است.

گفت‌وگوی «ایران هسته‌ای» با منابع و مسؤولان مرتبط با موضوع نشان می‌دهد این مساله یک خلاف‌گویی آشکار صرفا با هدف توجیه توافق بشدت نگران‌کننده‌ای است که تیم فعلی در لوزان انجام داده و مطابق آن یک رژیم بازرسی بی‌سابقه و ویژه در ایران مستقر خواهد شد.

دیپلمات‌های مطلع از این مساله به «ایران هسته‌ای» گفتند در دولت‌های نهم و دهم حتی به یک دانشمند نظامی هم دسترسی داده نشده است.

درباره اماکن نظامی هم، آژانس تنها در یک نوبت پس از آغاز به کار دولت نهم –که دقیقا در ماه‌های اولیه استقرار دولت بوده- به پارچین دسترسی پیدا کرده و این امر دیگر هرگز تکرار نشده است. آخرین باری که آژانس از پارچین بازدید کرده، 10 آبان 1384/ اول نوامبر 2005 بوده است.

در این تاریخ تنها 3 ماه از آغاز به کار دولت نهم می‌گذشت و استراتژی هسته‌ای این دولت هنوز تدوین نشده بود.

پیش از آن هم آژانس یک بار دیگر، 24 دی 1383/ 14 ژانویه 2005 به پارچین دسترسی پیدا کرده بود که مربوط به ماه‌ها قبل از روی کار آمدن دولت نهم است.

مطابق اعلام منابع مطلع، آژانس در هیچ کدام از این دو بازرسی هیچ آلودگی رادیواکتیوی در پارچین پیدا نکرده و این امر را در گزارش 27 آبان 1384 خود رسما اعلام کرده است.

یک دیپلمات به «ایران هسته‌ای» گفت: «اساسا در دولت‌های نهم و دهم سیاست این بود که به هیچ فرد یا مکان مرتبط با فعالیت‌های نظامی دسترسی داده نشود». البته این در حالی است که براساس اطلاعات موجود نزد ایران هسته‌ای در مقطع ماقبل روی کار آمدن دولت نهم، آژانس
27 بار به تاسیسات و افراد نظامی در ایران دسترسی پیدا کرده است.

در ایران این ظن جدی وجود دارد که همین دسترسی‌ها، منشأ عملیات‌های ترور و خرابکارانه علیه برنامه هسته‌ای ایران در سال‌های اخیر بوده است. رهبر حکیم انقلاب اسلامی هفته گذشته تاکید کردند اجازه دسترسی به مکان‌های نظامی و بازجویی از دانشمندان هسته‌ای را نخواهند داد.

۱۳۹۴/۳/۵

اخبار مرتبط