تحریم‌ها تا پایان سال ۲۰۱۵ برداشته نمی‌شود

سفیران كشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس در آمریكا كه اعضای اروپایی گروه موسوم به ۱+۵ هستند در نشستی مذاكرات هسته‌ای ایران را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش نما به نقل از فارس، نشست سفیران تروئیکای اروپایی در آمریکا با موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ آغاز شد.

«ژرارد آرواد»، «پیتر وست‌ماکوت» و «پیتر ویتیگ» که به ترتیب سفیران فرانسه، انگلیس و آلمان در آمریکا هستند در این نشست که در اندیشکده «شورای آتلانتیک» برگزار می‌شود «تأثیرات توافق موقت هسته‌ای با ایران بر منافع اروپا» را مورد بررسی قرار دادند.

سفیر فرانسه در آغاز این نشست به شرح سابقه مذاکرات هسته‌ای تا سال ۲۰۱۲ پرداخت و یادآوری کرد که ایران در سال ۲۰۰۵ تمام برنامه غنی‌سازی خود را متوقف کرده بود.

«آرواد» دولت در آن زمان را به عدم جدیت در مذاکرات متهم کرد و گفت که ایرانی‌ها تنها پس از احساس فشار تحریم‌ها بار دیگر پای میز مذاکره آمدند.

سفیر آلمان در ادامه تفاهم حاصل شده بین ایران و گروه ۱+۵ در لوزان را تحول مثبت خواند اما گفت که مسیر سختی در ادامه پیش روی مذاکره‌کنندگان قرار دارد.

وی با بیان اینکه وظیفه هیأت‌های دیپلماتیک در ادامه این مسیر پیدا کردن راه حلی جامع برای پایان دادن به تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران پیدا کنند به محورهای اختلافی دو طرف پرداخت و گفت: «پرانترهای زیادی باقی مانده‌اند.»

«پیتر ویتیگ» در ادامه زمان‌بندی تحریم‌ها و در نظر گرفتن سازوکارهایی برای پایش و راستی‌آزمایی از برنامه هسته‌ای را از جمله اختلاف‌ها دانست.

این دیپلمات آلمانی سپس به ذکر مفادی از توافقنامه هسته‌ای احتمالی مانند محدودیت ۱۵ ساله غنی‌سازی، کاهش دو سوم سانتریفیوژها و محدودیت غنی‌سازی ۳ درصدی پرداخت.

«پیتر وست‌ماکوت»، سفیر انگلیس در ادامه این نشست سخنان خود را با مکانیسم‌های رفع تحریم‌ها علیه ایران آغاز کرد و گفت که این تحریم‌ها به صورت «تدریجی رفع خواهند شد و این بسیار مهم است.

سفیر انگلیس درباره زمان رفع تحریم‌ها با بیان اینکه این موضوع به زمان نیاز دارد تأکید کرد تحریم‌ها علیه ایران در صورت نقض توافق از سوی ایران بازخواهند گشت.

این دیپلمات انگلیسی در واکنش به لفاظی‌هایی مبنی بر احتمال اقدام کشورهای حاشیه خلیج فارس برای توسعه برنامه هسته‌ای خود و راه افتادن رقابت تسلیحاتی در منطقه هم گفت: «ما معتقدیم این توافق به رقابت تسلیحاتی در منطقه منجر نخواهد شد.»

«وست‌ماکوت» همچنین دیدار باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا با سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را یادآوری کرد و گفت که کشورهای مذاکره‌کننده امنیت این کشورها را در نظر می‌گیرند. وی علاوه بر این گفت: «امنیت اسرائیل همواره مد نظر ما است.»

سفیر انگلیس همچنین خاطرنشان کرد



*این نشست در حال برگزاری است و این خبر تکمیل می‌شود*

۱۳۹۴/۳/۵

اخبار مرتبط