آمریكا: در پی تمدید مذاكرات نیستیم

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریكا گفت: ما در فكر تمدید مهلت برای رسیدن به توافق با ایران نیستیم.

به گزارش نما خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت امورخارجه آمریکا خبر داد، جف راتکه افزود: تخفیف تحریم ها بستگی به تکمیل گام های اصلی مربوط به هسته ای به صورت راستی آزمایی دارد.

جف راتکه گفت:ما در فکر تمدید مهلت سی ام ژوئن نیستیم اگر با حسن نیت کار کنیم می توانیم تا سی ام ژوئن به توافق برسیم.

جف راتکه گفت:جان کری وزیر خارجه آمریکا در سی ام مه به ژنو پایتخت سوئیس سفر خواهد کرد تا به عنوان بخشی از مذاکرات هسته ای پنج به علاوه یک به هماهنگی اتحادیه اروپا با آقای ظریف وزیر خارجه ایران دیدار کند.

وی گفت: این دیدار بخشی از مذاکرات پنج به علاوه یک است اما فکر می کنم که این نشست فقط دوجانبه باشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:ما بر روی سی ام ژوئن به عنوان آخرین مهلت تمرکز داریم و در این زمینه تلاش خواهیم کرد. نشست ها در سطح کارشناسان و سران سیاسی برگزار می شود و وزیر خارجه آمریکا نیزبه عنوان بخشی از مذاکرات هسته ای این دیدار را خواهد داشت. بنابراین ما مطمئنا بر روی سی ام ژوئن تمرکز داریم.

وی درباره تهدید فرانسه درخصوص جلوگیری از توافق پنج به علاوه یک با ایران گفت: پنج به علاوه یک در تلاش های ما برای رسیدن به توافق نهایی تا پایان ژوئن متحد است.ما معتقدیم همه طرف ها با حسن نیت کار می کنند و ما می توانیم به این هدف برسیم. پنج به علاوه یک در این زمینه متحد است.

وی گفت:ما در لوزان به چارچوب تفاهم رسیدیم و اکنون در حال کار برای تکمیل جزییات فنی و عناصر این تفاهم هستیم.بنابراین تا این جزییات تکمیل نشود،ما توافقی نخواهیم داشت. ما انتظار داریم روند گفتگوها بی وقفه ادامه یابد اما فکر می کنیم می توانیم به این هدف(توافق نهایی تا سی ام ژوئن) دست پیدا کنیم.

وی درباره هدف دیدار کری و ظریف گفت: وزیر خارجه آمریکا در راستای این مذاکرات با ظریف وزیر خارجه ایران دیدار می کند.همواره نشست های مختلفی صورت می گیرد که برخی از آنها دوجانبه و برخی دیگر چندجانبه و برخی بین پنج به علاوه یک و ایران است. من تفاوتی بین این نشست ها نمی بینم.هدف این است که تا پایان ژوئن به توافق درباره برنامه هسته ای ایران برسیم.

جف راتکه گفت: ما چند هفته گذشته گفتگوهایی در سطح کارشناسان داشتیم. گفتگوهایی در حاشیه کنفرانس بازبینی ان پی تی در نیویورک انجام شد و یک هفته دیگر نیز پس از این کنفرانس این گفتگوها ادامه یافت.

وی افزود: اعضای شورای همکاری خلیج فارس نیز با ایران گفتگو می کنند.بنابراین من تصور نمی کنم که تمرکز دیدار کری با ظریف فقط بر روی گفتگوهای ما با شورای همکاری خلیج فارس باشد.

جف راتکه درباره اهمیت دیدار کری و ظریف گفت:ما مطمئنا دیدار وزیر خارجه آمریکا با همتای خود درباره موضوعات کلیدی در مذاکرات را با اهمیت و مفید می دانیم. بنابراین این دیدار ارزشمند است و همانطور که شما دیدید در لوزان نیز تماس در حد ارشد برای رسیدن به چارچوب تفاهم انجام شده است.

۱۳۹۴/۳/۷

اخبار مرتبط