افشاگری خلبانان آمریكایی درباره عملیات علیه داعش

خلبانان نظامی آمریكا با انتقاد به برخی مقرراتی كه فرماندهان این كشور در عملیات هوایی علیه گروه تروریستی داعش حاكم كرده اند، گفتند این مانع تراشی ها سبب شده با وجود در تیررس بودن تروریست ها، به آنها اجازه شلیك داده نشود.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، شمار زیادی از خلبانان نظامی آمریکا شکایت کرده اند که مقررات اداری دست و پاگیر موجب عدم موفقیت حملات هوایی علیه نیروهای داعش و کلافگی و دلزدگی آنها شده است.

یکی از این خلبانان که نام او فاش نشده به فاکس نیوز گفته است، موارد زیادی وجود داشته که گروهی از تروریست های داعش در تیررس ما بوده اند اما اجازه آغاز عملیات به ما داده نشد.

وی با بیان اینکه نیروهای این گروه تروریستی تاکنون جان افراد بیگناه زیادی را گرفته اند، افزود: تروریستها به دلیل اینکه مقررات دست و پاگیر نگذاشته آنها را از میان ببرم جان افراد بیگناه زیادی را گرفته اند و این سبب کلافگی و ناامیدی من می شود.

این رسانه آمریکایی به نقل از منابع مطلع نظامی نوشته است که در هر یک از عملیات هوایی علیه مواضع داعش، از زمان درخواست خلبان تا شلیک علیه اهداف مورد نظر، دستکم یک ساعت طول می کشد.

یکی از سخنگویان مرکز فرماندهی نیروی هوایی آمریکا این سخنان خلبانان را رد کرده و گفته است که بسته به پیچیدگی نوع عملیات و شرایط جغرافیایی، هر یک از این حملات بیش از ۱۰ دقیقه طول نمی کشند.

اما ژنرال «دیوید دپتولا» یکی از فرماندهان سابق نیروی هوایی آمریکا در جنگ های عراق و افغانستان با تایید ضمنی سخنان خلبانان درباره مانع تراشی ها در حمله به مواضع داعش گفته است که این عملیات تفاوت زیادی با حملات هوایی سابق آمریکا دارد.

وی با بیان اینکه در برخی موارد روند صدور فرمان عملیات گاه ساعتها طول می کشد، گفته است که به دلیل همین مقررات دست و پاگیر، در بسیاری از موارد هدف های مورد نظر پیش از صدور اجازه شلیک، محل خود را ترک می کنند و عملیات عقیم می ماند.

به گزارش ایرنا، از زمان آغاز عملیات نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا علیه گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه، بسیاری درخصوص نیت واقعی و پنهان این ائتلاف، اظهار تردید کرده اند.

هواپیماهای ائتلاف بارها به جای هدف قرار دادن تروریست های داعش، مواضع ارتش عراق و نیروهای مقاومت مردمی را در این کشور هدف قرار داده اند.

در موارد بسیاری هواپیماهای ائتلاف به جای رساندن کمک های نظامی به نیروهای دولتی در عراق، این کمکها را به دست تروریستها در مناطق تحت اشغال آنان رسانده اند.

ناظران معتقدند که هدف اصلی ائتلاف آمریکا ، نابودی محور مقاومت در منطقه است؛ مقام های سوری و عراقی نیز معتقدند که نیروهای ائتلاف برای حمله به مواضع داعش جدی نیستند.

کوین برت مفسر سیاسی در آمریکا نیز در این باره گفته که پنتاگون با همکاری با بازیگرانی نظیر داعش که ساخته و پرداخته دستگاه های اطلاعاتی غرب است، هدفی جز بی ثبات کردن کشورهای خاورمیانه ندارد.

۱۳۹۴/۳/۸

اخبار مرتبط